Aanmaning tot betaling van factuur door advocatenbureau.

Rudy12
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Aanmaning tot betaling van factuur door advocatenbureau.

#1 , 26 jan 2020 07:43

Ik kreeg een aangetekend schrijven voor een aanmaning tot betalen van een factuur, met dreiging van een rechtszaak. Maar deze factuur is reeds lang betaald 3 dagen nadat de factuur bij mij is aangekomen! Natuurlijk heb ik hierover een bewijs. Nooit is er een aanmaning hierover door de leverancier verstuurd, of ik heb deze toch niet ontvangen. Wat moet ik hiermee doen? Op zijn beloop laten of klacht indienen bij deze advocaat, deze heeft duidelijk niet geverifieerd of dit wel correct was. Ik moet eerlijk zeggen dat het wel even schrikken was toen ik dit ontving omdat we steeds correct alles betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 26 jan 2020 08:13

Gewoon mailtje sturen naar advokaat met betalingsbewijs. De advokaat hoeft niet na te kijken of de betaling gebeurd is, die krijgt gewoon de opdracht om een inningsprocedure op te starten. Betaald of niet, hij krijgt z'n ereloon.

Zeker dat je de juiste mededeling gebruikt hebt bij de betaling, en op de juiste rekening gestort?

P.

Rudy12
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2020 08:24

Ja, ik ben 100% zeker dat ik de juiste rekeningnummer , en mededeling namelijk factuurdatum en nummer gebruikt heb. Misschien is er door een slordigheid in de boekhouding van de leverancier iets misgegaan.

R.

Reclame

D0gD0g

#4 , 26 jan 2020 09:43

Gewoon mailtje sturen naar advokaat met betalingsbewijs. De advokaat hoeft niet na te kijken of de betaling gebeurd is, die krijgt gewoon de opdracht om een inningsprocedure op te starten. Betaald of niet, hij krijgt z'n ereloon.

Zeker dat je de juiste mededeling gebruikt hebt bij de betaling, en op de juiste rekening gestort?

P.
Dus volgens uw redenering, krijgt de advocaat een opdracht voor een inningsprocedure en voert die maar uit zonder enig document of bewijs van niet betaling door de persoon die hij moet gaan aanmanen.
Hebt u nog zo van die ideetjes?

Elke minnelijke invordering door een derde instantie (incassobureau, gerechtsdeurwaarder of advocaat) moet starten met een schriftelijke ingebrekestelling (aanmaning). In deze ingebrekestelling moeten een aantal gegevens worden meegedeeld, waaronder
de identiteit van de schuldeiser,
het ontstaan van de schuld (factuurnummer en -datum) en
een duidelijke omschrijving en verantwoording van de aangerekende bedragen.
U moet ook een termijn van 15 dagen krijgen om te reageren op deze aanmaning.
Indien u er zeker van bent dat u geen schuld hebt, is het heel belangrijk om een aangetekende brief of e-mail te sturen naar de schuldeiser en de derde instantie waarin u de vermeende schuld duidelijk en gemotiveerd betwist. De wet verbiedt namelijk “het belagen van de consument, wanneer deze uitdrukkelijk en gemotiveerd zijn schuld heeft betwist”.

CityBird
Berichten: 792

#5 , 26 jan 2020 10:04

Dus volgens uw redenering, krijgt de advocaat een opdracht voor een inningsprocedure en voert die maar uit zonder enig document of bewijs van niet betaling door de persoon die hij moet gaan aanmanen.
Hebt u nog zo van die ideetjes?
Dat is geen ideetje.

Een advocaat heeft niet meer maar ook niet minder rechten als andere burgers, enkel een (veel) betere kennis van de wetgeving. Ooit zelf een advocaat een aanmaning laten versturen.

D0gD0g

#6 , 26 jan 2020 11:45

Dus volgens uw redenering, krijgt de advocaat een opdracht voor een inningsprocedure en voert die maar uit zonder enig document of bewijs van niet betaling door de persoon die hij moet gaan aanmanen.
Hebt u nog zo van die ideetjes?
Dat is geen ideetje.

Een advocaat heeft niet meer maar ook niet minder rechten als andere burgers, enkel een (veel) betere kennis van de wetgeving. Ooit zelf een advocaat een aanmaning laten versturen.
Wat heeft mijn respons met wetgeving te maken.Ik vind het logisch dat een advicaat dat niet gaat doen zonder enig bewijs
Als een advocaat dan veel betere kennis heeft van de wetgeving zoals u aanhaalt, zal hij zeker dergelijke stommiteiten niet uithalen.
En beste neen nooit een aanmaning laten versturen door advocaat. Wat belang heeft dat trouwens?

artemis
Berichten: 3293

#7 , 26 jan 2020 12:14

Re #6

Wat u logisch vindt is daarom niet de gang van zaken.
Wij hebben ook eens een aanmaning laten sturen door een advocaat, na eigen aanmaningen en zonder betwisting van de factuur door de klant. De advocaat heeft ons daarbij op ons woord geloofd.
Het resultaat was dat de klant daarna prompt betaald heeft.

Gewoon doen wat Puttemanp schrijft, einde verhaal.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 26 jan 2020 12:39

Ik vind het logisch dat een advicaat dat niet gaat doen zonder enig bewijs
Een schromelijke vergissing ...

Als een advocaat dan veel betere kennis heeft van de wetgeving zoals u aanhaalt, zal hij zeker dergelijke stommiteiten niet uithalen.
Advocaat een brief laten schrijven is een klassieke manier om indrukwekkender over te komen bij de vermeende schuldenaar.

puttemanp
Berichten: 613

#9 , 26 jan 2020 12:41

Dus volgens uw redenering, krijgt de advocaat een opdracht voor een inningsprocedure en voert die maar uit zonder enig document of bewijs van niet betaling door de persoon die hij moet gaan aanmanen.
Hebt u nog zo van die ideetjes?
In een vorig leven op een grote boekhouding gewerkt, Dossiers van wanbetalers werden na 3 brieven naar de advocaat gestuurd. Enige wat die nodig had (om een invordering op te starten) was een rekeninguittreksel van de klantenrekening met de openstaande betalingen, niets meer.
Dus neen, helemaal geen ideetje of uit de lucht gegrepen. Die krijgt opdracht, voert uit en strijkt z'n ereloon op. Pas in een later stadium, als er geen reactie kwam vroeg die een copij en verzendbewijs van ingebrekestellingen, of bij betwisting copij van de facturen (en streek nogmaals ereloon op).

P.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 26 jan 2020 12:58

Bij mijn werkgever werden praktische alle schuldvorderingen door een externe advocaat verstuurd. Maakt meer indruk op de klant, die dan mogelijks sneller betaald. Indien niet is het doossier al bij de raadsman aanwezig voor opstartring procedure.

artemis
Berichten: 3293

#11 , 26 jan 2020 13:13

Je kan ook wel een advocaat vinden die bereid is een aanmaning te sturen zonder meteen een dossier op te starten, scheelt héél veel in prijs. En als het helpt is de kous daar af.

Rudy12
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 jan 2020 13:30

Bedankt iedereen voor jullie reacties maar wat doe ik het best reageren op deze advocaat zijn onterechte aanmaning en dreiging. laat ik gewoon alles op zijn beloop en wacht ik gewoon een rechtszaak af en kom dan met mijn bewijzenaf, dat alles reeds betaald is drie dagen na factuurdatum?

Alvast bedankt voor jullie advies

R.

puttemanp
Berichten: 613

#13 , 26 jan 2020 14:06

Bedankt iedereen voor jullie reacties maar wat doe ik het best reageren op deze advocaat zijn onterechte aanmaning en dreiging. laat ik gewoon alles op zijn beloop en wacht ik gewoon een rechtszaak af en kom dan met mijn bewijzenaf, dat alles reeds betaald is drie dagen na factuurdatum?
Mailtje naar advocaat met betalingsbewijs en kous is af.

P.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 jan 2020 17:00

Ik sluit me aan bij Puttemanp. Trouwens verwijzen naar een mogelijk gerechtelijke procedure is wettelijk zo voorzien. T.S. U moet dit zeker niet als een dreiging aanzien. Verstuur dubbel van factuur en bewijs van betaling via mail, of nog beter, aangetekend/tegen ontvangstbewijs aan schuldeiser en raadsman, stel het zo op dat zowel de leverancier als de raadsman weten dat ze in kennis worden gesteld en vraag om de procedure te stoppen gezien u meent dat u aan uw verplichtingen heeft voldaan.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Rudy12
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 jan 2020 17:30

Bedankt voor jullie reacties allemaal,

Eigenlijk heb ik heel veel zin om af te wachten wat er gaat gebeuren daar ik 100% in mijn recht sta! Het rekeningnummer het factuurnummer waar ik naar betaald heb en de mededeling klopt. Dus in deze ben ik volledig in mijn recht. Zou ik niet beter mijn licht eens opsteken bij de orde der advocaten of ik geen klacht kan indienen tegen dit advocatenbureau en ook tegen de leverancier die naar mijn bescheiden mening een gebrekkige boekhouding heeft?

Mvg R.

Terug naar “Andere”