Verkoopcontract verbreken wegens corona

Fourplay
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verkoopcontract verbreken wegens corona

#1 , 07 jun 2020 16:39

Op 22 februari kom ik met een koper van mijn camper overeen dat deze geleverd wordt nadat ik er in mei en juni nog met in vakantie ben geweest.
Door de coranacrisis kon deze vakantie uiteraard niet doorgaan.
Ik spreek met mijn werkgever af dat ik mijn vakantie periode verzet naar september /oktober.
Ik neem contact op met de koper waarin ik overmacht wegens corona suggereer. Ik geef hem de optie om te annuleren en het voorschot terug te storten of de koop uit te stellen tot eind oktober.
De koper wil hier echter niet van weten en eist levering zoals voorzien of een schadevergoeding ter waarde van huren van een camper voor dezelfde periode.
Graag had ik bij deze geweten of ik enige kans op succes heb wanneer deze "commerciële Nederlandse koper" hiermee naar de rechter stapt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 07 jun 2020 16:46

Hoe is de verkoop exact gesloten? Kunt u het verkoopcontract hier plaatsen (of de conversatie indien er geen contract is)?

Fourplay
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2020 16:53

Het betreft een standaard auto verkoopcontract met als enige melding dat de camper schadevrij wordt geleverd en een kilometerstand van ongeveer 26000km(in febr was deze15000km) zal hebben.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 07 jun 2020 17:55

Op 22 februari kom ik met een koper van mijn camper overeen dat deze geleverd wordt nadat ik er in mei en juni nog met in vakantie ben geweest.
Door de coranacrisis kon deze vakantie uiteraard niet doorgaan.
Ik spreek met mijn werkgever af dat ik mijn vakantie periode verzet naar september /oktober.
Ik neem contact op met de koper waarin ik overmacht wegens corona suggereer. Ik geef hem de optie om te annuleren en het voorschot terug te storten of de koop uit te stellen tot eind oktober.
De koper wil hier echter niet van weten en eist levering zoals voorzien of een schadevergoeding ter waarde van huren van een camper voor dezelfde periode.
Graag had ik bij deze geweten of ik enige kans op succes heb wanneer deze "commerciële Nederlandse koper" hiermee naar de rechter stapt.
U kan de voorwaarden niet eenzijdig wijzigen, een schadevergoeding is hier op zijn plaats.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#5 , 07 jun 2020 19:58

Beste

Er is actueel geen overmacht meer om de levering te realiseren.
Het feit dat u er nu nog graag een paar maand gebruik van maakt is geen overmacht.
U kan die reis ook maken met een gehuurde camper.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 07 jun 2020 20:39

Aangezien die voorwaarde dat de levering pas na uw reis zou plaatsvinden dus niet expliciet in het contract vermeld staat, heeft de koper inderdaad gelijk in deze.

Fourplay
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jun 2020 08:46

De koper (Nederlander) laat mij weten dat hij niet akkoord gaat met de annulering en mij in gebreke zal stellen indien ik eind van de week geen constructieve reactie communiceer.
Stel dat ik de verkoop ontbindt.
Wat kan dan het gevolg zijn voor mij.
Wat zou dan een billijke vergoeding kunnen zijn.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 08 jun 2020 09:03

Gezin koper een handelaar is, heeft huh uw camper mogelijks al verder verkocht aan een derde partij. Dan zal jij moeten opdraaien voor zijn verlies door het zelf niet kunnen leveren.
Vraag aan de koper een vervangcamper om uw reis te maken. Hij zal die wel hebben gezien hij zelf handelaar is.

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 08 jun 2020 10:10

Verkoper kan inderdaad de uitvoering van de koop eisen, dat gaat u alleen maar geld kosten dus ik zou tot een oplossing proberen te komen.

Terug naar “Andere”