Winkel

Patris1962
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Winkel

#1 , 31 jul 2019 21:11

Naam firma verwijderd JurecaBE moderator ontzegd mij de toegang tot de winkel omdat ik met mijn zorghond met zorgkaart kom winkelen bedreigen mij dat ik de boete zal moeten van 5000 euro als er inspectie is ze heeft de kaart gelezen en zag ook dat ze er niks kon tegen bergingen dus zei ze dat ik best niet meer winkel in hun zaak ik ben rolstoel gebonden en woon 500m van de winkel kan dit zomaar en allemaal bedreigingen uiten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2019 21:21

De vraag is, staat een zorghond gelijk met een blinde geleidehond, die moet men zeker toelaten !!

En wat doen ze dan met die kleinte hondjes die in de kar zitten, zie dit regelmatig .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2019 21:43

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 31 jul 2019 21:46

Of die hond blinden helpt of motorisch gehandicapten of anderen,... Maakt niet uit. Als dat een assistentiehond is met zijn cape en pasje (dat TS dus liet zien) mag die hond over binnen.

https://www.badf.be/NL/toegangsrechtNL.html
Zeer duidelijke site met verwijzing naar alle geldende wettelijkheden.

Biedt u nogmaals aan bij die winkel en maak hen duidelijk dat ze zich strafbaar maken aan discriminatie. Indien ze de toegang blijven weigeren, contacteer je de politie. Die dienen dan een proces verbaal op te stellen. Het zal snel gedaan zijn met dienen zever als ze elke keer een pv krijgen.

PS ik heb vroeger nog in een warenhuis gewerkt waar meer dan 1 persoon met een assistentiehond kwam. Ipv in een kramp te gaan, zei de baas dat die persoon al genoeg uitdagingen had in zijn/haar leven. Hij boodt dan telkens aan om een personeelslid mee te sturen om te helpen de juiste producten te vinden. 1 ervan was een blinde dame. Die was superblij als je alle promoties voorlas. Dergelijke beeld werd ontzettend positief ervaren door de andere klanten. Ik snap dan ook niet waarom men er een probleem van maakt ipv een opportuniteit.

Oss die kleine hondjes in de kar mag niet toegelaten.

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 31 jul 2019 22:30

……………………..

Oss die kleine hondjes in de kar mag niet toegelaten.

Belangrijke reden om je groenten niet zomaar bloot in de kar te leggen ! Wat gaan ze doen als ze geen zakjes meer mogen aanbieden (waar ik tenvolle achter sta trouwens) ?

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 31 jul 2019 23:04

Assistentiehonden mogen inderdaad overal binnen, maar TS heeft het over een zorghond. Ik kan mij vergissen, maar ik dacht dat zorghonden geen erkenning hadden en dus ook niet de rechten van een assistentiehond.

Ik meen zelfs recent een artikel gelezen te hebben over een "zorgalpaca" die ook geweigerd werd.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#7 , 01 aug 2019 10:12

Zorgdier =/= assistentiehond.

Winkel heeft het recht personen te weigeren die zich weigeren te schikken naar het intern reglement. In supermarkten zijn dieren niet toegelaten, behalve wettelijke uitzonderingen (= assistentiehond).

Als u toch een hondje in een kar ziet, is de kans groot dat het ofwel binnengesmokkeld werd of dat de medewerkers en management moegetergd zijn door eindeloze discussies en agressie.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 01 aug 2019 10:25

dat de medewerkers en management moegetergd zijn door eindeloze discussies en agressie.

Wat niet goedmaakt dat ze effectief binnen zijn, in een winkel die voedingswaar aanbiedt. :evil:


Aan de andere kant, een assistentiehond moet degelijk herkenbaar zijn; ik heb al meegemaakt dat een pup van enkele maanden meegenomen werd, met de uitleg van "dat mag, het is mijn assistentiehond, en jij houdt niet van dieren".

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 aug 2019 10:37

Als deze wet in voege kwam was dit ook zo voor horeca zaken, maar daar hebben ze ingegrepen en mag alleen niet in de keuken, in het restaurant zelf mag de eigenaar bepalen als er honden binnen komen of niet,
(Ik praat nu niet over de zorghond)

Maar de horeca is altijd speciaal, de oorspronkelijke HACCP is zo afgezwakt dat er weinig nog van overblijft, zoals de hond.
Als men ziet welke inspanningen sommige voedingssectoren doen, tegen over de ??????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”