Airport Charleroi, geen toegang op vliegtuig X

kermit1906
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Airport Charleroi, geen toegang op vliegtuig X

#1 , 08 aug 2019 01:03

Hallo,
Charleroi Airport, Reis vakantie naar Perpignan met vliegmaatschappij X, enkele dagen geleden.
Geen politie checking, directe toegang naar de gate en de contrôle voor het instappen in het vliegtuig. 1 volwassen en haar 2 klinderen.
De bediende weigert de toegang naar het vliegtuig. Reden: (hélaas) de ID of ID-Kids-kaart van de kinderen zijn allebei vervallen... de dag voordien!!;
De bediende profiteert van de trouble van de volwassen om de heen-documenten te confiskeren, EN terugvluchten inbeprepen.
Door de overboekingen praktijken van X, zijn de 3 plaatsen onmiddellijk opnieuw "bezet". Idem voor terugvluchten;
Geen terugbetalingen dus dubbel profijt voor X.
Vragen:
1- Heeft de privé-bediende van de gate van X een mandaat van de politie om de geldigheid van de ID te controleren voor de rekening van de Staat en zo doende een veiligheidscompetentie uit te oefenen? Voor mij, moet hij(zij) alleen controleren het resa-nummer, de naam op de vluchtdocs en de naam op de ID. Punt !
2- Iemand heeft daarna gezegd dat de ID van de kinderen, nog 5 of 6 maanden geldig waren. Waar of niet: maar het was te laat.
3- Bij een onmiddellijke doorveerkoop ( overbooking) moet X de biljetten terugbetalen of niet, wat niet eerlijk zou zijn?

Met dank voor uw info's.
Mvg,
Kermit1906

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 08 aug 2019 09:42

Alle vluchten vereisen dat u geldige identiteitsbewijzen hebt. Vervallen bewijzen zijn niet geldig, dus einde discussie.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#3 , 08 aug 2019 09:43

1. Een bediende heeft geen politie-mandaat, en kan de ID niet eisen. Maar deze heeft het recht om u te weigeren om te boarden. Niet tonen = niet boarden. Vervallen = niet boarden. En voor sommige landen: geldigheid minder dan 6 maanden = niet boarden.
Hier is er niets mis gebeurd.

2. U zei net dat de documenten vervallen waren, en nu spreekt u van een geldigheid van 5 tot 6 maanden. Wat is het nu?

3. Het is uw fout dat u niet mocht instappen. Terugbetaling lijkt mij niet aan de orde hier.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 aug 2019 15:20

Al wat u vermeldt, staat in de algemene voorwaarden van X ...

Gate personeel MOET elk ID controleren, en màg niemand op vlucht toelaten zonder geldige papieren ... dat zijn geen algemene voorwaarden, maar wettelijke vereisten.

Tenzij u tegenover X (of desnoods de rechtbank achteraf) aantoont dat de kids-IDs niet vervallen waren, zal u geen cent terugzien .
"waar of niet waar" ... u kan toch gewoon naar de data kijken ?

BloodNight
Berichten: 621

#5 , 08 aug 2019 15:25

Het is zelf zo dat in bepaalde landen, al zeker America, de vliegtuigmaatschappij enorme boetes moeten betalen indien er een fout werd vastgesteld bij bv de geldigheid van de documenten. En dan heb ik het niet over 1000 euro maar over een veelvoud ervan.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 08 aug 2019 15:31

vervallen is vervallen. misschien nog ergens geluk voor u dat het bij de heenreis was en niet de terugreis.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 08 aug 2019 15:32

Het is zelf zo dat in bepaalde landen, al zeker America, de vliegtuigmaatschappij enorme boetes moeten betalen indien er een fout werd vastgesteld bij bv de geldigheid van de documenten. En dan heb ik het niet over 1000 euro maar over een veelvoud ervan.
In Europa maken we het nooit zo bont met torenhoge schadevergoedingen, maar ook hier zijn vergoedingen vastgelegd bij een onterechte instapweigering: https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_nl.htm

Minstens 250 EUR / persoon als men dit hard kan maken.
"sowieso" schrijf je zo.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 aug 2019 15:38

Didymus,

Bedoelt u dat de vader schadevergoeding kan vragen aan de maatschappij omdat zijn kinderen geen geldige documenten kunnen voorleggen????????
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 08 aug 2019 15:43

Als de instapweigering onterecht is (m.a.w. de kinderen hadden wél geldige documenten), dan hebben ze recht op een vastgelegde schadevergoeding.

Maar mea culpa, BloodNight heeft het bij nader inzien over boetes voor luchtvaartmaatschappijen als ze "illegale" passagiers meenemen.
"sowieso" schrijf je zo.

kermit1906
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 aug 2019 17:01

Hallo iedereen,
Bedankt voor de inlichtingen.
Het was niet "mijn" probleem maar dit van de dochter van mijn broer ! Tja jammer !
Als de weigering tot toegang gegrond is - wat ik kan begrijpen bij het lezen van de algemene woorwaarden - had ik toch vragen over het niet terugbetalen van de biljetten, aangezien dat de plaatsen onmiddellijk doorverkocht zijn door de praktijken van de overbooking. Dat is niet....correct ! Gewoon voor mij is dat diefstal! Is dat ook "gelegaliseerd" in de alg.woorwaarden ?
Wat niet geaccepteerd is in de gewone handel, wordt het blijkbaar helemaal normaal in de air-world.
Toch bedankt voor al uw antwoorden.
Mvg,
Kermit1906

CityBird
Berichten: 792

#11 , 09 aug 2019 17:41

had ik toch vragen over het niet terugbetalen van de biljetten, aangezien dat de plaatsen onmiddellijk doorverkocht zijn door de praktijken van de overbooking. Dat is niet....correct ! Gewoon voor mij is dat diefstal! Is dat ook "gelegaliseerd" in de alg.woorwaarden ?
Waarom is dat diefstal? Jouw broer heeft zich niet aan zijn contractuele verplichtingen gehouden door niet over de geldige documenten te beschikken. Wat daarna gebeurt is dan niet meer relevant, het is immers hun vliegtuig.
Wat niet geaccepteerd is in de gewone handel, wordt het blijkbaar helemaal normaal in de air-world.
Geef eens een voorbeeld?

LeenW
Berichten: 12811

#12 , 09 aug 2019 19:15

Ik zie ook niet in hoe je denkt nog iets terug te krijgen als je enkele minuten voor het opstijgen annuleert.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 09 aug 2019 20:03

En hoe weet je zo zeker dat er overboekingen waren?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 11 aug 2019 13:29

had ik toch vragen over het niet terugbetalen van de biljetten, aangezien dat de plaatsen onmiddellijk doorverkocht zijn door de praktijken van de overbooking. Dat is niet....correct ! Gewoon voor mij is dat diefstal! Is dat ook "gelegaliseerd" in de alg.woorwaarden ?
Zodra de stoeltjes vrij komen, doordat de klant niet aan de reisvoorwaarden voldoet, staat het X vrij deze opnieuw te verkopen.

Dat terugvluchten ineens ook geannulleerd worden, staat in algemene voorwaarden.
Dat ze niet terugbetaald worden ook ...

H/T vanuit A naar B is soms goedkoper dan enkel van B naar A door de prijzenpolitiek.
Daardoor annuleert men intussen de terugvlucht als je niet op de heenvlucht zit ...


Je kan zelfs gelijkaardige fratsen voor hebben als je een trein+vliegtuig ticket koopt ... maar niet met de trein naar luchthaven gaat

Wat niet geaccepteerd is in de gewone handel,
Als u iets bestelt, en om welke reden uiteindelijk toch niet koopt, houdt elke handelaar uw voorschot in, én verkoop de goederen achteraf aan iemand anders hoor ...

kermit1906
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 aug 2019 18:38

Bedankt iedereen voor de fantastische lesgevende antwoorden. Er is niets erbij te voegen. THE END.
Kermit1906

Terug naar “Andere”