Hoe voorbereiden op zitting in raadkamer?

2Malika
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Hoe voorbereiden op zitting in raadkamer?

#1 , 11 mei 2019 11:19

Hallo, iemand die ik geld leende en verder nog financieel geholpen hebt wilt mij niet terugbetalen. Ik heb van die persoon een leningsovereenkomst en schuldbekentenis voor de extra kosten die ik voor hem maakte. Hierin staat duidelijk vermeld op welke datum er maandelijks afbetaald zal worden én het bedrag. Nadat de eerste afbetalingstermijn verstreken was en er niet gestort werd heb ik contact gehad met die persoon via berichten. Telefoons werden niet beantwoord vandaar via berichten. Hij vroeg nog even uitstel. Maar er kwam geen storting. Ik heb op alle manieren geprobeerd met deze persoon terug contact op te nemen over het niet terugbetalen, zonder resultaat. Hierop heb ik bij de politie een pv laten opmaken maar hij gaat niet in op de uitnodiging hierin gehoord te worden. Omdat hij nu al 3 maand niet terugbetaald en dat duidelijk niet van plan is, schreef ik een brief naar de vrederechter. Al snel worden we opgeroepen tot minnelijke schikking.
Vraag: hoe bereid ik me hierop voor? Uiteraard neem ik de leningsovereenkomst en schuldbekentenis mee (hiervan bezorgde ik al een kopie) maar is er verder nog iets nodig? Ik heb verschillende Whatsappberichten, sms'en en Messengerberichten waarin telkens verzekerd wordt dat er gaat terugbetaald worden. Dat ik nog wat geduld moet hebben en dat alles in orde komt. Drie maand later heb ik nog geen cent gezien. Neem ik uitgeprinte screenshots mee van deze berichten? Wat kan er mij gevraagd worden?
Bijkomende vraag: wat als de tegenpartij niet komt opdagen? Die persoon kennende is die kans heel reëel.
Groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mei 2019 11:40

Als de leningnemer niet komt is er ook geen verzoening, en begint het spelletje.

Dan moet je hem dagvaarden, naar gelang het bedrag is het vrede rechter of 1ste aanleg .

En je bent vertrokken voor een tijd en ook kosten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 11 mei 2019 11:49

"Hierop heb ik bij de politie een pv laten opmaken"

dat is geen taak van de politie, politie houdt zich enkel met strafrecht bezig, niet met burgerlijk recht

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mei 2019 12:01

Als de politie zich met burgerlijke zaken zich zouden moeten bezig houden, dan zijn er een paar duizend tekort in Belgie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

2Malika
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mei 2019 17:15

Zucht, het komt er blijkbaar op neer dat je van iemand geld kan lenen en ongestraft blijft als je niet terugbetaald, ook al staat alles op papier. Wat voor waarde heeft dat dan? Niks!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mei 2019 18:01

Je kan een veroordeling bekomen tot terugbetaling. Wat wil je nog meer?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#7 , 11 mei 2019 19:42

Wat heeft de politie en de raadkamer te maken in dit burgerlijk geschil?

De waarde van uw contract is dat dit uw overeenkomst bewijst t.a.v. de rechter, die vervolgens een vonnis opmaakt op basis waarvan u met behulp van een deurwaarder over kan gaan tot een gedwongen uitvoering.

Als u meent dat we alle wanbetalers strafrechtelijk moeten vervolgen, zullen we een paar miljoen cellen moeten bijbouwen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 11 mei 2019 21:01

Er is strafrecht ... geef eens het artikel waarin staat dat het niet nakomen van een contractuele verplichting strafbaar is?
In het burgerlijk recht staan heldere hoofdstukken over contracten en verbintenissenrecht
Dacht boek III
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1804032134

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 12 mei 2019 16:31

Hallo, iemand die ik geld leende en verder nog financieel geholpen hebt wilt mij niet terugbetalen.
Hierop heb ik bij de politie een pv laten opmaken maar hij gaat niet in op de uitnodiging hierin gehoord te worden.
Dit is een burgerlijke zaak, en daarin treedt de politie niet op.

Vandaar dat er bij de politie geen respons is, maar u bij de vrederechter (een burgerlijke rechtbank) wél gehoord zal worden ...
Omdat hij nu al 3 maand niet terugbetaald en dat duidelijk niet van plan is, schreef ik een brief naar de vrederechter. Al snel worden we opgeroepen tot minnelijke schikking.

Vraag: hoe bereid ik me hierop voor?
Zet de feiten voor uzelf op een papier, zodat u zelf de draad niet verliest voor de rechtbank.


Ook voor de rechter doet u dat:
Chronologische lijst met gebeurtenissen / berichten, waarbij u telkens verwijst naar de bijhorende bijlage (nummer ze)
De vraag om geld te lenen
Bewijs van uw betaling aan hem
Berichten omtrent (niet) betaling -
Bericht vraag uitstel
Alle pogingen om hem te contacteren
...

Laat duidelijk merken dat u geprobeerd hebt het in der minne op te lossen.

Ik heb verschillende Whatsappberichten, sms'en en Messengerberichten waarin telkens verzekerd wordt dat er gaat terugbetaald worden. Dat ik nog wat geduld moet hebben en dat alles in orde komt.
Allemaal afdrukken, mee nummeren, en er naar verwijzen in uw chronologisch relaas

Maak alvast een paar extra kopies voor geval het ooit echte rechtszaak komt ipv verzoening.

Bijkomende vraag: wat als de tegenpartij niet komt opdagen? Die persoon kennende is die kans heel reëel.
Dan is de verzoeningspoging mislukt, en zal u de betrokkene moeten dagvaarden voor een procedure ten gronde.

Leesvoer:

https://justice.belgium.be/sites/defaul ... _LoRes.pdf

De grens voor geschillen voor vredegerecht is intussen 5000€

Karanog
Berichten: 141

#10 , 06 jun 2019 19:09

De brochure heeft het op p12 over een proces-verbaal dat opgesteld wordt na de (poging tot) minnelijke schikking.
Krijgen beide partijen dat?
Indien ja, wanneer (ongeveer) ?

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 06 jun 2019 22:47

In raadkamer hier wordt bedoeld en besloten kamer tussen partijen en vrederechter ( tot 5000€).
De Raadkamer is een kamer van de rechtbank eerste aanleg van de strafrechtelijke afdeling waar men beslist al of niet te vervolgen en te verwijzen naar correctionele RB of buiten vervolging te stellen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 jun 2019 09:42

Het is ook niet omdat je een vonnis in de hand heeft, dat ook al je centen in je hand heeft!

Als er niks te rapen valt dan heb je ook niks, en zal je moeten wachten tot de schuldenaar betere tijden kent , een kei pel men niet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

2Malika
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 jun 2019 09:26

Daar ben ik mij goed van bewust, een kei pel men niet. De persoon in kwestie weet dat ook uiteraard. Buiten het feit dat ik mijn geld zal kwijt zijn vind ik het even erg dat hij daarmee weg komt. Dat kan zomaar! Zonder gevolg voor die persoon.

Ondertussen zijn we beiden bij de vrederechter geweest en is er een minnelijke schikking. Maar . . . ik weet zeker dat hij zich ook hier niet aan de afspraak zal houden. Ik kan ermee verder gaan maar dan gaat het mij geld kosten. Hij woont momenteel bij een vriend, zelf heeft hij amper bezittingen en geen inkomen. Hij blijft beweren te gaan werken of steun bij het OCMW aan te vragen. Hij doet niks. Nu leeft hij op kosten van die vriend. Zo leeft hij blijkbaar al meerdere jaren op kosten van anderen. Telkens een ander slachtoffer.
Een dure les voor mij!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 13 jun 2019 09:44

Buiten het feit dat ik mijn geld zal kwijt zijn vind ik het even erg dat hij daarmee weg komt. Dat kan zomaar! Zonder gevolg voor die persoon.
Wat zou men volgens u dan moeten doen met zulke personen?

Wij leren graag bij hoor !
Hij blijft beweren te gaan werken of steun bij het OCMW aan te vragen.
Zo lang hij zo leeft kan je geen eurocent van hem afnemen.

Als hij minder dan1128€ inkomen heeft kan je niks van hem afnemen.

Pas als hij1462€ netto heeft kan je al 104€ afnemen, en alles boven de 1462€.

En eer je dit kan afnemen zal je eerst hem moeten dagvaarden, en er een vonnis loeten van zijn, de kosten moet u voorschieten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”