Factuur advocaat

sterretje2
Topic Starter
Berichten: 90
Juridisch actief: Nee

Factuur advocaat

#1 , 10 apr 2019 13:20

Beste,

Na jaren heb ik een andere advocaat genomen. Er was geen wederzijds vertrouwen meer.

Nu heeft mijn vorige advocaat de afrekening naar mijn huidige advocaat gestuurd.

Ik zou nog een serieus bedrag moeten betalen. Wat niet kan. Ik heb steeds correct betaald, maar ook grote sommen in het zwart.

Nu beweert mijn vorige advocaat dat hij nooit zwart geld heeft ontvangen. Ik sta echt perplex...

Ik heb hem direct gebeld en bleef volhouden aan de telefoon geen zwart geld te hebben ontvangen. Ik moet morgen langsgaan... ik vraag me af waarom.

Wat kan ik doen als hij blijft volhouden dat hij geen zwart geld heeft gekregen?

Het zwart geld kreeg ik van familie (oude mensen) dus die hadden dat geld in huis liggen.

Bedankt voor jullie tijd!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 10 apr 2019 13:23

dus u heeft zijn facturen betaald met zwart geld van uw kant?

niet traceerbaar dus.

zijn facturen zijn wel legitiem en er is geen link met een legitieme betaling.

ik vrees dat u zeer zwak staat.

gaat u met uw zwart geld verhaal naar de rechter?

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 10 apr 2019 13:27

Voor alle duidelijkheid, hebt u betaald met cash geld of effectief met zwart geld?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 10 apr 2019 13:39

Zwart geld is niet hetzelfde als cash geld.
Laatst gewijzigd door asperger op 10 apr 2019 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sterretje2
Topic Starter
Berichten: 90
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 apr 2019 13:40

Ah nee, ik heb met mijn geld (geen zwart geld) mijn vorige advocaat ik het zwart betaald...

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 10 apr 2019 13:44

Ok, dat is nog niet correct natuurlijk, maar goed. Het is simpel, als u niet kunt bewijzen dat u betaald hebt, staat de schuld nog open.

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 10 apr 2019 13:52

Dus maw uw advocaat heeft geld in het zwart aangenomen en hiervoor uiteraard geen factuur opgemaakt.
Prestaties zijn echter geleverd en hij factureert deze nu wel. Gezien u geen traceerbare betaling van deze prestaties kan voorzien zijn deze facturen inderdaad nog betaalbaar.

altijd oppassen met zwart geld....je kan dan al eens op de blaren moeten zitten

sterretje2
Topic Starter
Berichten: 90
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 apr 2019 13:59

Inderdaad, lesje geleerd. Heb wel nog de opgenomen gesprekken toen ik het geld ging betalen op kantoor... hopelijk kan ik daar iets mee!

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 10 apr 2019 14:02

En wat tracht u daarmee te bereiken?

gaat u voor de rechter zeggen dat u meewerkte aan zwartgeld trafiek?

sterretje2
Topic Starter
Berichten: 90
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 apr 2019 14:03

Als dat moet ja. Ik wil gewoon dat de advocaat eerlijk is.
Dat ben ik ook....

LeenW
Berichten: 12813

#11 , 10 apr 2019 14:11

Als dat moet ja. Ik wil gewoon dat de advocaat eerlijk is.
Dat ben ik ook....
Niet echt, u bedriegt de Fiscus en bij uitbreiding de gehele Belgische bevolking door dit zwartwerk.

sterretje2
Topic Starter
Berichten: 90
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 apr 2019 14:15

Ik ben een alleenstaande mama en heb al heel veel betaald, ook niet in het zwart.
Dus ik ben wel degelijk eerlijk.
Aangezien het op zijn vraag was, zag ik er geen graten in. Was alleen maar voordeel voor ons 2 zei hij.

Meeboo
Berichten: 1488

#13 , 10 apr 2019 14:22

zwart geld is de facto niet bewijsbaar, dus geef u weinig kans dat een rechter u hierin gaat gelijk geven.
Het is zijn woord tegen het uwe. Hij van zijn kant heeft onbetaalde prestaties, u van uw kant niets.

op uw vraag wat u kan doen als hij blijft volhouden dat hij geen zwart geld heeft gekregen: betalen. Anders zal hij u in gebreke stellen en de betaling van zijn facturen vorderen via de rechtbank.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 apr 2019 15:33

Zwart geld?
Er is enkel sprake van zwart geld als de advocaat de ontvangen som niet opneemt in zijn ontvangstenboek en fiscale aangifte. Daar heeft de cliënt niets mee te maken.
De cliënt kan dus perfect trachten te bewijzen dat hij meer betaald heeft dan de voorschotten waarmee de advocaat rekening houdt. De rechter zal hiernaar luisteren.
Deel aan de advocaat mee dat u aan de hand van opgenomen gesprekken kan bewijzen dat u betalingen deed waarmee hij geen rekening heeft gehouden. Zeg hem niet over welke betalingen het gaat. Vraag hem zijn rekening te herzien en rekening te houden met alle betalingen die u gedaan hebt. Als hij weigert vertelt u hem dat u klacht voor oplichting neerlegt, met de gesprekken, en de stafhouder zal inlichten.

Voor het overige: nooit betalen zonder een ontvangstbewijs te krijgen, zorg dat je altijd een bewijs van de betaling hebt.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 10 apr 2019 15:56

Als je morgen naar hem toe moet, neem het gesprek dan op met uw GSM, zonder dat hij het weet. Hij zal het er waarschijnlijk over hebben, daarom laat hij u komen om dat niet over de telefoon te bespreken. Hij weet immers niet wie meeluistert. Zeg het hem zeker niet ook niet na het gesprek. Dat kan je dan op uw beurt telefonisch doen, veilig van thuis uit.
Als hij op band heeft verklaard dat hij wel geld heeft ontvangen, kan je hem hiermede een ontvangstbewijs vragen. Anders stap je naar de stafhouder of de fiscus.

Terug naar “Andere”