Aankoop van een wagen met verborgen gebreken en verlopen keuring voor verkoop

SamDT
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Aankoop van een wagen met verborgen gebreken en verlopen keuring voor verkoop

#1 , 19 sep 2019 15:24

Hallo,

Op vrijdag 13 september heb ik een wagen gekocht van een particulier.
Ik ken zelf niet veel van autos dus ik had een vriend mee die er iets vankent.

Ik ben met de verkoper in contact gekomen via 2dehands, alle communicatie verliep via SMS.

Na een inspectie van de wagen en een testrit heb ik besloten de wagen te kopen.

De papieren in orde gebracht, aankoopsovereenkomst ondertekend en klaar om te vertrekken, de verkoper zegt nog tegen mij, vergeet niet te tanken he, en als er iets is mag je mij altijd bellen of SMS'en.

Op weg naar huis ga ik tanken, tot mijn verbazing kan ik maar 30 liter tanken, terwijl de wagen aangeeft dat hij zo goed als leeg is.

Tegen de tijd dat ik thuis was begon ik heel wat verborgen gebreken op te merken, kortsluiting, de brandstof meter die niet werkt etc. Dus ik besluit de verkoper te SMS'en, ik krijg geen reactie. Ook mijn oproepen worden niet beantwoord.

Als ik had geweten dat deze problemen er waren had ik die wagen nooit gekocht.

Na wat opzoek werk, blijkt dat de verkoper mij hierover had moeten inlichten, ook de particuliere verkoop van een wagen zonder geldige keuring voor verkoop is door de wet verboden, ik heb de datum op het roze formulier pas opgemerkt toen ik al thuis was.

Ik heb de verkoper schriftelijk (aangetekend en per gewone post) in gebreke gesteld.

Kunnen jullie mij raad geven ivm de volgende stappen die ik kan ondernemen indien de verkoper niets van zich laat horen?

De aangetekende brief kan je hieronder terug vinden.

(Wat me ook opviel is dat het account van de verkoper Denis heette, als ik daar was zei hij dat hij Yacine heette, en op zijn bankkaart stond nog een andere naam, ik heb de naam van zijn bankkaart gebruit om hem in gebreke te stellen.)

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2019 15:39

Beste,

De verkoper is niet verplicht u garantie te geven. Bekijk eens goed uw overeenkomst, je hebt de wagen toch niet gekocht voor wisselstukken? Was er een carpass bij de aankoop?

SamDT
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2019 15:56

De verkoper is inderdaad niet verplicht garantie te geven, maar hij is wel verplicht mij op de hoogte te brengen van gebreken waar ik niets van kan weten voordat ik de wagen koop. (Bv benzine meter die niet werkt).
Ik heb de wagen niet gekocht voor wisselstukken en er is een carpass bij.
Ook moet de keuring voor verkoop in orde zijn, wat in dit geval niet zo was.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6856

#4 , 19 sep 2019 16:38

Het zou nuttig zijn eens de letterlijke tekst van de verkoopsovereenkomst te citeren, of de vermeldingen op de factuur.

U kan de wagen gekocht hebben voor export, voor wisselstukken..... en neem de volgende keer iemand mee die echt iets weet van auto's en de bijhorende papierwinkel.

SamDT
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 sep 2019 17:15

Het zou nuttig zijn eens de letterlijke tekst van de verkoopsovereenkomst te citeren, of de vermeldingen op de factuur.

U kan de wagen gekocht hebben voor export, voor wisselstukken..... en neem de volgende keer iemand mee die echt iets weet van auto's en de bijhorende papierwinkel.
Zal ik er vanavond bij zetten, ben nog aan het werk nu.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 19 sep 2019 17:23

ook de particuliere verkoop van een wagen zonder geldige keuring voor verkoop is door de wet verboden, ik heb de datum op het roze formulier pas opgemerkt toen ik al thuis was.
Dan is de carpass intussen toch vervallen (is ook 2 maanden geldig)

Verkoop is dan ongeldig

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 19 sep 2019 17:29

(Wat me ook opviel is dat het account van de verkoper Denis heette, als ik daar was zei hij dat hij Yacine heette, en op zijn bankkaart stond nog een andere naam
En u gaat dan nog steeds door met de verkoop :?: :shock:

SamDT
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2019 17:39

ook de particuliere verkoop van een wagen zonder geldige keuring voor verkoop is door de wet verboden, ik heb de datum op het roze formulier pas opgemerkt toen ik al thuis was.
Dan is de carpass intussen toch vervallen (is ook 2 maanden geldig)

Verkoop is dan ongeldig
Wat ik ook dacht.

SamDT
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 sep 2019 17:40

(Wat me ook opviel is dat het account van de verkoper Denis heette, als ik daar was zei hij dat hij Yacine heette, en op zijn bankkaart stond nog een andere naam
En u gaat dan nog steeds door met de verkoop :?: :shock:
Tja, 2dehands account kon van zijn broer zijn, en Yacine zijn bijnaam of zo.
Was inderdaad naïef om daar geen aandacht aan te besteden.

bosprocureur
Berichten: 6856

#10 , 19 sep 2019 18:25

Tussen haakjes, u bent met die auto naar huis gereden :shock: :shock:

Met welke nummerplaat ? verzekering ?

SamDT
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 sep 2019 19:22

Tussen haakjes, u bent met die auto naar huis gereden :shock: :shock:

Met welke nummerplaat ? verzekering ?
Totaal irrelevant, maar als het u zo interesseert, een tijdelijke verzekering van mijn bank.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 19 sep 2019 20:23

En tijdens dat ritje vielen die verborgen gebreken niet op?

SamDT
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 sep 2019 09:08

En tijdens dat ritje vielen die verborgen gebreken niet op?
Tijdens de testrit niet nee, ik ga ook niet elke auto waar ik een testrit mee maak gaan vol tanken he.. tijdens de rit naar huis wel, maar dan had ik hem al gekocht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 sep 2019 09:45

Het aller eerste is toch naar de datums kijken van schouwing en carpas , want dit is wettelijk verplicht voor verkoop, ik vrees dat de eigenaar gaat zeggen hij is verkocht voor wisselstukken of voor uitvoer .En dan ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 20 sep 2019 09:48

Dan heeft TS het geld voor een volle tank weggesmeten :lol:

Terug naar “Andere”