Digitale Teller weigeren

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

Digitale Teller weigeren

#1 , 31 jul 2019 13:14

hallo iedereen. Wij wensen de zekering in onze kast te verhogen van 25A naar 40A. De huidige teller kan dit perfect aan en de bekabeling in huis en in de straat hoeft verder ook niet te worden aangepast. Alleen dient een andere automaat te worden gestoken door Fluvius.
Nu beweren ze dat er ook meteen een nieuwe digitale teller moet worden geplaatst, en een nieuwe kast en een stuk nieuwe kabel. De nieuwe kast (voor de digitale teller) past natuurlijk op de huidige locatie niet waardoor we nog een electriciën aanspreken om zekeringen en verliesschakelaars te verplaatsen ...
Vraag: Is Fluvius verplicht om bij iedere vraag een nieuwe digitale teller te plaatsen. Maw. kunnen wij eisen dat eigenlijk alleen de zekering van 25A naar 40A wordt veranderd zonder dat wij al die werken moeten doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 31 jul 2019 13:28

Dat klopt, Fluvius plaats vanaf juli 2019 digitale meters bij alle verbouwingswerken.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 31 jul 2019 13:30

de afmetingen van de digitale teller en de analoge zijn identiek. Waarom zou er dan een geheel nieuwe kast geplaatst dienen te worden?

Dit wordt gewoon in de oude kast vervangen

Reclame

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#4 , 31 jul 2019 13:34

Ja, dat dacht ik ook. Maar kan ik Fluvius verplichten om gewoon een nieuwe zekering te plaatsen zonder de digitale teller te plaatsen?

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#5 , 31 jul 2019 13:34

Dat klopt, Fluvius plaats vanaf juli 2019 digitale meters bij alle verbouwingswerken.
Wij doen geen verbouwing. Wij wensen alleen een zekering te veranderen. Daarenboven worden de digitale meters gefaseerd uitgerold. De eerste prioritaire doelgroep zijn : nieuwbouw en budgetmeters. Niet mensen die gewoon een zekering willen veranderen.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 31 jul 2019 13:40

neen zoals Leen hierboven reeds zei zijn ze sinds 1 juli begonnen met de uitrol en worden en geen nieuwe meters geplaatst. Bij verbouwingen of aanpassingen waarvoor een technieker dient langs te komen, zal de meter dan ook vervangen worden door een digitale. Techniekers hebben vanaf 1 juli geen analoge meters en toebehoren meer bij.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#7 , 31 jul 2019 13:51

de afmetingen van de digitale teller en de analoge zijn identiek. Waarom zou er dan een geheel nieuwe kast geplaatst dienen te worden?

Dit wordt gewoon in de oude kast vervangen
Voor de digitale teller dient een nieuwe kast (25D60) te worden geïnstalleerd die niet past in de plaats waar de huidige (oude) kast zit.

Meeboo
Berichten: 1488

#8 , 31 jul 2019 15:07

hoe bedoelt u? is de meter ingebouwd in een kast? of is de muuroppervlakte te klein?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 31 jul 2019 15:42

Ik bezit al bijna 3 jaar een digitale meter, zowel voor electro als voor gas. De meter voor elektriciteit is in dezelfde oude kast geplaatst als waar de analoge meter instond.. Enkel al wat in die kast stond is veranderd, evenals de volledige gasmeter.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#10 , 31 jul 2019 16:21

Ik bezit al bijna 3 jaar een digitale meter, zowel voor electro als voor gas. De meter voor elektriciteit is in dezelfde oude kast geplaatst als waar de analoge meter instond.. Enkel al wat in die kast stond is veranderd, evenals de volledige gasmeter.
Dat kan best zijn, maar Fluvius zegt me dat ik een nieuwe kast moet plaatsen. Waarom de digitale teller niet in mijn bestaande kast kan weet ik niet.

LeenW
Berichten: 12839

#11 , 31 jul 2019 16:44

Ik vrees dat u dit gevecht niet kan winnen. Het zal op hun manier zijn, of het zal niets zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 jul 2019 16:48

Fluvius heeft het voor het zeggen, zij dicteren de regels.

Als dit al een oudere installatie is zal men bij de verzwaring ook een nieuwe kabel laten binnen komen.
Bij mijn Vriendin 3 jaar geleden ook een verzwaring gevraagd naar 40 A , nieuwe kabel binnen en een nieuwe kas moeten kopen, wel NOG
GEEN digitale meter.

Een paar meter dikke kabel voor buiten + nieuwe kas .

een kostelijke verzwaring toen .

Maar eerlijk 25 A is maar +/- 5500W ---- 40 A = +/- 8800 Wat
Dit is wel een groot verschil
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#13 , 31 jul 2019 20:53

Bij mijn Vriendin 3 jaar geleden ook een verzwaring gevraagd naar 40A
waarom niet meten naar 40D ? :lol:

Blaatpraat
Berichten: 3794

#14 , 31 jul 2019 23:08

de afmetingen van de digitale teller en de analoge zijn identiek. Waarom zou er dan een geheel nieuwe kast geplaatst dienen te worden?

Dit wordt gewoon in de oude kast vervangen
Niet bij iedereen.

Ik zit in hetzelfde schuitje als TS: als ik mijn invoer wens te verhogen (ik zit toevallig ook op 25A mono), moet er een nieuwe meter en een nieuwe kast komen.
De oude hoofdzekeringskast en meter zijn blijkbaar zo oud dat ze deze tegenwoordig niet meer herkennen bij Fluvius, en de nieuwe installatie is breder (toch toen ik hiervoor een tweetal jaar geleden navraag voor deed, en aangezien de digitale meters dezelfde afmetingen heeft volgens u).

Meeboo
Berichten: 1488

#15 , 01 aug 2019 08:42

en toch vrees ik dat de aanpassingskosten ten laste van de afnemer zijn.
fluvius vervangt enkel de meter (verplicht). Alle andere bijkomende kosten gaan zij niet vergoeden.

Terug naar “Andere”