Telecom kan niet leveren

noconnection
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Telecom kan niet leveren

#1 , 22 mei 2019 09:09

Hallo,

Graag jullie visie op volgend probleem:

Vanaf 1 mei huren wij een appartement (nieuwbouw).

We nemen al op voorhand contact op met onze provider X.
Maken een afspraak dat ze op 2 mei langskomen voor de aansluiting (TV-internet).
Aansluiting op oud adres wordt 30 april stopgezet.

2 mei:
Technieker komt langs en sluit alles aan binnen.
Echter is er nog geen tv-internet mogelijk.
Er moet nog een kabel van straat naar binnen aangesloten worden en dit mag enkel door provider Y. (welke daar blijkbaar monopolie over heeft)
Kabel ligt klaar, technieker zou dit ook kunnen(hij heeft het materiaal hiervoor), maar mag niet.
Dit zou asap in orde komen.

Dit blijft maar aanslepen.
Provider X zegt dat wij bij Y moeten horen. Maar daar zijn we natuurlijk geen klant en die verwijzen ons terug naar X.

X zegt dan weer dat Y moeilijk doet omdat we zouden overstappen naar Y zodat we sneller een aansluiting hebben.

Deze week komt Y eindelijk langs om de kabel aan te sluiten, echter nog steeds geen beeld/verbinding.
Blijkbaar staat er nu een filter tussen welke enkel Y kan verwijderen.

Opnieuw de belofte dat X dit in orde gaat brengen, maar kan weer enkele weken duren.

We hebben een "pack" met 2 simkaarten erbij.
X factureert natuurlijk wel het volledige pakket.

Betwist ik deze factuur (en betaal niet) tot ze een aanpassing maken?
Of betaal ik enkel het bedrag van de simkaarten?

Volgens X moet ik het volledige bedrag betalen. (ook al is dit niet geleverd).
Als tegenprestatie krijg ik dan éénmalig een extra databundel van 5GB. (welke natuurlijk bijlange niet het gebrek aan tv en vast internet dekt)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mei 2019 09:27

Dit is als je ergens gaat wonen waar geen bereik of kabels ligt.

Ik woon ook in het hol van Pluto, geen kabels, heb dit simpel opgelost met een schotel antenne , ik mag geen reclame maken maar er zijn zeer goede firma's die dit aanbieden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Estagon
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mei 2019 10:01

Stuur een aangetekend schrijven dat je niet betaalt voor de diensten TV en Internet aangezien deze niet werken. Je mobiele diensten werken, dus daar kan je sowieso niet onderuit.

Bel, mail of stuur daarna eens naar de klantendienst en leg je situatie eens duidelijk uit aan beide partijen:
- Stuur naar P (of T) dat je een aansluiting wilt van de straat naar je woning. Dit moet je sowieso betalen (kost een honderdtal euro denk ik).
- Stuur naar de provider (... of welke dochteronderneming je ook gekozen hebt), om daarna dan langs te komen om alles te regelen (kosteloos).

Blijf altijd vriendelijk en beleefd aan de telefoon.
De mensen in de call-centers weten het ook soms niet meer, en dreigen helpt je zeker niet verder.

Succes!
Laatst gewijzigd door Estagon op 22 mei 2019 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Estagon
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mei 2019 10:02

Dit is als je ergens gaat wonen waar geen bereik of kabels ligt.

Ik woon ook in het hol van Pluto, geen kabels, heb dit simpel opgelost met een schotel antenne , ik mag geen reclame maken maar er zijn zeer goede firma's die dit aanbieden .
Dit is nier per se het geval hier.

De TS kiest voor een provider die niet de eigenaar is van het netwerk.
Ze spelen ping-pong over de installatie om de kosten niet te moeten maken.

noconnection
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mei 2019 11:09

Dit is als je ergens gaat wonen waar geen bereik of kabels ligt.

Ik woon ook in het hol van Pluto, geen kabels, heb dit simpel opgelost met een schotel antenne , ik mag geen reclame maken maar er zijn zeer goede firma's die dit aanbieden .
Lol, het is echt niet op de buiten. Volgens sommigen wel de parking, maar kom. :lol:
Centrum van gemeente Mol mag toch geen probleem zijn.

Er moest niet meer gegraven worden, was enkel een kwestie van "de stekker insteken" met het juiste materiaal.
Blijkbaar is er een speciaal tangetje om dit aan te koppelen.

Dit is nu gebeurd.
Kast open, fiche erin, kast dicht. Dit was het.

Y heeft gedaan wat gevraagd was: kabel aansluiten
X heeft niet nadrukkelijk gevraagd om die kabel "open" te zetten, dus we schuiven weer aan achter in de rij tot hiervoor iemand beschikbaar is.

Schotelantenne is niet toegestaan. (huurappartement)

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 22 mei 2019 11:23

k Zie dat het in orde is.

Je enige contactpunt is idd X waar je de VDSL2 bestelling plaatste. Y wordt om de fysieke aansluiting te maken aangestuurd door X. Daarvoor factureert Y aan X een bedrag om de aansluiting te realiseren en dat vindt X niet leuk. (De tarieven zijn door de regulator (BIPT) goedgekeurd). Vandaar het gepingpong. Zelf Y contacteren is verloren moeite.

X mag zelf die aansluitingsjumper met de “speciale tang” maken en de lijn “openzetten” als X zijn techniekers hiervoor certifieert maar X moet daar helaas wat moeite voor doen.

PS. Internet via satelliet werkt inderdaad prima in t hol van Pluto (als je een schotel kan/mag plaatsen) voor mensen met een sober internetverbruik. Om te streamen en 4K films te downloaden zijn de datavolumes van satellietabonnementen (net zoals mobiele data) nog te klein.

Terug naar “Andere”