verjaringstermijn rekening Iveg

Ivivke
Topic Starter
Berichten: 4

verjaringstermijn rekening Iveg

#1 , 08 jul 2008 10:05

Hoi iedereen,

Allereerst wil ik aanstippen dat ik geen wanbetaler ben, maar ben nu wel geschrokken van een actie van mijn oude leverancier Iveg.
Tja geschrokken in de zin van termijnsdenken he ...
Bij de vrijmaking van de markt werd een afrekening opgesteld op 10/07/2003. Volgens mij is alles toen betaald geweest maar ik heb er wel geen bankafschriften van. ( die trouwens na een jaar al niet meer leesbaar zijn ) iKZELF hou alles 3 jaar bij en rond belastingsaangiften 5 jaar. Dat zijn al een hele hoop paperassen hoor , dat kan ik je verzekeren.
We nu kreeg ik afgelopen week plots een brief van een gerechtsdeurwaarder in de bus voor de inning van een niet betaalde factuur van 311 euro, plus extra kosten en bijkomende intresten : totaal 630euro. ( mooie investering he , wachten met reclameren )
Ik kan met alle duidelijkheid melden dat ik geen klachten heb ontvangen nog rappels ed.
Ik heb ook wat liggen rondneuzen op het net wat hiertegen te doen en ik ga ook trachten me te laten informeren bij het vredegerecht in mijn regio. ( als ik daar info krijgen kan rond mijn rechten en plichten )
Nu las ik op verschillende pagina's op het net iets over een 5 jarige verjaring voor elecrticiteitsrekeningen ed door een arrest van cassatie enzomeer ...
moet ik me nu plots zorgen maken en alles betalen ( ook al is dat volgens mij niet de juiste manier ) of kan ik afwachten en me laten dagvaardigen en de verjaring inroepen op basis van eerder gedane uitspraken van rechters.
Hoe komt dat over bij een rechter, als een particulier zichtzelf gaat verdedigen en de verjaring inroept? ( jaja daar zal je weer een wanbetaler hebben ja ... pfff )
Maar ik vind het echt erg, 5 jaar wachten om dan ineens rekeningen en rappels te sturen en de extra intrest ook nog eens trachten te innen en de extra kosten voor een gerechtsdeurwaarder pfff. Dus lijkt me die regel van verjaring een bescherming te zijn voor mij, de particulier tegen een supergroot rijk bedrijf. Of zie ik dat fout ?
Mvg. Ivivke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 09 jul 2008 13:43

‘Art.2272.De rechtsvordering van...kooplieden...wegens de koopwaren die zij verkopen aan personen die geen koopman zijn...verjaren door verloop van één jaar.“(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

‘Artikel 2272, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet in zoverre zij uitsluitend van toepassing is op rechtsvorderingen voor de levering van ‘koopwaren’ en niet op rechtsvorderingen voor de levering van diensten‘(Grondwettelijk Hof nr.88/2007,20 juni 2007).

Elektriciteit is geen koopwaar maar wel een dienst,zodat daarop art.2272,al.2 B.W. niet van toepassing is doch enkel de algemene tienjarige verjaring uit art.2262bis B.W..

Het is dus vrijwel noodzakelijk ALLE rekeninguittreksels(of kwijtingen) tien jaar te bewaren.De stukken dienen best bij de betrokken uittreksels geklasseerd.Elk kalenderjaar samenbinden.Bij toevoeging van het elfde jaar het eerste verbranden,enz.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Andere”