ongeoorloofd gebruik van kredietkaart door onbekenden

bgeeroms
Topic Starter
Berichten: 40

ongeoorloofd gebruik van kredietkaart door onbekenden

#1 , 18 apr 2020 21:35

Vorige week merkte ik dat onbekenden een betaling hebben gedaan met mijn kredietkaart. Er werd een bedrag van 600 euro via mijn kredietkaart betaald aan AIRB&B. Het gaat om een mastercard die via de kredietmaatschappij X werd uitgegeven. Ik heb onmiddellijk de maatschappij van de kredietkaart ingelicht en ik heb kaart laten blokkeren. Ik moet nu klacht neerleggen bij de politie en een pv te laten opmaken. Ik moet het bewijs daarvan naar de kredietmaatschappij overmaken.

Nu vraag ik mij af of dit bedrag gaat terugbetaald worden ? Moest ik daarvoor een verzekering bij de kredietmaatschappij afgesloten hebben of worden dergelijke fraudes altijd terugbetaald ?

Ik vond op een website van de Europese commissie https://www.eccbelgie.be/themas/dienste ... f-fraude#2 het volgende :

"Uw rekening werd misbruikt

Merkt u dat uw rekening zonder uw toestemming werd gedebiteerd? Laat dat dan onmiddellijk weten aan uw bank. U moet frauduleuze transacties betwisten uiterlijk dertien maanden nadat ze plaatsvonden. Alleen zo kunt u uw geld terugvorderen.

De bank moet u in dat geval het bedrag van de betwiste transactie(s) meteen terugbetalen en vermeerderen met de interesten die u eventueel misliep."


Kan ik mij hierop beroepen indien mocht blijken dat ik geen terugbetaling kan krijgen van het onrechtmatig ontvreemde bedrag ?

Alvast bedankt voor jullie deskundig advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 20 apr 2020 14:19

Nu vraag ik mij af of dit bedrag gaat terugbetaald worden ?
Dat zal u normaal inderdaad terugbetaald worden, als blijkt dat er idd buiten uw wil & verantwoordelijkheid misbruik van uw kaart gemaakt werd.

Kan wel even duren.

bgeeroms
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 21 apr 2020 07:55

Bedankt voor je toelichting Inazuma. Leg ik enkel klacht neer bij de kredietmaatschappij of ook bij mastercard en AIRBNB ?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 apr 2020 09:31

Wat kan die AIRBNB daar aan doen?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 21 apr 2020 14:09

Bedankt voor je toelichting Inazuma. Leg ik enkel klacht neer bij de kredietmaatschappij of ook bij mastercard en AIRBNB ?
Laatste keer dat ik zoiets voor had, was dat via fraudeformulier bij Mastercard, niet bij de uitgever (was een bank).

Je moet eens kijken in de gebruiksvoorwaarden van de uitreiker, die kredietmaatschappij.

Als zij je ook al naar de politie stuurden, is de procedure waarschijnlijk via hen.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 21 apr 2020 16:09

Neen, onder de € 1000 dient u een vereenvoudigd PV te laten opstellen en met die gegevens naar uw bank / uitgever kaart die doen verder het nodige.

Terug naar “Andere”