Aankoop/oplichting via 2dehands

DoubleCheck

Re: Aankoop/oplichting via 2dehands

#16 , 03 apr 2020 17:14

Je hoeft niet zo gepikeerd te reageren. Ik zeg enkel dat vragen naar een track and trace code vééél en vééél meer zin heeft dan vragen naar en filmpje. That's all!

Bijkomende vraag: WAT heb je gekocht? Was dit iets dat in een brievenbus kon? Als je bijvoorbeeld een computerspel gekocht hebt dat in een enveloppe kan verstuurd worden, is dit geen pakket post en heeft het standaard geen track and trace code. Als je daar dan niet expliciet naar gevraagd hebt, zal de verkoper zeggen: "Ik heb de enveloppe op de bus gedaan." Het is dan aan jou om te bewijzen dat dit niet het geval is, want in dit land is iemand onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Het is niet omdat jij niets ontvangen hebt, dat de tegenpartij niets verstuurd heeft. Het kan verloren gegaan zijn op de post. Of de verkoper je dan moet terugbetalen, daar spreek ik me niet over uit, maar het gaat hier dan niet om oplichting, maar om een geschil tussen particulieren + de post.

Dus een goede raad voor de toekomst: vraag de verkoper om te verzenden met track and trace en je het tracking nummer door te geven. Voor niet-pakket post kan dit door gewoon aangetekend te verzenden. Dan krijg je ook een volgnummer.

Dus om "bij te dragen tot de vraagstelling" en op uw concrete vraag te antwoorden (namelijk de mogelijkheden tot verhaal): je staat zo goed als nergens. Je kan niet bewijzen dat de verkoper uw item NIET verzonden heeft. Als je niet om getraceerde verzending gevraagd hebt, is het woord tegen woord. Dus zoals hierboven gezegd: als er niet meer klachten binnenkomen over deze specifieke verkoper gaat er helemaal niets gebeuren... Met of zonder corona...
Laatst gewijzigd door DoubleCheck op 03 apr 2020 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cesto
Berichten: 324

#17 , 03 apr 2020 17:15

Het is echter een ongeschreven wet, dat bij zulke transacties de verkoper, als bewijs, filmt dat de geadresseerde post in de brievenbus wordt gedropt, en deze via Whatsapp deelt met de koper.
Ik verstuur héél er regelmatig pakjes (wereldwijd) en heb de vraag voor zo'n filmpje letterlijk nog nooit gekregen. Wat zou het ook bewijzen? Voor hetzelfde geld is het een leeg doosje / lege enveloppe die op de post gegooid wordt? De meeste paketten moeten trouwens afgegeven worden aan een postpunt of postkantoor, want die passen helemaal niet in een rode postbus. Ik denk niet dat mensen in een postkantoor het zullen apprecieren als je daar gaat filmen... Maar bon, speelt verder ook totaal geen rol.

Wat me echter WEL steeds gevraagd wordt, is om te versturen met tracering. Bij pakjes binnen België zit tracering er sowieso bij! Heb je aan de verkoper geen track and trace nummer gevraagd nadat het verstuurd werd?
Volledig mee eens! Ik weet niet om welk som het gaat omdat je nog steeds niet geschreven hebt hoeveel geld je nu kwijt bent. Hoe heb je bovendien betaald? Met overschrijving? Naar wiens rekening? In ieder geval, jij bent helaas duidelijk opgelicht. Tijden van Corona of niet, die vertraging kan geen toeval zijn, en het gedrag van die “koper” is ook meer dan verdacht.
Ik bevestig ook dat ik hier voor het eerst kon lezen over deze vermeende “ongeschreven” wet. Elke discussie over de interpretatie van dit begrip lijkt me toch overbodig aan de hand van de feiten en van de bijdragen van de andere forum gebruikers.

Wat toch bekend voorkomt zijn die talrijke oplichters waar 2ehands.be al lang vol zit, die makkelijke prooien zoeken met onwaarschijnlijke verhalen, bv. dat ze in het buitenland zitten en het product toegestuurd wouden krijgen… 2ehands.be biedt geen bescherming op transacties aan, ik heb er jaren lang mee ervaring, maar heb nog nooit iets ongezien gekocht.

Zeker de website verwittigen, maar voor de rest vrees ik dat je niets kunt doen, tenzij je de identiteit (naam, voornaam en rekeningnummer) kent van die mens. Maar stel dat de politie hem ook gaat zoeken en vindt vraag ik me af hoe jij zou bewijzen dat hij het product niet heeft verstuurd. Hij zou altijd kunnen beweren dat het pakje verloren is gegaan.

Minder naïef zijn volgende keer :wink:
Laatst gewijzigd door cesto op 03 apr 2020 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

DoubleCheck

#18 , 03 apr 2020 17:20

Wat 2e hands betreft, hanteer ik volgende "regels":
1. Als ik iets koop, ga ik het meestal ter plekke ophalen om het ook daar te betalen. Zeker als het over grotere bedragen gaat. Als het minder dan €20 is doe ik dat uiteraard niet en neem ik het risico. Maar dikwijls kan je goed inschatten of een koper ter goeder trouw is of niet. Feedback zegt veel!
2. Als ik iets VERkoop geef ik de koper de keuze: hij komt het ophalen bij me thuis of op mijn werk; of ik verzend het met track and trace NA betaling via overschrijving op mijn rekening.

Volg die regels en er zal je veel ellende bespaard blijven...

Reclame

Terug naar “Andere”