Stuiting van verjaring

Nanalie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Stuiting van verjaring

#1 , 14 dec 2019 19:43

1995: ik sluit met partner (We waren niet getrouwd) een persoonlijke lening af.

Door omstandigheden was het na een jaar financieel niet meer haalbaar deze correct af te betalen.

We krijgen bericht dat de schulden zijn overgenomen door Fiducre.
Er is nooit BESLAG gelegd op loon maar er was wel een loonsOVERDRACHT getekend bij het aangaan van de lening in 1995. Enige wat er soms werd "overgedragen" aan fiducre waren de belastingsteruggaves. (Automatisch doorgestort aan Fiducre door de belastingen)

Ik en partner gaan uit elkaar in 2005.

Ex-partner noch ik hebben ooit uit onszelf iets betaald. Er is ook nooit beslag gelegd op ons loon.

7 jaar geleden ging ex met zijn nieuwe partner in collectieve schuldbemiddeling én werd de schuld aan Fiducre hier bij in opgenomen. Er werd dus maandelijks een bedrag gestort door de advocaat van ex-partner van partner zijn loon door zijn advocaat.

4 jaar geleden besluit ex samen met zijn nieuwe partner te verhuizen naar Zuid-afrika. De collectieve kon dus niet verder worden gezet en het dossier van hun collectieve werd afgesloten (heb ik bewijs van van de advocaat van ex)

Ik heb sinds jaaaaaaren niets meer gehoord van Fiducre. Ik was zelfs deze schuld vergeten.

Dit jaar kreeg ik een brief van de belastingen dat ik eens niet moest bij betalen maar zelfs 1800 euro terug zou trekken. MAAR dat dit werd ingehouden voor openstaande schulden. Na wat telefoontjes bleek dit dus om Fiducre te gaan. Ik heb verzet aangetekend tegen de overdracht. Probleem is nu dat mijn belastingteruggave geblokkeerd staat bij de belastingsdienst. Dit word pas vrijgegeven zo snel belastingsdienst een brief krijgt van Fiducre dat het mag vrijgegeven worden aan mij OF als er een vonnis komt waarin staat aan wie dit geld toe komt (mij of fiducre).

Ik wil nu een procedure opstarten via de rechtbank om de verjaring in te roepen van deze schulden. Maar hoeveel kans maak ik??

Op mijn aangetekend schrijven naar Fiducre om de verjaring in te roepen kreeg ik de respons dat omdat er via de collectieve van ex aflossingen waren de verjaring gestuit is.

Dus mijn eigenlijke vraag: aflossingen die gebeuren door een collectieve schuldenregeling van expartner (die mee getekend heeft voor de lening in 1995 dus) tellen die als stuiting?? Kan IK geen aanspraak meer maken op het inroepen van verjaring omdat er via EX zijn collectieve aflossingen waren?? Worden aflossingen door collectieve gezien als "vrijwillige" betalingen of niet??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 14 dec 2019 20:32

Beste

Schulden zijn hoofdelijk en ondeelbaar. Er werden op het krediet terugbetalingen gedaan. Hoe, door wie en op welke manier is niet relevant. Door die betalingen kan je de verjaring van de schuld niet inroepen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Andere”