Wie is aansprakelijk bij levering pakketje

Ferox
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wie is aansprakelijk bij levering pakketje

#1 , 13 mei 2020 21:22

Goede avond beste leden,

Ik zit al een tijdje met volgende vraag:

Wie is aansprakelijk voor het ontvangen van internationale post? Is dit de geadresseerde of de gedomicilieerde op het aangegeven adres?
Het zit namelijk zo: een tijdje geleden kreeg ik een pakketje uit China (het werd in mijn pakketbus gestoken, ik was niet thuis bij levering). Het was aan mijn adres gericht, maar er stond een onbekende naam op. Ik vermoed dat de verzender per abuis een fout adres heeft opgegeven, daar mijn straatnaam een paar keer in België en Duitsland voorkomt (het is nogal gebeurd ik een brief kreeg voor een Duitser).

Welnu, ik had eerst niet gezien dat er een vreemde naam op stond, en had het pakketje opengedaan (ik weet dat dit niet mag, maar ik krijg meerdere pakketjes per dag en kijk eigenlijk niet meer naar de afzender of de geadresseerde) en zag meteen dat het niet voor mij bestemd was (toen merkte ik pas dat het uit China kwam en niet voor mij was). Het was namelijk een crappy namaakzonnebril van een nogal bekend en duur merk. Ik heb het ook meteen in de vuilbak gegooid.

Nu dit heeft me wel aan het denken gezet: Stel dat dit pakketje onderschept was door de douane, hoe verloopt het vervolg? Ik weet dat de douane een vernietiging uitvoert en de kosten doorrekent aan de geadresseerde. Ook geven ze de gegevens door aan de merkhouder die eventueel een klacht wegens aankoop van namaak kan indienen.
Wil dit dan zeggen dat ik een brief had kunnen ontvangen van het Openbaar Ministerie met een aanklacht voor piraterij. Was ik aansprakelijk geweest? Of was het de persoon op de enveloppe maar dan woonachtig een ander adres dus? Wat als die persoon niet bestond en iemand me een loer wilde draaien (niet dat ik vijanden heb of iemand ken dat me dat zou aandoen, maar wie weet)? Ik kan niet aantonen dat ik het niet heb aangekocht, maar er kan ook niet bewezen worden dat ik het wel zou aangekocht hebben.

Zelf heb ik al wat opzoekingswerk over dit onderwerp gedaan, maar kan niet veel vinden buiten het feit dat identiteitsfraude strafbaar is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9785
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 14 mei 2020 14:09

Als u het niet zelf besteld heeft, en dat zal eerst bewezen moeten worden, bent u ook niet strafbaar.

Maar voor het zo ver is, kan dit u een hoop zever opleveren ...

Blaatpraat
Berichten: 3796

#3 , 14 mei 2020 15:45

Welnu, ik had eerst niet gezien dat er een vreemde naam op stond, en had het pakketje opengedaan (ik weet dat dit niet mag, maar ik krijg meerdere pakketjes per dag en kijk eigenlijk niet meer naar de afzender of de geadresseerde)
Is niet strafbaar. Alles wat in uw brievenbus komt (mits dit het juiste adres is weliswaar) mag u openen.
Briefgeheim is niet van toepassing op u.

Maar dat terzijde, antwoord op uw vraag is hierboven gegeven dus.

Reclame

Terug naar “Andere”