Rechtsgeldigheid WhatsApp berichten (bij schuld)

TimSpreeuwen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rechtsgeldigheid WhatsApp berichten (bij schuld)

#1 , 18 mei 2019 17:00

Hallo, mijn ex vriendin heeft rond de €50.000 schulden bij mij. We zijn nooit gehuwd geweest en hebben ook niet wettelijk samengewoond en er is ook nooit een schriftelijk document opgesteld.

Nu weet ik dat het onwaarschijnlijk is dat ik hier ooit nog een cent van terug ga zien maar ik vroeg mij toch af of WhatsApp berichten rechtsgeldig zijn aangezien er via die weg heel vaak over gepraat is geweest.

Het betreft trouwens gokschulden.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mei 2019 20:28

50.000€ hoe gaat ze dit kunnen terug betalen ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38594

#3 , 19 mei 2019 23:16

Is zo wie zo al eerste aanleg burgerlijke kamer gezien bedrag.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 mei 2019 17:47

Beste Tim,

Vervelend. Hoe zijn jullie te werk gegaan: heb je haar schulden betaald, of heb je geld overgemaakt t.a.v. haar?

Het probleem is natuurlijk bewijsrechtelijk. Bedragen van die orde vereisen volgens het burgerlijk bewijsrecht een onderhandse of authentieke akte.

Rechtspraak bevestigt dat Whatsappberichten (alsook SMSen etc.) een begin van bewijs kunnen vormen. Dit laat je best vaststellen door een deurwaarder. Veel zal afhangen van het gesprek zelf: als daar voldoende uit blijkt dat het een lening betreft (of dat ze het diende terug te betalen), dan maak je een kans als je ook duidelijk kan aantonen welke bedrag je haar ter beschikking hebt gesteld.

Als je weet dat je ex de financiële middel bezit om dit bedrag terug te betalen, kan je toch best beroep doen op een advocaat. 50K vind ik toch al de moeite om over te procederen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

TimSpreeuwen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mei 2019 19:34

Beste Tim,

Vervelend. Hoe zijn jullie te werk gegaan: heb je haar schulden betaald, of heb je geld overgemaakt t.a.v. haar?

Het probleem is natuurlijk bewijsrechtelijk. Bedragen van die orde vereisen volgens het burgerlijk bewijsrecht een onderhandse of authentieke akte.

Rechtspraak bevestigt dat Whatsappberichten (alsook SMSen etc.) een begin van bewijs kunnen vormen. Dit laat je best vaststellen door een deurwaarder. Veel zal afhangen van het gesprek zelf: als daar voldoende uit blijkt dat het een lening betreft (of dat ze het diende terug te betalen), dan maak je een kans als je ook duidelijk kan aantonen welke bedrag je haar ter beschikking hebt gesteld.

Als je weet dat je ex de financiële middel bezit om dit bedrag terug te betalen, kan je toch best beroep doen op een advocaat. 50K vind ik toch al de moeite om over te procederen.
Het ging vooral om kleine bedragen die opgehoopt zijn tot één groot bedrag, dit werd meestal op mijn of haar spelersaccount gezet waar zij dus toegang tot had. Er zijn dus maar weinig directe overschrijvingen tussen mij en haar. Uit onze whatsappgesprekken is dan wel weer heel duidelijk af te leiden dat het altijd de bedoeling is dat ze het terug betaalde en denk niet dat ze over genoeg financiële middelen beschikt...

Bedankt voor je antwoord

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 21 mei 2019 12:08

Als ze onvermogend is, heeft het geen zin om daaraan te beginnen. In het beste geval krijg je gelijk van de rechtbank, maar wat heb je dan aan een vonnis als je er niets mee kan doen?

Als er geen duidelijke bewijzen zijn van betaling (geld op een gemeenschappelijk account zetten of op haar account), gaat het moeilijk worden om een duidelijk verhaal naar de rechter te brengen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Andere”