roaming buiten de EU

thomasvd
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

roaming buiten de EU

#1 , 05 mar 2020 09:32

Graag doe ik hier even mijn verhaal.

Oktober vorig jaar maakte ik een trip naar Oekraïne. Dit is nog steeds geen EU, en dus gelden hier roamingtarieven. Ik kreeg bij het landen al een sms’je dat ik één enkele MB 15 EUR kost. Na het landen navigeerde ik dus snel naar het menu om roaming uit te zetten. Alvorens dit voltooid was, trokken mijn apps een hoeveelheid data binnen, waardoor ik een roaming factuur van 90 EUR werd aangerekend. Ik hoef jullie niet uit te leggen dat ik me hier behoorlijk bestolen voel.
Ik belde reeds met de provider en één van de contactpersonen wist me te zeggen dat na de afschaffing van de roamingtarieven in de EU, ze gewoon de roaming buiten de EU hebben opgekrikt om te compenseren. Ik voel me hier dermate onrecht aangedaan dat ik niet zomaar kan laten passeren. Voor jullie allen gaan antwoorden ‘je had maar van tevoren roaming moeten uitzetten’ of ‘je was verwittigd’. Het feit dat de EU dit binnen zijn lidstaten al aan bande heeft gelegd toont effectief aan dat deze kosten niet te verantwoorden zijn. Ik noem het diefstal bij klaar daglicht, georganiseerde maffia. Er is geen wetgevend kader om hier iets tegen te beginnen neem ik aan? Het is toch niet omdat er in de wet nog niets is opgenomen dat dit moreel te verantwoorden is? Hebben jullie hier advies over?

Groet,
Thomas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12843

#2 , 05 mar 2020 09:52

U geeft het antwoord zelf, afzetten voor je naar daar gaat. De EU kan enkel binnen zijn grondgebied iets doen, over Oekraïne hebben ze niets te zeggen.

CityBird
Berichten: 794

#3 , 05 mar 2020 10:42

Het is toch niet omdat er in de wet nog niets is opgenomen dat dit moreel te verantwoorden is?
Een prijs voor een dienst of product is een puur subjectief gegeven. Bij roamingtarieven is dit niet anders.

Buiten EU is het dataroaming uit, tenzij je er geen bezwaar van maakt om in een week tijd een paar duizend € te spenderen.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5417

#4 , 05 mar 2020 11:41

Je kan enkel op de goodwill van je operator rekenen om je een creditnota te geven. De roamingtarieven zijn nu eenmaal wat ze zijn (en zijn idd een winstmachine voor de operatoren die er alles aan gedaan hebben om de afschaffing van de europese roaming zo lang mogelijk uitgesteld te hebben. Nu is het wel zo dat de winstmarges v d 3 operatoren niet spectaculair is - zie hun dalende beurskoersen ...)

thomasvd
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2020 13:24

Een prijs voor een dienst of product is een puur subjectief gegeven
Daar ga ik niet mee akkoord. Elk land heeft een bepaalde levensstandaard en een gemiddeld loon.
Afgaande hierop kan je een bepaalde verleende dienst evalueren/aftoetsen.
Het blijft in zekere zin subjectief gezien bepaalde mensen iets meer of minder naar waarde kunnen schatten, maar het 'puur subjectief' noemen lijkt me niet correct. Het lijkt me ook vanzelfsprekend hier dat deze exuberante kost niet in verhouding staat met de geleverde dienst. Zoals ik al zei, als ik de enige was met deze mening heeft de EU ook niet zo lang gelobby'd om dit binnen de EU aan bande te leggen. Er is subjectiviteit, en er is gezond verstand.

thomasvd
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mar 2020 13:36

U geeft het antwoord zelf, afzetten voor je naar daar gaat
Dat zal ik zeker doen een volgende.
Er zullen nog echter velen onbewuste, nietsvermoedende mensen tegen dezelfde lamp lopen.
Dienen we dit dan maar gewoon te accepteren?

Als alle tandartsen plots hun tarieven voor gaatjes te vullen x 100 doen, maar ze je elk jaar een berichtje sturen dat suikers eten je duur kan te staan komen, is het toch ook niet redelijk om te zeggen dat je verwittigd was?

Er kan een extra kost verbonden zijn aan het gebruik maken van een buitenlandse provider, gezien de administratieve afhandelingen tussen beiden moeten geregeld worden. Maar nooit van deze aard.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 05 mar 2020 15:59

Het is toch al wel enkel jaren dat het algemeen geweten is dat er roaming bestaat en hoe het werkt. Dat je het vergeten bent is geen geldige reden om u dat kwijt te schelden. Als ze dat toelaten als excuus, dan betaald er niemand meer roaming. Dan zijn het plots allemaal simpele geesten.

LeenW
Berichten: 12843

#8 , 05 mar 2020 16:08

U geeft het antwoord zelf, afzetten voor je naar daar gaat
Dat zal ik zeker doen een volgende.
Er zullen nog echter velen onbewuste, nietsvermoedende mensen tegen dezelfde lamp lopen.
Dienen we dit dan maar gewoon te accepteren?

Als alle tandartsen plots hun tarieven voor gaatjes te vullen x 100 doen, maar ze je elk jaar een berichtje sturen dat suikers eten je duur kan te staan komen, is het toch ook niet redelijk om te zeggen dat je verwittigd was?

Er kan een extra kost verbonden zijn aan het gebruik maken van een buitenlandse provider, gezien de administratieve afhandelingen tussen beiden moeten geregeld worden. Maar nooit van deze aard.
Dat valt niet te vergelijken, u hebt een overeenkomst met een provider die u gelezen en goedgekeurd hebt. Dan kan u zich achteraf niet als "onbewuste, nietsvermoedende mens" gaan gedragen. Vanaf u de overeenkomst hebt, dient u dit inderdaad gewoon te accepteren.

Blaatpraat
Berichten: 3796

#9 , 05 mar 2020 18:28

Ik zie maar 1 lichtpuntje:
Vanaf je 60,50 euro buiten je bundel aan het roamen bent, moet je provider je blokkeren en moet jij manueel goedkeuren (per sms).
Aangezien je zegt dat je aan 90 euro zou zitten... hebben ze zich hier niet aan gehouden.

Ik weet dat het technisch zeer moeilijk is (6MB verbruiken, sessies staan nog open), maar dat is niet uw probleem als consument.

In feite zou u dus alles boven de 60,50 euro kunnen aanvechten me dunkt.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 06 mar 2020 00:32

Hebben jullie hier advies over?
Roaming afzetten VOOR je uit de EU vertrekt ... niet als je buiten de EU aankomt.


Eerste wat je smartphone doet als je die uit vliegtuigmodus haalt, is allerhande data ophalen in de achtergrond ...
En 6 MB is al binnen voor je provider zelfs maar de kans heeft de boel te stoppen.

Terug naar “Andere”