Beste mensen van dit forum, ik heb een tijdje online zitten zoeken maar nog geen (duidelijk) antwoord op mijn vragen kunnen vinden.
De vragen gaan over grote Belgische/Europese webshops.
Stel dat een website een product online zet met de verkeerde specificaties die niet door alle consumenten even makkelijk na te kijken zijn, denk bijvoorbeeld het wattage van speakers, de temperatuur van een oven, of de capaciteit van een powerbank (batterij voor telefoons)?
Als ik het goed begrepen mag de consument dan sowieso het contract ontbinden en krijgt dan het geld terug.
Echter nu is vraag stel de webshop blijft volhouden dat de specificaties kloppen, door het niet aanpassen van de gegevens, omdat het de opgegeven specificaties van de fabrikant zijn.
Uit de eerdere voorbeelden, een speaker met aangegeven vermogen van 60 watt die er slechts 40 heeft, een oven die tot 250 Celsius zou moeten gaan maar slechts 200C bereikt, of een powerbank die 10500 mAh zou moeten hebben maar er slechts 7000 heeft.
De klant/consument krijgt een vervangend product en meet en constateerd exact hetzelfde probleem. Dus de consument heeft twee keer gemeten dat een product een significante afwijking heeft van de beschrijving. De consument heeft dus 2 gloednieuwe producten teruggestuurd om dezelfde reden en dat duidelijk aangegeven en kunnen aantonen.
Stel de consument vraagt om een reparatie. Kan de webshop dit weigeren en gewoon een vervangend product geven? Weigeren en gewoon dwingen aan de consument tot ontbinding van koop?
Kan de consument een reparatie afdwingen waar het foute onderdeel wordt gemeten alvorens het product (of nieuw) wordt teruggestuurd?
Wat als de webshop duidelijk weet dat de specificaties niet kloppen maar het product met de verkeerde specificaties aan nieuwe klanten blijft verkopen?
Welke wetten worden daarmee dan overtreden?
Het enige wat ik kon vinden was "valsheid in geschrifte" maar dat leek mij meer op particulieren gericht.
Hoe zit het als een webshop recensies verwijderd die deze problemen aankaarten dmv feiten en zonder dat er spraken was van smaad in de recensie.
Hoe wordt dat wettelijk opgevat en welke wetten worden daarmee overtreden?
Wat kunnen consumenten doen om te verkomen dat ze het product 5x op en neer moeten sturen zonder oplossing?
Ik zou heel erg blij zijn met elk antwoord op deze vragen. Ik stel ik voorbeelden heel erg op prijs.
Zelf heb ik niet zoveel kennis op juridisch gebied dus als daar rekening mee gehouden kan worden dan zou dat helemaal geweldig zijn.
Bedankt voor het lezen van mijn post.