Garantie tweedehandsauto

Axel1905
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Garantie tweedehandsauto

#1 , 14 nov 2019 19:32

Hallo allemaal,

Ik kocht zo'n twee maanden geleden een auto tweedehands bij een handelaar. Hij koopt en verkoopt auto's maar heeft geen garage en kan dus zelf niet aan de auto's werken. Op de factuur staat vermeld "1 jaar garantie op ketting", voor de rest wordt er over garantie niets gezegd.

Nu lekt deze auto sinds enkele weken olie (ik heb dit meteen gemeld aan de verkoper toen ik het heb opgemerkt). Hij weigert echter hier iets aan te doen. Ik heb hem gezegd dat hij volgens artikel 1649 quater 1 van het burgerlijk wetboek verplicht is om dit gebrek in garantie te herstellen. Hij blijft weigeren en zegt dat hij niets wil betalen.

Ik heb de auto vandaag naar de merkgarage gebracht om een offerte te laten maken van wat de herstelling zou kosten. Blijkbaar moeten er veel onderdelen gedemonteerd worden en moet achteraf de airco terug worden bijgevuld om te kunnen zien wat er net mis is. De schadebepaling op zich zou dus al stevig wat geld kosten. Ik moet de auto ook morgen terug gaan halen aangezien de garage dit niet voorzien had en nu geen tijd heeft om dit te doen.

Ik weet ook niet of het wel goed is voor de motor om er zo mee verder te blijven rijden.

Nu is mijn vraag hoe ik dit best verder aanpak. Ik ben van plan hem nu eerst in gebreke te stellen via aangetekend schrijven, maar ik vermoed dat ook hier geen reactie op zal komen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 nov 2019 20:05

Wat lekt er? Is er een lek aan de airco? Weet dan dat na iedere werking van de airco, er water uit lekt, afkomstig van de vochtige lucht in de auto. Dat is normaal en geen probleem..

Axel1905
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 nov 2019 20:13

Hij lekt olie, maar om te kunnen achterhalen waar moeten ze de compressor en alternator demonteren. Dan moet achteraf de airco terug bijgevuld worden, maar deze lekt niet, het is echt olie.

Reclame

Terug naar “Andere”