Factuur aansluiting riolering 8 jaar oud - verjaring?

kg8
Topic Starter
Berichten: 28

Factuur aansluiting riolering 8 jaar oud - verjaring?

#1 , 15 jan 2020 13:20

Ik heb recent een factuur ontvangen van de watermaatschappij voor aansluiting op het rioleringsnetwerk in 2012, totaal 530 €.
Mijn toenmalige aannemer zou deze aansluiting gemaakt hebben, ik en mijn toenmalige vriendin zouden enkel voor aansluiting op het drinkwater betaald hebben en niet voor de riolering.

Nu roep ik de verjaring in op basis van artikel 2277 van het burgerlijk wetboek, maar de watermaatschappij weerlegt dit en zegt dat de 10-jarige verjaringstermijn van toepassing is.

Nu ben ik niet van plan deze factuur te betalen, ik ben van mening dat elke redelijke termijn overschreden is en dat de 5 jarige verjaringstermijn wel degelijk van toepassing is. Ik heb zelf geen enkel middel meer om al dan niet aan te tonen of ik deze betaald heb, en in alle eerlijkheid weet ik het ook gewoon niet meer.
Het huis waar het over gaat heb ik 3 jaar geleden al verkocht, en met mijn toenmalige vriendin (die de helft zou moeten betalen) heb ik geen contact meer.
De watermaatschappij stelt recent enkel vast dat er op dat adres betaald is voor aansluiting op drinkwater, maar niet op riolering. Ze hebben dus zelf geen idee over wanneer de aansluiting gemaakt zou zijn, maar gaan er uiteraard van uit dat dit bij het bouwen gebeurd is.

Nu is mijn vraag uiteraard of de watermaatschappij dit op zich kan doorduwen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 15 jan 2020 13:34

Ik volg de maatschappij. Hetgeen ze leveren valt onder 2277, maar de werken voor aansluiting m.i. niet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2020 14:53

Als je niet betaald dan word dit rechtbank en er is geen verjaring 10 jaar, dit kan een serieus bedrag worden, aanmaningen, deurwaarders voor betekenringen en gerecht kosten, denk toch zeer goed na .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 jan 2020 16:26

Je kan toch bij de bank uw bankverrichtingen opzoeken tot 10 jaar terug..
Onlangs heb ik een betaling moeten rechtvaardigen van 2012. Teruggevonden in mijn PC banking en afgeprint. Vraagt wel even zoeken als je de juiste periode niet weet. Maar de datum van de factuur kan je toch opvragen bij watermaatschappij, en zoek dan een paar weken daarna.

Terug naar “Andere”