auto werd door garagehouder ingehouden

van damme johan
Topic Starter
Berichten: 16

auto werd door garagehouder ingehouden

#1 , 13 aug 2008 23:15

Recent ded zich het volgende voor:

wagen binnen voor klein onderhoud. Toen ik de wagen afhaalde diende ik een factuur te betalen tbv 100 €. Ik bleek mijn betaalkaart vergeten. De wagen werd niet meegegeven tot dat de factuur werd betaald. De garagehouder zou zich baseren op een rententierecht. Kan dit of kan dit niet en waarom?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 15 aug 2008 10:04

‘Lorsque dans le contrat par lequel une partie s'engage à travailler à façon des marchandises lui remises par son cocontractant,ne se trouve pas un close permettant au maître de l'ouvrage,c.a.d. celui qui a remis les marchandises,de se les faire,après qu'elles ont été travaillées,remettre par l'entrepreneur sans offrir de lui payer le prix convenu,l'entrepreneur a le droit de retenir les marchandises jusqu'a ce que cette offre soit faite(art.1134 C.c.)‘(Cass. 7 november 1935,Pas. 1936,I,38).

Vrij vertaald :
‘Wanneer het contract waardoor een partij zich verbindt om aan de goederen te werken die hem door zijn mede-contractant worden overhandigd,geen beding bevat dat degene die de goederen afleverde ze zich kan doen teruggeven zonder aan te bieden om hem de gepaste prijs te betalen,heeft de ondernemer het recht om de goederen in te houden(=retentierecht) totdat dit aanbod wordt gedaan (art.1134 B.W.)’(Cass. 7 november 1935,Pas. 1936,I,38).

Zie zonodig ook : HENRY,P.,L'obligation de restitution du garagiste(noot onder Luik 4 juni 1993),J.L.M.B. 1995,267-269;

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#3 , 15 aug 2008 10:21

Ik dacht dat een garagist WEL het recht had om een wagen in te houden.
U bracht hem zelf naar de garage voor een bepaalde herstelling (onderhoud) en kende dus de kosten op voorhand (of moest die opvragen)

Anders is het als u wagen tegen u wil (wegslepen) naar een garage gebracht wordt, dan mag u hem zonder kosten terugeisen en MOETEN ze hem afgeven. (Doen ze niet graag) U was dus niet de opdrachtgever.

Ik ben geen advocaat.

Reclame

Geronimeister
Berichten: 4

#4 , 13 mar 2009 17:52

Beste,

Het lijkt me wat laat om hier nog op te reageren, maar voor de toekomstige bezoekers welke op zoek zijn naar informatie omtrent retentierecht doe ik het alsnog.

Het is effectief zo dat uw garagist het recht heeft om te weigeren uw wagen terug te geven indien u hem een factuur verschuldigd bent die in rechtstreeks verband staat met uw wagen, dus bijv. niet omwille van een openstaande factuur op de wagen van uw partner.

Indien de zaak (uw wagen) in verband staat met de schuld (uw onderhoudsfactuur) kan er weinig aan gedaan worden. Het helpt zelfs niet om de politie erbij te halen (voert wel de druk op) noch dit te laten vaststellen door een deurwaarder.

De beste mogelijkheid om uw wagen terug te krijgen is betalen uiteraard. Echter is het ons allen wel al eens voorgevallen krap bij kas te zitten, in dat geval is de beste oplossing een afbetalingsplan te bekomen.

Wanneer u een betalingstermijn (betalingsplan) werd toegestaan (liefst schriftelijk) wordt de schuldeiser (garagist) geacht afstand te hebben gedaan van het retentierecht en kan u dus uw wagen terugnemen.

Mvg,

G

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 14 mar 2009 16:24

Geizen dit een burgerlijk geding is denk ik niet dat de politie nog iets zal doen, als ze al ter plaatse komen.

Dat zal ook medegedeeld worden aan de partijen - dat men zich naar de bevoegde rechtbank moet wenden.

Terug naar “Andere”