Chiptuning & garantie - kettingspanner

TimGTS
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Chiptuning & garantie - kettingspanner

#1 , 08 apr 2020 15:42

Dag iedereen,

Ik heb sinds eind vorig jaar een nieuwe wagen . Deze heb ik ook laten chiptunen.

Ik heb nu een sterk vermoeden dat er een defect is aan de wagen. Dit defect kan op geen enkele manier veroorzaakt worden door chiptuning.
Deze uitleg heb ik reeds verkregen bij verschillende bedrijven die chiptuning uitvoeren, alsook van enkele garagisten en mecaniciens.

Kan [merk] zomaar weigeren het betreffende defect te vervangen/herstellen onder garantie?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6881

#2 , 08 apr 2020 16:08

Ik denk niet dat die chiptuning onder garantie valt.. U hebt essentiële delen van de wagen (laten) vervangen. Reken maar dat ze dat kunnen vinden.
Laatst gewijzigd door bosprocureur op 08 apr 2020 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12946

#3 , 08 apr 2020 16:10

U moet de voorwaarden eens nalezen, maar ik acht de kans groot dat chiptunen de garantie doet vervallen.

Reclame

Iceman87
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 apr 2020 17:13

Beste,
Ik werk zelf in de garage wereld bij een officiële concessie en als er een defect aan uw motor, versnellingsbak of andere aanverwante onderdelen van de aandrijflijn, zal dmv chiptuning de constructeurs garantie 9/10 vervallen.

MAAR :) laat ons zeggen dat er wel een bewijslast aan vast hangt. ;)

Sirkii
Berichten: 5458

#5 , 08 apr 2020 18:17

Inderdaad, voor alles wat van dicht of ver met de aandrijflijn te maken heeft zal quasi 100% zeker geen garantie gegeven worden. Wat logisch is want de wagen is niet meer conform.

Weet ook als je een zwaar ongeval in fout tegenkomt en de verzekeraar vindt die tuning dat hij recht van verhaal zal uitoefenen: namelijk (deels) de kosten bij u terugvorderen.

Tunen mag doch enkel met certificaat van de invoerder (de meeste doen dit niet met als argument dat bv de remmen niet aangepast zijn aan het hogere vermogen) zodat je een nieuw gelijkvormigheidsattest krijgt en correct belastingen en verzekeringspremies betaalt.

Chiptuners lappen euronormen aan hun laars maar t milieu dient maar om door te rijden zeker ....

Over welk defect gaat het?

TimGTS
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 apr 2020 13:11

Bij het starten van de koude motor heb ik een extra ratel. Dit ook enkel de eerste koude start. De volgende koude start enkele seconden later is er niets aan de hand. De garagisten die al even gekeken/geluisterd hebben (niet in X garage), beweren dat het geluid van de kettingspanner is. Ofwel de spanner zelf, ofwel een olielekje. Een probleem dat bij dit merk niet ongekend is, zeker niet bij de nieuwere modellen.

Diezelfde garagisten beweren ook dat dat helemaal niks met de chiptuning te maken heeft omdat deze niet aan de opstartprocedure van de wagen prullen. Ik ben ook naar de zogenaamde #1 van het land gegaan om zeker te zijn dat het vakwerk was. Daar gaven ze mij hetzelfde antwoord als de garagisten over dit probleem.

Technisch gezien valt alles van "tuning" binnen de opgelegde grenzen van de fabrikant.

Bij de garage zelf zijn ze niet op de hoogte van de chiptuning.

Sirkii
Berichten: 5458

#7 , 10 apr 2020 13:38

Ga langs bij de verdeler met de vraag om die ratel onder waarborg te herstellen. Als ze de wagen uitlezen zullen ze de tuning zien. Als ze daarop zeggen dat het geen waarborg is - als - dan kan je je argumenten gebruiken in de hoop dat ze toegeven. Als ze mordicus neen blijven zeggen wordt het peperduur procederen: rechter zal een expert aanstellen (door u te betalen) voor een rapport. Het is afwachten wat die expert zegt ... Als je wint betaalt de tegenpartij de kosten. Anders jij.

Iceman87
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 apr 2020 18:08

Ga langs bij de verdeler met de vraag om die ratel onder waarborg te herstellen. Als ze de wagen uitlezen zullen ze de tuning zien. Als ze daarop zeggen dat het geen waarborg is - als - dan kan je je argumenten gebruiken in de hoop dat ze toegeven. Als ze mordicus neen blijven zeggen wordt het peperduur procederen: rechter zal een expert aanstellen (door u te betalen) voor een rapport. Het is afwachten wat die expert zegt ... Als je wint betaalt de tegenpartij de kosten. Anders jij.
Die argumenten gaan niets uitmaken, er is aan hun product "geprutst", zelfs al is het door de nr1 van het land gedaan dat maakt helemaal niets uit. Zij ontwikkelen een product om op een bepaalde manier te werken, als jij dat door een 3e laat veranderen is dat product niet meer naar hun ontwerp normen zal de garantie vervallen. Enige wat je kan doen is stilzwijgen, auto binnen doen om het te laten herstellen onder fabriekswaarborg en hopen dat ze niets zien.

Iceman87
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 apr 2020 18:14

Bij het starten van de koude motor heb ik een extra ratel. Dit ook enkel de eerste koude start. De volgende koude start enkele seconden later is er niets aan de hand. De garagisten die al even gekeken/geluisterd hebben (niet in X garage), beweren dat het geluid van de kettingspanner is. Ofwel de spanner zelf, ofwel een olielekje. Een probleem dat bij dit merk niet ongekend is, zeker niet bij de nieuwere modellen.

Diezelfde garagisten beweren ook dat dat helemaal niks met de chiptuning te maken heeft omdat deze niet aan de opstartprocedure van de wagen prullen. Ik ben ook naar de zogenaamde #1 van het land gegaan om zeker te zijn dat het vakwerk was. Daar gaven ze mij hetzelfde antwoord als de garagisten over dit probleem.

Technisch gezien valt alles van "tuning" binnen de opgelegde grenzen van de fabrikant.

Bij de garage zelf zijn ze niet op de hoogte van de chiptuning.
Zonder het zelf te horen lijkt met dit wel te kloppen, dit zal inderdaad totaal niets te maken hebben met de tuning. Maar als de fabrikant zich er tussenuit kan wurmen zal hij hier zeker beroep op doen. Als dit bij de nr 1 van het land is gebeurt heb je normaal ook iets van garantie gehad op je motor? De meeste tuners die op niveau en legaal werken geven na een tuning zelf garantie op de motor, maar ik vrees dat in dit geval zij zullen zeggen dat dit (zoals je zelf al zegt) niets te maken heeft meet de tuning dus zij zullen er ook hun handen van aftrekken...

Ga naar de garage en meld dit gewoon en zeg absoluut niets over die tuning tenzij ze er zelf over beginnen en je zeker bent dat ze hun argumenten kunnen staven.

TimGTS
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 jun 2020 17:53

Vragen samengevoegd zelfde probleem en best geen merk vermelden - JurecaBE - moderator
Hallo, een tijdje geleden had ik een post omtrent potentiële schade aan mijn wagen, namelijk de kettingspanner. Ik heb een extra ratel bij de allereerste koude start van de dag.

Ik ben al bij verschillende garagisten geweest en zij beweren allemaal dat het de kettingspanner is die stuk is. Geen ongekend probleem bij dit type wagen. De wagen is van 06/2019 en is dus nog onder garantie en heeft nog geen 20000km. Als gevolg mogen hier geen andere mensen aan sleutelen behalve de mensen van het merk zelf...

Ik heb mijn wagen binnen gedaan bij de garage en zij hebben hem 2 ochtenden op rij gecontroleerd en aan een machine gehangen, deze gaf niks aan. En dus kan X niets herstellen want het toestel gaf niks aan.

Nu ben ik bijna 2 maanden verder en de ratel begint al iets luider te worden en langer te duren.

Online vind ik dat als de kettingspanner kapot is, dit gigantische kosten als gevolg kan hebben aangezien de stukke onderdelen tegen de kleppen van de motor kan vliegen en dergelijke. Een nieuwe motor is dus geen raar gevolg.

Hoe pak ik dit aan? Als het toch kapot gaat en ik het op voorhand heb aangegeven, wie draait op voor de kosten? Wat als dit nu gebeurt net na de garantieperiode?

Bedankt voor het antwoord!

mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 15 jun 2020 19:52

Na die tuning heb je geen garantie meer

TimGTS
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 jun 2020 19:58

Garantie terzijde, de kettingspanner vervangen als deze stuk is kost ongeveer 1/8 van een nieuwe motor.
Ik doe de auto binnen en zij zeggen dat er niets aan de hand is en ik me geen zorgen moet maken. Als de motor nu stukgaat ten gevolge van een kapotte kettingspanner, die volgens hun ok was, kost het me wel een stuk meer.

En even in toevoeging, volgens iemand van de werkplaats daar lezen ze de auto zelfs niet helemaal uit als het probleem niet elektronisch is. Indien de testen van de garage die ze daar uitgevoerd hadden iets hadden uitgewezen van schade aan de kettingspanner, dan werd deze gewoon vervangen.

mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 16 jun 2020 08:57


Ik doe de auto binnen en zij zeggen dat er niets aan de hand is en ik me geen zorgen moet maken.
Heb jij dat op papier? hoe ga je bewijzen dat ze dat gezegd hebben?

Franciscus
Berichten: 38730

#14 , 16 jun 2020 10:04

Catch 22 verhaal.
U geeft opdracht om een nieuwe ketting / kettingspanner te plaatsen...
Vermoedelijk heeft de firma wel gezien dat er wel een tuning is gebeurd.
Gezien gewerkt aan auto door derden wie gaat aansprakelijk zijn voor mogelijk verdere schade?
De firma of het tuning bedrijf???

LeenW
Berichten: 12946

#15 , 16 jun 2020 10:13

Laat uw wagen dan herstellen door die andere garagisten? Uw garantie is toch weg nu er gechiptuned is.

Terug naar “Andere”