Digitale Teller weigeren

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Digitale Teller weigeren

#16 , 01 aug 2019 08:59

Als je een nieuwbouw zet, moet je toch ook die kast zelf laten plaatsen door uw eigen elektrieker en betalen? Het is de maatschappij die het type van kast bepaald, zodat ze zeker zijn dat hun meters erin passen.
Daarin heb ik geluk gehad. Ik behoorde tot een testzone voor die digitale meters. Zowel bij mij, als in 2 appartementen die ik bezit in die zone, werd de volledige wand met elektrische kasten en meters, volledig vervangen, mooi geordend en kabels verplaatst. Alles op hun kosten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 01 aug 2019 10:01

en toch vrees ik dat de aanpassingskosten ten laste van de afnemer zijn.
fluvius vervangt enkel de meter (verplicht). Alle andere bijkomende kosten gaan zij niet vergoeden.
Fluvius geeft je een brief met wat je moet gaan kopen, kast en speciale kabel en de klant betaald dit in de winkel, fluvius doet enkel het werk bij verzwaring.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 01 aug 2019 12:12

Maar ik denk dat in dit geval de klant ook de plaatsing van kast en kabel zelf moet doen of laten doen. Fluvius zet enkel maar hun meter en sluit die aan

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#19 , 01 aug 2019 18:09

Ik bezit al bijna 3 jaar een digitale meter, zowel voor electro als voor gas. De meter voor elektriciteit is in dezelfde oude kast geplaatst als waar de analoge meter instond.. Enkel al wat in die kast stond is veranderd, evenals de volledige gasmeter.
Dat hangt van de kast af.

Jij had waarschijnlijk een 25S60 kast, het meest recente model. Fluvius vervangt dan gewoon delen van die kast om deze om te vormen naar een 25D60, het model dat nu geïnstalleerd wordt in nieuwe woningen. Woningen uit het pre-25S60 tijd hebben kasten in allerhande maten en vormen, en die moeten volledig weg. Soms ontbreekt zelfs de ruimte om die te plaatsen.
Dat kan best zijn, maar Fluvius zegt me dat ik een nieuwe kast moet plaatsen. Waarom de digitale teller niet in mijn bestaande kast kan weet ik niet.
Die tellers zijn gestandaardiseerd voor een 25D60 kast en montage is daarom een kwestie van minuten. Fluvius wil vermijden dat hun personeel een dag of 2 bezig om die meter op een of ander manier in die kast te krijgen. Dit is voor een installateur.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#20 , 01 aug 2019 19:56


Jij had waarschijnlijk een 25S60 kast, het meest recente model.
Bij mijn weten hing die kast er al minstens 15 jaar.

CityBird
Berichten: 792

#21 , 01 aug 2019 20:07

Dat kan. Wanneer die precies is geïntroduceerd weet ik niet iig minstens sinds begin jaren 90. Het nieuwe huis van mijn ouders heeft die (1995).

TS kan dit overigens makkelijk checken of dit de correcte kast is. Google "25S60 Meterkast" en je hebt meteen een indruk hoe er die uitziet.

Meeboo
Berichten: 1488

#22 , 02 aug 2019 07:14

sinds 1993 verplicht bij nieuwbouw en verbouwingen

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#23 , 07 aug 2019 18:17

Is zeker geen 25S60 kast. De installatie dateert van ruim voor 1993 (ik vermoed dat het nog de originele jast is van tijdens de bouw ergens in de jaren '60).
Maar ik heb begrepen dat ik (ook al behoor ik niet tot de prioritaire groep waar men de digitale meters in eerte instantie plaatst) nu reeds zo'n meter in de strot wordt geduwd met heel veel extra werk als gevolg.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 07 aug 2019 20:03

Een aantal jaren geleden behoorden we tot een testgroep in de gemeente voor dergelijke meters. In een appartement met 7 appartementen was er 1 mede-eigenaar die een dergelijke meter weigerde. Zijn oude meter is blijven hangen, terwijl de 6 anderen een nieuwe kast en meter en de hele installatie errond gratis kregen. Vorig jaar verkocht hij zijn appartement. Nieuwe eigenaar vroeg een verzwaring, wegens nieuwe elektrische boiler, nieuwer en meer elektrische toestellen in de keuken met elektrische kookplaat ipv gas, en nu moet hij wel een dure kast en meter betalen. Hij is hier niet mee akkoord, maar blijft nu voorlopig met zijn oude prullen zitten. Zijn nieuwe keuken moet ook wachten

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#25 , 08 aug 2019 10:18

Een aantal jaren geleden behoorden we tot een testgroep in de gemeente voor dergelijke meters. In een appartement met 7 appartementen was er 1 mede-eigenaar die een dergelijke meter weigerde. Zijn oude meter is blijven hangen, terwijl de 6 anderen een nieuwe kast en meter en de hele installatie errond gratis kregen. Vorig jaar verkocht hij zijn appartement. Nieuwe eigenaar vroeg een verzwaring, wegens nieuwe elektrische boiler, nieuwer en meer elektrische toestellen in de keuken met elektrische kookplaat ipv gas, en nu moet hij wel een dure kast en meter betalen. Hij is hier niet mee akkoord, maar blijft nu voorlopig met zijn oude prullen zitten. Zijn nieuwe keuken moet ook wachten
and your point is ..?
komt een beetje over als: "Wij hebben het gratis gekregen en de rest moet nu niet klagen als ze ervoor moeten betalen".

Meeboo
Berichten: 1488

#26 , 08 aug 2019 10:29

hoe dan ook. Als je je installatie aan de huidige norm zou willen stellen, ga je toch een andere meter en kast moeten hangen en zijn de kosten ook van jou.

bottomline is reeds gezegd. Fluvius zorgt voor vervanging meter en al de rest wat niet conform zou zijn is voor rekening eigenaar.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#27 , 08 aug 2019 10:31

Om een einde te maken aan deze discussies:

http://www.govaerts.be/userfiles/userfi ... enplan.pdf
NIEUWS: onze nieuwe elektriciteitskast

Voor particulieren en kleine bedrijven is met de nieuwe elektriciteitsmeterkast het leven een heel stuk eenvoudiger. Voortaan is er één universele basisopstelling voor je elektriciteitsmeters. De nieuwe meterkast heeft trouwens dezelfde afmetingen en bodem als de vorige basisopstelling, wat extra handig is bij een verbouwing.

Met de introductie van de nieuwe meterkast spelen we vooral in op de nieuwe generatie digitale meters. De productie van klassieke meters met mechanisch telwerk werd immers stopgezet einde 2018. Met de nieuwe meterkast ben je dus helemaal klaar voor de toekomst.
Veelgestelde vragen
De nieuwe elektriciteitskast

Wat is er anders aan de nieuwe kast?
Wie moet de kast plaatsen?
In welke regio’s wordt de nieuwe kast geplaatst?
Verdwijnt de klassieke 25S60-meterkast uit het aanbod van de groothandel?
Neen. Voor zwaardere (+ 56 kVA) (telegelezen) aansluitingen, zoals bij grotere of industriële bedrijven, blijft de huidige opstelling en kast bestaan, ook voor nieuwe installaties. De klassieke 25S60-meterkast zal daarvoor dus wel beschikbaar blijven.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#28 , 08 aug 2019 10:35


and your point is ..?
komt een beetje over als: "Wij hebben het gratis gekregen en de rest moet nu niet klagen als ze ervoor moeten betalen".
We kregen het gratis omdat we tot een proefgroep behoorden. De technici zijn vele malen bij ons geweest om alles uit te meten en te testen. Voor deze overlast hoefden we dus niet te betalen. Wat is daar mis mee.?

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#29 , 09 aug 2019 09:59

Om een einde te maken aan deze discussies:
Er was al een tijdje geen discussie meer, dacht ik. De conclusie was dat Fluvius bepaalt dat, ook al moeten wij gewoon een automaat vervangen (zonder dat er iets aan de meter dient te gebeuren), wij ALLES moeten vervangen.
Voortaan is er één universele basisopstelling voor je elektriciteitsmeters. De nieuwe meterkast heeft trouwens dezelfde afmetingen en bodem als de vorige basisopstelling, wat extra handig is bij een verbouwing.
Om de 10-20 jaar is er "voortaan" een nieuwe basisopstelling! Omdat wij geen 25S60 hebben, en er in de jaren 60 geen plaats werd voorzien om zo'n grote meterkast te plaatsen moeten wij niet alleen de ruimte voorzien voor de nieuwe meterkast, maar moet de zekeringkast die er naast staat ook helemaal worden aangepast (vernieuws).

Fluvius had in theorie perfect de bestaande setup kunnen laten bestaan (want die digitale meters moeten niet in 2019 overal worden geplaatst, daar wordt 15 jaar voor uitgetrokken!). Men had gewoon een zwaardere automaat kunnen steken en dan hadden wij binnen 15 jaar de nieuwe universele basisopstelling kunnen plaatsen :-)

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#30 , 09 aug 2019 10:05


and your point is ..?
komt een beetje over als: "Wij hebben het gratis gekregen en de rest moet nu niet klagen als ze ervoor moeten betalen".
We kregen het gratis omdat we tot een proefgroep behoorden. De technici zijn vele malen bij ons geweest om alles uit te meten en te testen. Voor deze overlast hoefden we dus niet te betalen. Wat is daar mis mee.?
Ik heb er geen probleem mee dat JIJ dat allemaal GRATIS hebt gekregen voor MEERDERE appartementen die je bezit. Maar een beetje begrip voor iemand die onnodig een zeer grote kost moet maken om louter één automaat te vervangen, zou er toch wel af mogen. Er is niets mis met onze meter, wij behoren niet tot de doelgroep bij wie in eerste fase de digitale meter moet worden geplaatst, en ik heb er geen probleem mee dat ik binnen hier en 15 jaar een digitale meter zal moeten hebben (misschien verandert er nog wat in die periode). Maar ik zal ruimschoots boven de 1.400 euro kosten komen om louter 1 automaat te vervangen. Sta me toe dat er een beetje over te vinden.

Terug naar “Andere”