Factuur architect

Ditismijnnaamdus
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Factuur architect

#1 , 18 sep 2019 13:23

In 2015 vroeg ik aan een architect om een schets/idee/opinie voor een verbouwing. Ik bezorgde hem digitaal alle afmetingen in een autocad file.
Toen kreeg ik enkele digitale schetsen via email.
Op mijn vraag in 2015 via email wat ik verschuldigd was voor die schetsen kreeg ik nooit een antwoord, tot vandaag een aangetekend schrijven met een factuur van 2000€ !!!

Nu wil ik gerust die mens vergoeden voor die paar uur die hij maximum besteed heeft aan die schetsjes. Maar 2000€ is toch wat overdreven!
De omschreven prestaties op de factuur kloppen ook niet: materiaal en kleuradvies.
Constructie en structuuradvies. Terwijl enkel een schets is gemaakt.

Ik merk ook op dat de email in 2015 met de naam van de architect en een ander Btw nummer (die niet meer bestaat)
De factuur die ik ontving is van een nieuwe bvba opgericht in december 2018.
Kan ik hiermee iets aanvangen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 18 sep 2019 13:44

Verjaringstermijn is 10 jaar.
Dus het kan nog.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 18 sep 2019 13:48

Ander btw nummer, is dus een bedrijf waar je nooit iets aan gevraagd hebt.
U moet dus de factuur protesteren. Zeg dat je hun als firma niet kent, dat je nooit iets ontvangen hebt van hun, en dat je dus de factuur protesteerd. Zeg ook dat je niet zal twijfelen de belastingsdienst op de hoogte te brengen en indien nodig niet zal twijfelen om klacht in te dienen voor belaging als ze u blijven lastig vallen.
Doe dat zo snel mogelijk.
Laatst gewijzigd door bambipower op 18 sep 2019 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 18 sep 2019 13:51

Waarschijnlijk heeft die architect alles ondergebracht in zijn nieuwe vennootschap.
Dus ook schulden en vorderingen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12840

#5 , 18 sep 2019 13:56

Verjaringstermijn is 10 jaar.
Dus het kan nog.
Valt dit niet onder ereloon deskundigen, 5 jaar? Resultaat blijft wel hetzelfde uiteraard.

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 18 sep 2019 13:58

Waarschijnlijk heeft die architect alles ondergebracht in zijn nieuwe vennootschap.
Dus ook schulden en vorderingen.

Hoe heeft topicstarter daar zicht op? Kan evengoed een valse factuur zijn , of een faillisement, of ...

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 18 sep 2019 14:00

Verjaringstermijn is 10 jaar.
Dus het kan nog.
Valt dit niet onder ereloon deskundigen, 5 jaar? Resultaat blijft wel hetzelfde uiteraard.
Hij is niet opgetreden als deskundige....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 18 sep 2019 14:01

Waarschijnlijk heeft die architect alles ondergebracht in zijn nieuwe vennootschap.
Dus ook schulden en vorderingen.

Hoe heeft topicstarter daar zicht op? Kan evengoed een valse factuur zijn , of een faillisement, of ...
Eenvoudig telefoontje biedt opheldering.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bambipower
Berichten: 1034

#9 , 18 sep 2019 15:39

Klopt, dat helpt en zal duidelijkheid geven

Neemt nog altijd niet weg, dat er iets gefactureerd is, wat hij niet gekregen heeft. En hij dus de factuur moet protesteren

Ditismijnnaamdus
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 sep 2019 21:58

Ondertussen de architect aan de lijn gekregen die reageerde direct zeer aanvallend, bijna geen woord tusden te krijgen. Zei dat ik ga moeten betalen binnen de 14 dagen of ik zou wel zien wat dan volgt. Zei toen ik heb nog binnenkomende oproepen van mensen met echte problemen en ging op...
Morgen ga ik een advocaat raadplegen..

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 19 sep 2019 08:49

Informeer eens de orde der architecten .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 sep 2019 09:54

Als hij zijn één man zaak overgelaten heeft aan de BVBA dan zal je dit moeten betalen, maar hij zal je moeten bewijzen dat de eenmanszaak werkelijk overgenomen is, de prijs van de overname doet er niet toe, an alle tegoeden komen zo in de bvba terecht
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12840

#13 , 19 sep 2019 10:01

Ik denk dat het ook een beetje naïef is om te denken dat een paar schetsen "maximum een paar uur" gekost gaan hebben. Een architect is hier wel even mee bezig. Hou ook rekening met de 21% btw.

Ditismijnnaamdus
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 sep 2019 12:59

Wordt die overname vermeld bij de “openingsakte” gepubliceerd in het Belgisch staatsblad? Ik heb de akte teruggevonden maar vermeld geen overname

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 19 sep 2019 13:08

Dat hoeft ook niet. Een vennootschap kan op elk moment een overname doen.
U hebt twee mogelijkheden:

1. U betaalt: einde verhaal
2. U betaalt niet:
- eiser doet niets en einde verhaal
- eiser dagvaardt u, 2 mogelijkheden:
a. u wint
b. u verliest >>rekening wordt verhoogd met gerechtskosten (inclusief rechtplegingsvergoeding)
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Andere”