Factuur zonder vervaldatum?

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

Factuur zonder vervaldatum?

#1 , 08 okt 2019 17:02

Ik heb een factuur ontvangen waar geen uiterste betalingsdatum of vervaldatum op staat. Ook op de website van het bedrijf vind ik in de algemene voorwaarden niets over de betaaltermijn van hun facturen.

Hoe moet ik dit interpreteren? Kan ik die factuur gewoon volgende maand (of zelfs later) betalen als ik dit wens?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2019 17:30


denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 okt 2019 19:44

Als er niks op staat van verval datum is die 30 dagen , dit staat duidelijk in de wet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 okt 2019 21:22

Klein detail vergeten vermelden: de factuur is van een Nederlands bedrijf.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 okt 2019 22:06

Klein detail vergeten vermelden: de factuur is van een Nederlands bedrijf.
daarvoor zal je de Nederlandse wetgeving voor moeten raadplegen en dit heb ik even gedaan !!

Dit is ook 30 dagen

Zie deze link !

https://e-legal.nl/wettelijke-betalingstermijn
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 okt 2019 09:44

OK, dan laat ik de factuur nog even liggen... ;-).

'k Ga nu niet moeilijk doen en ze wel betalen via overschrijving, maar toch nog even dit: de factuur vermeld: "Dit bedrag werd geïncasseerd van rekeningnummer X (= mijn rekeningnummer)". Ik heb echter nooit een SEPA-machtiging getekend voor dit bedrijf, en dit geld is dus helemaal niet van mijn rekening gegaan. Ik vermoed dat zij daar ergens een administratieve fout gemaakt hebben.

Waarschijnlijk staat er daarom ook geen vervaldatum op de factuur (aangezien ze er van uitgaan dat de factuur via automatische incasso zal betaald worden, wat blijkbaar in Nederland veel vaker voorkomt en net iets anders geregeld is dan hier). Zou ik in theorie nu gewoon kunnen wachten tot de firma me contacteert om te melden dat die incasso-opdracht toch niet gelukt is en ze vriendelijk vragen of ik toch wens over te schrijven? Wat zijn men rechten en plichten in zo'n geval? Moet ik hen er spontaan op wijzen dat die incasso niet zal lukken (ik weet dat dit uiteraard het vriendelijkste is om te doen, maar is dit wettelijk gezien ook verplicht?)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 okt 2019 10:24

U bent nooit iets verplicht, maar in Nederland komen er zeer snel kosten bij daar men daar werkt met incasso, ik zou toch opletten want betalen zal je toch sowiso moeten doen . zelfs verkeersboetes gaan daar via incasso, ooit één gehad voor overdreven snelheid .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 okt 2019 10:36

OK, maar op zich is het niet mijn fout als zij denken dat ze een SEPA-machtiging op mijn rekening hebben en dit niet zo is, toch? Ik heb nergens iets getekend wat machtiging betreft, noch staat er iets in hun algemene voorwaarden wat betreft automatische incasso.

Als ik nu niets doe en zij merken dat de incasso niet door kunnen gaan is, kunnen ze me daar toch geen kosten voor aanrekenen? De fout ligt immers niet bij mij? Ik zou verwachten dat zij me dan een berichtje sturen met "Sorry, we waren fout, de betaling zal toch niet via incasso gebeuren. Gelieve binnen de zoveel dagen over te schrijven op deze rekening."

In principe zou ik ook deze redenering kunnen volgen "Ah, de factuur zegt dat ze het automatisch van mijn rekening gaan halen, dus ik hoef hier verder zelf niets voor te doen." en als ik dan mijn rekeninguittreksels niet opvolg, of mezelf ook niet afvraag of ik wel zo'n machtiging getekend heb, zou voor mij de kous toch gewoon af zijn?

Terug naar “Andere”