OK, dan laat ik de factuur nog even liggen...
.
'k Ga nu niet moeilijk doen en ze wel betalen via overschrijving, maar toch nog even dit: de factuur vermeld: "Dit bedrag werd geïncasseerd van rekeningnummer X (= mijn rekeningnummer)". Ik heb echter nooit een SEPA-machtiging getekend voor dit bedrijf, en dit geld is dus helemaal niet van mijn rekening gegaan. Ik vermoed dat zij daar ergens een administratieve fout gemaakt hebben.
Waarschijnlijk staat er daarom ook geen vervaldatum op de factuur (aangezien ze er van uitgaan dat de factuur via automatische incasso zal betaald worden, wat blijkbaar in Nederland veel vaker voorkomt en net iets anders geregeld is dan hier). Zou ik in theorie nu gewoon kunnen wachten tot de firma me contacteert om te melden dat die incasso-opdracht toch niet gelukt is en ze vriendelijk vragen of ik toch wens over te schrijven? Wat zijn men rechten en plichten in zo'n geval? Moet ik hen er spontaan op wijzen dat die incasso niet zal lukken (ik weet dat dit uiteraard het vriendelijkste is om te doen, maar is dit wettelijk gezien ook verplicht?)