Financiële hulp

Graanmolen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Financiële hulp

#1 , 27 jun 2019 12:27

Ik wou eens informeren wat jullie denken over de volgende situatie.

Mijn schoonmoeder heeft ons in het verleden financieel geholpen, maar nam dat geld buiten ons weten van een derde. Dat is naderhand allemaal aan het licht gekomen en ik was van de mening dat we dit dan zouden terug betalen, wat ik ook al enige tijd doe. Maar de mondelinge afspraken worden steeds gewijzigd door haar, zonder enig overleg met mij.
Nu is de vraag of ik eigenlijk verplicht ben om deze afspraken na te leven, aangezien zij het geld in principe gestolen heeft en ook steeds de afspraken wijzigt.

Alvast bedankt voor jullie mening

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 27 jun 2019 13:13

U hebt een schuld bij uw schoonmoeder. Derhalve dient u enkel aan haar terug te betalen. Waar zij dat geld vandaan heeft is niet uw zaak.
Indien de schuldeiser van uw schoonmoeder wenst dat u rechtstreeks aan hem betaalt, dan dient hij beslag onder derden te leggen, waardoor u verplicht wordt rechtstreeks aan hem te betalen.
Zonder dergelijke procedure blijft uw schoonmoeder uw crediteur.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Graanmolen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2019 17:08

Ook als het om giften gaat? Er is nooit een afspraak gemaakt dat het lening zou zijn. Ik heb uit vrije wil voorgesteld om dit terug te betalen aan haar, maar de derde partij zet haar onder druk waarop zij ons onder druk zet. Terwijl zij de eigenlijke giften heeft gedaan en dus ook geen positie van crediteur heeft volgens mij.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 27 jun 2019 17:23

Ook als het om giften gaat? Er is nooit een afspraak gemaakt dat het lening zou zijn. Ik heb uit vrije wil voorgesteld om dit terug te betalen aan haar, maar de derde partij zet haar onder druk waarop zij ons onder druk zet. Terwijl zij de eigenlijke giften heeft gedaan en dus ook geen positie van crediteur heeft volgens mij.
Dat is een ander paar mouwen. Aangezien schoonmoeder geen schuldbekentenis of leningsdocument heeft laten ondertekenen moet zij aantonen dat het geen schenking was. M.a.w. zij moet aantonen dat er geen intentie van vrijgevigheid was (animus donandi).
Maar ook hier: dit staat los van de druk op haar vanwege haar eigen schuldeisers!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”