ben ik verplicht kosten deurwaarder te betalen zonder ingebrekestelling

Veronique1983
Topic Starter
Berichten: 53

ben ik verplicht kosten deurwaarder te betalen zonder ingebrekestelling

#1 , 07 mei 2019 11:28

Stel, men krijgt een schrijven van de deurwaarder voor een onbetaalde factuur van 2016. Voorafgaand zouden geen aanmaningen nog een aangetekende ingebrekestelling verzonden zijn. Ben ik dan ook verplicht om alle bijkomende kosten (intresten, kosten deurwaarder) te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 mei 2019 12:10

Schuld blijft schuld

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2019 12:37

Een zelfstandige moet GEEN aanmaningen sturen, en zeg zelf dat de schuldenaar u al veel respijt heeft gegeven nl 2 jaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

albatros8340
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mei 2019 10:42

er is voldoende jurisprudentie dat er aantoonbaar afdoende aangemaand dient te zijn
is dit niet zo: onmiddellijk de hoofdsom betalen en bewijs van aangetekende aanmaning vragen. Kunnen ze dit niet voorleggen: laat maar voor de rechtbank komen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mei 2019 10:52

er is voldoende jurisprudentie dat er aantoonbaar afdoende aangemaand dient te zijn
is dit niet zo: onmiddellijk de hoofdsom betalen en bewijs van aangetekende aanmaning vragen. Kunnen ze dit niet voorleggen: laat maar voor de rechtbank komen.
Dit zal afhangen van de verkoopsvoorwaarden.

Er staat ook nergens geschreven dat men u dient aangetekend aan te schrijven als je niet betaald

in 1995 heb ik 15 slechte betalers zonder ingebreking te stellen voor de vrederechter gedagvaard, heb alle 15 zaken gewonnen.
Maar heb mijn goed hart laten zien en nooit iets opgeëist, zo ben ik nu éénmaal !.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

albatros8340
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mei 2019 14:12

er is voldoende jurisprudentie dat er aantoonbaar afdoende aangemaand dient te zijn
is dit niet zo: onmiddellijk de hoofdsom betalen en bewijs van aangetekende aanmaning vragen. Kunnen ze dit niet voorleggen: laat maar voor de rechtbank komen.
Dit zal afhangen van de verkoopsvoorwaarden.

Er staat ook nergens geschreven dat men u dient aangetekend aan te schrijven als je niet betaald

in 1995 heb ik 15 slechte betalers zonder ingebreking te stellen voor de vrederechter gedagvaard, heb alle 15 zaken gewonnen.
Maar heb mijn goed hart laten zien en nooit iets opgeëist, zo ben ik nu éénmaal !.
je moet voldoende aanmanen. Niet noodzakelijk in gebreke stellen. Aanmaning hoeft niet per se aangetekend, maar je moet kunnen aantonen dat het bij de schuldenaar is aangekomen.

Zonder ingebreke stelling is de kans reeel dat je de gerechtskosten niet kunt verhalen op de schuldenaar

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 13 mei 2019 14:15

Altijd de verkoopsvoorwaarden nalezen dewelke men heeft ondertekend!
Dat is een verbintenis, alias contract.
Wat daarin staat geldt als wet. Pacta sunt servanda.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”