Corona tax

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

Corona tax

#1 , 25 mei 2020 11:43

Ik heb gezien dat sommige cafés en tavernes een Corona tax vragen voor het extra reinigen van een tafeltje. Alzo kwam bij een koffie van 3€20 nog 2€50 bij. Wel wat overdreven.Is dit verplicht te betalen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

#2 , 25 mei 2020 11:53

Let wel toeslag was per consumptie.
Dus 2 koffies = 5€ extra !

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 25 mei 2020 12:24

Dat mag inderdaad als het geafficheerd wordt. Niet meer dan logisch ook, dit is geen extra winst maar dient om de extra onkosten in tijd en materiaal te betalen.

Maar eigenlijk, waar hebt u dat gezien, horeca is toch nog toe?

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 25 mei 2020 12:29

Let wel toeslag was per consumptie.
Dus 2 koffies = 5€ extra !
10 koffies betekent dan 10 keer schoonmaken na elkaar. Anders rekenen ze met tiendubbel krijt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

#5 , 25 mei 2020 12:55

Aan Leen : in Duitsland.
Kosten ? 15 seconden om over het tafeltje te wrijven waar 4 man aan zat = 10 € extra. Toch goed bijverdient, niet ?

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 25 mei 2020 13:52

Duitsland wil zeggen Duitse wetgeving van toepassing.

Ik ga de rekening van een ander niet maken, maar zolang het duidelijk aangeduid staat, kan het (volgens Belgisch recht) perfect. Bepaalde zaken in Italië durven nog veel meer vragen voor een koffie omwille van "het uitzicht".

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 25 mei 2020 14:10

Met dergelijke prijsverhogingen en toeslagen + nog steeds potentieel besmettingsgevaar leidt de horeca zijn eigen finale ondergang in!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 25 mei 2020 14:15

Met dergelijke prijsverhogingen en toeslagen + nog steeds potentieel besmettingsgevaar leidt de horeca zijn eigen finale ondergang in!
TS en volgende hebben het , zeer vaag, over iets dat ZOU gebeurd zijn in Duitsland, en Italië... Zover ik weet is de horeca in ons land nog niet actief; ze weten zelfs nog niet onder welke voorwaarden ze mogen heropenen, laat staan dat ze zicht zouden hebben over de (eventuele) bijkomende kosten.

Vindt u uw conclusie niet wat voorbarig?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 mei 2020 14:16

https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... onatoeslag

Een toeslag mag wel degelijk, maar moet geafficheerd zijn.
Ingeval van TS vind ik het echter WOEKERWINSTEN om gederfde inkomsten te recupereren.
Is onaanvaardbaar. € 2.5 per tafeltje kan ik nog inkomen maar per consumptie ???

Aan TS nu heeft u een stille hint gegeven aan de horeca voor de heropening ??

Indien de horeca zulke tarieven gaat toepassen, zullen er nog meer over kop gaan.
Wie gaat er dan nog op café ?

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 25 mei 2020 14:18

Ik vrees dat een deel van die zaken niet eens meer zal opengaan :(

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 mei 2020 14:21

Het juiste woord is dekkingstoeslag. ( Cover )
Janalleman ( flauw grapje ) : is dekkingstoeslag niet toepasselijk bij het dekken van paarden en koeien ?? :lol: :lol: :lol:

Natuurlijk als het echt dekkingstoeslag is, graag extra bediening ?


Crz
Berichten: 3

#13 , 25 mei 2020 14:24

Ben voor het werk regelmatig in Duitsland. Intussen een keer of 10 terug op restaurant geweest sinds het daar terug open is, dit in verschillende deelstaten.
Nog nergens een extra toeslag moeten betalen, ook aan de prijzen is er bij hen nog niets veranderd.
Er zullen altijd uitzonderingen zijn maar denk dat de meesten blij genoeg zijn dat ze terug open zijn.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 mei 2020 14:36

Ik vrees dat een deel van die zaken niet eens meer zal opengaan :(
Ik vrees dat er tal van zaken nu al niet meer opengaan. Spijtig genoeg voor de klanten en voor henzelf.
Maar indien zij extravagante tarieven gaan toepassen, wordt het een heus bloedbad. Een gulden middenweg zou ik zeggen.
Is een periode die voor niemand deugt.

dvt
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 mei 2020 09:50

Niet horeca gelinkt, maar in een officiele Toyota garage toch 15€ moeten betalen voor "ontsmetting wagen wegens Corona". Vind dat toch ook overdreven.

Terug naar “Andere”