Wettelijke grondslag schuldvordering incassobureau

gingerbrat
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wettelijke grondslag schuldvordering incassobureau

#1 , 17 apr 2020 17:12

Beste,

Op 1 mei 2019 ontving ik een factuur van 4411/BE-MOBILE ten bedrage van €5,57 voor parkeerkosten. Deze factuur werd verstuurd op een e-mailadres dat wel nog actief is, maar dat ik niet langer gebruik. Ik heb dit e-mailadres recent gecontroleerd op bijkomende communicatie, en vond nog twee betalingsherinneringen terug op datum van 18 oktober 2019 en 4 november 2019. Op 11 november 2019 werd een mail verstuurd met de melding dat mijn account werd geblokkeerd. Telkens wanneer 4411 een mail verstuurde, heb ik hier blijkbaar ook een SMS van gekregen. Naar mijn weten heb ik nooit schriftelijke facturen per post ontvangen.

Op 13 maart 2020 kwam de eerste brief van incassobureau Intrum. Op 7 april 2020 de tweede brief. Beide brieven maken melding van een schadevergoeding van €35, die ik aan Intrum zou moeten betalen. Beide brieven zijn verstuurd naar mijn oude adres, waar ik al niet meer gedomicilieerd ben sinds november 2019. Ik ben op de hoogte gebracht van de briefwisseling van Intrum, omdat de huidige bewoners de briefwisseling aan een familielid hebben bezorgd.

Op de website van 4411/BE-MOBILE kon ik mij nog steeds inloggen op mijn account. Daar stond de factuur van €5,57 nog steeds open. Ik heb deze hoofdsom dan ook rechtstreeks aan de schuldeiser betaald. Ik vermijd elk contact met Intrum. Ik heb 4411/BE-MOBILE telefonisch op de hoogte gebracht van mijn betaling, en hen vriendelijk verzocht om het dossier bij Intrum af te sluiten. Ondertussen zijn we reeds enkele telefoontjes verder, en is in die tijd dus ook de tweede brief van Intrum dd. 7 april 2020 aangekomen. Vandaag werd ik gebeld door 4411/BE-MOBILE, en negeerde de contactpersoon mijn vraag om het dossier bij Intrum af te sluiten. Het enige wat zij me wist te zeggen is dat ik het openstaande bedrag van €35 aan Intrum moest betalen. Aan mijn reactie dat deze schadevergoeding geen wettelijke grond heeft, en ik deze zaak onderling met de schuldeiser wens af te handelen werd geen gevolg gegeven. Het laatste wat me werd verteld is dat ons telefoongesprek was opgenomen, en zou worden doorgegeven aan een superieur die mij binnenkort zou contacteren.

Mijn vragen:

- Ben ik juist in mijn stelling dat ik geen enkele verplichting heb om tegemoet te komen aan de schadeclaim van Intrum?
- Welke stappen onderneem ik best om een halt toe te roepen aan de briefwisseling van Intrum?

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 17 apr 2020 18:45

Hebt u de wijziging van adres en/of email aan hen doorgegeven?

gingerbrat
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 apr 2020 18:58

Hebt u de wijziging van adres en/of email aan hen doorgegeven?

Dag Leen, doel je op de schuldeiser 4411/BE-MOBILE? Ik heb telefonisch mijn nieuwe e-mailadres doorgegeven op hun vraag, en heb melding gemaakt van mijn adreswijziging, zonder daarbij mijn huidige adres te geven.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 18 apr 2020 00:54

Je hebt dit telefonisch doorgeven, maar dus pas met het telefoongesprek nadat je al communicatie van Intrum had gekregen?

gingerbrat
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2020 17:52

Je hebt dit telefonisch doorgeven, maar dus pas met het telefoongesprek nadat je al communicatie van Intrum had gekregen?

Ik heb via een familielid die in contact staat met de huidige bewoners van mijn vorige hoofdverblijfplaats, een eerste brief van Intrum ontvangen. In reactie daarop heb ik de hoofdsom betaald aan BE-MOBILE, de schuldeisers, en hen telefonisch gevraagd om het dossier bij Intrum af te sluiten. Daaropvolgend heb ik nog een tweede brief van Intrum gekregen, waarna ik opnieuw met de schuldeiser heb gebeld. Dat was gisteren, en het is toen dat ik mijn nieuwe emailadres heb gecommuniceerd naar de schuldeiser.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 apr 2020 20:00

Wettelijke grondslag: de door u aanvaarde algemene voorwaarden:
13.3.5. Bij laattijdige betaling zal Be-Mobile een aanmaning per SMS, e-mail of per brief sturen aan de Eindgebruiker of Pro-gebruiker en daarna, in overeenstemming met het geldende recht in België of Nederland, de incasso uit handen geven. Voor België kan er voor deze aanmaning een administratiekost van vijf (5) EUR worden aangerekend en indien Be-Mobile de incasso aan een derde toevertrouwt, kan aan de Eindgebruiker of Pro-gebruiker een forfaitaire vergoeding van 35 EUR worden aangerekend.

Terug naar “Andere”