Verplichte castratie hond door fokker opgelegd

gregsan
Berichten: 21

Re: Verplichte castratie hond door fokker opgelegd

#16 , 24 mei 2019 09:28

Ter info...
ik lees onderstaande info in de fokregels bij ALAEU :




20. Australian Labradoodle pups welke niet bedoeld zijn om mee te fokken, moeten worden gecastreerd of gesteriliseerd voordat zij 18 maanden oud zijn. Dit noemen we het zogenaamde “onder contract verkopen”. Hiervoor gelden de volgende afspraken:



Een bewijs van castratie/sterilisatie(desexing formulier of factuur van de dierenarts), met chipnr, moet door de eigenaar aan de fokker worden overhandigd; die moet dit dokument naar office@alaeu.com sturen.
Er moet een boete in het contract worden opgenomen van minimaal 10.000 euro voor het niet naleven van de castratie/sterilisatie plicht binnen 18 maanden na de geboorte.
Een pup die onder contract is verkocht, mag niet gebruikt worden voor de fok.
Indien een pup naar het buitenland (hieronder wordt verstaan: een ander land dan dat waar de pup is geboren) wordt verkocht, mag deze pup alleen onder contract worden verkocht als de koper in een EU-land of Zwitserland woont.
De fokker is verantwoordelijk voor het naleven van het contract en moet er actief voor zorgen dat de castratie/sterilisatie wordt uitgevoerd binnen 18 maanden.
Als de hond niet binnen 18 maanden kan worden gecastreerd/gesteriliseerd vanwege medische redenen, moet er een geschreven bewijs van de dierenarts hiervan, worden overlegd aan het bestuur.
Als de hond niet is gecastreerd/gesteriliseerd voor de leeftijd van 18 maanden, zal de fokker een boete krijgen van 1.000 euro, behalve als deze kan aantonen er alles aan te hebben gedaan om de regel wel na te leven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KKME
Topic Starter
Berichten: 8

#17 , 24 mei 2019 12:58

Beste, we hebben enkel het contract nog niet gezien. We hebben niets getekend maar zijn gewoon gaan informeren over een pup. We zouden uiteraard een exemplaar krijgen bij aankoop (dat we goed lezen, dat is vanzelfsprekend).
Laatst gewijzigd door KKME op 24 mei 2019 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

tira00
Berichten: 929

#18 , 24 mei 2019 13:00

ALAEU is een zelf uitgeroepen clubje fokkers van de Labradoodles die zich verenigd hebben.
Hun doel is het fokken van hun "ras" in eigen handen te houden.
Wat ze voorschrijven is daarom nog niet wettelijk toegelaten.

U kan met uw vragen altijd terecht bij:
https://www.kmsh.be/de-kmsh/
Koninklijke Maatschappij Sint-Hubertus: de enige Belgische instelling die FCI stambomen goedkeurt.
Zij kunnen u ook meer uitleg geven over het wurgcontract van uw fokker.

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#19 , 24 mei 2019 21:14

Toen ik een tijd geleden op zoek ging naar een pup, waren er ook fokkers die de koper kontraktueel verplichten om een bepaald peperduur merk van voeding te geven, dat ook verplicht bij hen moest aangekocht worden.
Ik heb hartelijk bedankt voor hun maffiapraktijken (een opmerking die ze niet erg konden appreciëren), en een hond uit het asiel een fijne thuis gegeven,
maar ik vraag me wel af of zoiets wettelijk is ?

Terug naar “Andere”