Internet fraude, argenta weigert terug te betalen

pissed off
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Internet fraude, argenta weigert terug te betalen

#1 , 21 mar 2019 23:24

Beste,

Mocht dit topic niet in de juiste categorie staan, mijn excuses hiervoor.

Begin december kreeg ik bijna een hartaanval toen ZOWEL mijn zakelijke als persoonlijke rekening enkele duizenden euro's lichter waren zonder dat ik deze online aankopen heb gedaan.

het gaat hier over tientallen verrichtingen welke via online betaling (mister cash) gebeurd zijn met mijn maestro kaart. Dus niet mastercard. Nog schokkender is dat de maestro kaarten nooit gestolen werden en ik nooit pin codes met iemand deel of inga op phishing mails.

Voor alle duidelijkheid gaat het hier over 2 verschillende banken. Onmiddellijk kaarten laten blokkeren en klacht ingediend bij politie en beide banken. DB heeft na 1 week alles tot op de cent terugbetaald na een intern onderzoek.

Argenta daarentegen schuift alle verantwoordelijkheid van zich af en beschuldigd mij zelf van fraude. Ze beweren dat ikzelf deze online aankopen heb gedaan.

Dus maar eventjes van Gent naar Amsterdam gereden om naar het bedrijf te stappen waar mijn geld naartoe is gegaan. Deze konden mij zwart op wit aantonen wie hier achter zat (ook onmiddellijk aan de politie doorgegeven maar die doen niks). Met verklaring van dit bedrijf naar Argenta gestapt om aan te tonen dat ik hier niet achter zit.

Resultaat? Heel droog sturen ze mij een email dat er geen correlatie is met argenta aangezien ik niet ben ingegaan op een phishing mail met hun logo. Werkelijk te belachelijk voor woorden...

Op de website van argenta staat duidelijk dat dat een aankoop met het herroepingsrecht ontdaan kan worden, wat ik ook gedaan heb :https://www.argenta.be/nl/juridische-informatie.html

Vandaag (dik tegen mijn zin) naar een advocaat langsgegaan met al het bewijs. Ik wacht nog op een antwoord en strategie van deze advocaat.

Mijn vraag: heeft iemand een gelijkaardige situatie meegemaakt en hoe heeft u dit opgelost?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 21 mar 2019 23:37

Wat hebt u juist herroepen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

pissed off
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2019 23:52

De aankoop welke ik niet gemaakt heb ter waarde van enkele duizenden euro's. 3-4 pagina's invullen met je persoonlijke informatie samen met pv van de klacht.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 21 mar 2019 23:54

Het zijn de aankopen van bankdiensten bij Argenta zelf die je volgens hun website kunt herroepen.
Geen aankopen van producten bij derde partijen. Daarvoor moet je bij die derde partijen zelf zijn.

"HERROEPINGSRECHT

1 Wat? Een klant (consument) beschikt over het recht na opening, op afstand of buiten de verkoopruimten van de bank (zoals bijvoorbeeld via Argenta Internetbankieren), van een zicht- of spaarrekening,een (Step-up) termijndeposito of de aanvraag van een kredietkaart bij Argenta Spaarbank nv om deze kosteloos en zonder het opgeven van reden te herroepen binnen de termijn zoals hierna bepaald. "
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mar 2019 09:28

Herroepingsrecht heeft hier niets mee te maken.
Zie wel art. VII. 35 en volgende Wetboek Economisch Recht
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

klacht neerleggen:
https://www.ombudsfin.be/nl/particulier ... -indienen/

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mar 2019 10:57

Volgens mij is Argenta in dit geval correct. Bovendien heeft in Amsterdam de naam van de dader gekregen.
Dus de dader moet u vergoeden en niet Argenta.
Hoe kunt u een online aankoop herroepen die u niet heeft gedaan ( volgens uw uitleg ). Bovendien zou ik eens grondig controleren of niemand uit uw omgeving uw kaarten heeft gebruikt, gezien ze nooit verdwenen, gestolen of zaak waren. Dus zou ik in de dichtste omgeving op zoek gaan.
Reacties hierboven zijn ook correct.
Bank handelt ook volgens het boekje.

pissed off
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mar 2019 17:20

Volgens mij is Argenta in dit geval correct. Bovendien heeft in Amsterdam de naam van de dader gekregen.
Dus de dader moet u vergoeden en niet Argenta.
Hoe kunt u een online aankoop herroepen die u niet heeft gedaan ( volgens uw uitleg ). Bovendien zou ik eens grondig controleren of niemand uit uw omgeving uw kaarten heeft gebruikt, gezien ze nooit verdwenen, gestolen of zaak waren. Dus zou ik in de dichtste omgeving op zoek gaan.
Reacties hierboven zijn ook correct.
Bank handelt ook volgens het boekje.
Mag ik vragen uit welke conclusie en wetgeving u argenta correct acht? Als je jouw centen aan een bank toevertrouwt verwacht je toch op zen minst dat ze veilig staan... en als er dan een geval van hacking is ga ik ervan uit dat argenta een serieus probleem heeft met hun beveiliging en dat ze dit op zen minst compenseren.

Het eerste wat ik dacht was ook iemand uit de familie die hier achter zat. Dit blijkt niet zo te zijn. Het bedrijf in amsterdam wou geen informatie over de dader verschaffen ivm avg wetgeving. Na meer dan 1 uur aandringen hebben ze dit uiteindelijk wel gedaan. Tevergeefs, de politie zal hier niets met doen (zeggen ze ook letterlijk in je gezicht). Ze hebben het te druk met ander werk. Dus de dader wordt nooit gevat en zal dus ook geen cent compenseren.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 mar 2019 17:48

Als u de dader kent en het kunt bewijzen geef dan zijn gegevens en bewijzen door aan :
verdacht@safeonweb.be
Indien er een schuldige is, waarom zou Argenta dan moeten vergoeden ? Als de dader bekend is, moet toch mogelijk zijn om uw geld terug te krijgen.
De herroepingsrecht is bedoeld op aangekochte bank- of spaarproducten.
Voor vergoeding is geen bewijs van malafide praktijken bezorgd aan de bank.
Ik zou de bewijzen, naam en de rest voor leggen bij Argenta.
U bent niet ingegaan op phishing mails; hoe kunnen uw gegevens dan elders terecht komen ? Dat is de reden dat de bank dat de bank er wantrouwig tegenover staat.

pissed off
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 mar 2019 21:58

Bedankt voor je reactie. Misserie is begonnen nadat ik een cadeau online probeerde bestellen. Betaling werd steeds geweigerd. Na proberen met 2 verschillende maestro kaarten opgegeven en iets op bol.com besteld waar bestellen perfect ging.

Mijn vermoeden is dat die webshop tot in de puntjes nagemaakt is.

Verklaart nog steeds niet hoe het mogelijk is om voor duizenden euros aan bonnen en crypto munten met mijn centen te kopen zonder dat ze mijn kaarten en pin code hebben. Zeer zorgwekkend.

Bij online betalen geef je nooit je pin code in op een website bij betaling met een maestro kaart.

Dus indien het over een nagemaakte betaalpagina gaat hadden ze enkel toegang tot mijn bankkaart nummers en vervaldatum...

Momenteel durf ik zelf niets meer online bestellen.

Ik ga komende week naar het hoofdbureau van argenta let alle documenten maar vrees dat ze allesbehalve zullen meewerken...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 23 mar 2019 18:25

Bedankt voor je reactie. Misserie is begonnen nadat ik een cadeau online probeerde bestellen. Betaling werd steeds geweigerd. Na proberen met 2 verschillende maestro kaarten opgegeven
De betalingen die "niet lukten", leveren de informatie die de foefelaars nodig hebben.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#11 , 29 mar 2019 17:38

Dus het beveiligingsprobleem zat niet bij de bank, maar bij de gebruiker...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Mathieu Rutten

#12 , 30 mar 2019 17:23

Beste,

Gezien u in kennis werd gesteld van de naam van de "besteller" heeft u naar alle waarschijnlijkheid ook de melding gehad dat de goederen werden afgeleverd. Indien deze goederen niet worden terug gestuurd, dienen ze uiteraard ook vergoed te worden. Anders zou het zijn als er gelden werden afgehaald zonder dat hier een "prestatie" tegenover stond. In dat geval kan de bank overgaan tot schadeloosstelling gezien onrechtmatig van uw bankrekening werd gebruik gemaakt. Gezien u de "dader" kent, dient u klacht neer te leggen bij de politie en kan u best de "dader" in gebreke stellen en vragen om de ontvangen goederen te "vergoeden" te betalen, of terug te sturen indien dit bij deze leverancier mogelijk is.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Andere”