Lening aan goede vriend

Oxumo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Lening aan goede vriend

#1 , 20 mar 2019 15:48

Hallo,

Ik zit met een complex probleem en ga hier binnenkort ook professioneel juridisch advies over inwinnen, maar wou al even wat inzichten krijgen via dit forum.

Mijn probleem is het volgende:
1) Ongeveer 5 jaar geleden heb ik een oude en goede vriend 50000 euro geleend, dit omdat hij me vaak had geholpen aan het begin van mijn carrière, niet voor dat soort bedragen, maar toch. Ik heb hem altijd onmiddellijk terugbetaald. Nu komt hij 5 jaar geleden plots in de problemen en vraagt me een lening, ik leen hem het geld en we spreken af dat hij het me terugbetaald wanneer het hem lukt. We hadden dit (vrij correct) op papier gezet, met een termijn van 8 jaar om het terug te betalen.

2) Maar ons contact verwaterde een beetje en behalve af en toe een aantal sms berichten, waarin wel heel duidelijk staat dat hij me beloofd de 50000 euro terug te betalen, hadden we niet meer zoveel contact. Nu komt hij te overlijden (ongeveer een jaar geleden) , en erft zijn dochter zijn vermogen. Ik was hier niet van op de hoogte. En ben hier pas op de hoogte van gekomen doordat ik contact met hem probeerde krijgen. Nu was zijn dochter wel zo eerlijk om me te sturen dat ze me ook beloofd dit bedrag terug te betalen en dat haar vader haar hiervan op de hoogte had gesteld (heb niets op papier, alleen een aantal sms berichtjes).

3) Maar nu blijkt zijn dochter toch niet langer te willen betalen (ze heeft uiteindelijk toch 300.000 euro geërfd van haar vader, of dit is mij toch meegedeeld door zijzelf) , ze lijkt nu mijn nummer te hebben geblokkeerd en laat niets meer weten. De laatste keer dat ik we berichtjes stuurde was ze wel plots niet meer zo vriendelijk en bleef ze plots herhalen dat de overeenkomst met haar vader was... Ik ken haar ook helemaal niet goed, en vraag me af of haar berichtjes voldoende sterk zijn om er een zaak van te maken?
Nogmaals beknopte samenvatting van haar sms berichten (heel duidelijk):
"Ja ik weet van de lening" - "Ik neem de lening op mij en beloof u het bedrag dat mijn vader van u had geleend terug te betalen"

Maar wel, ik heb niets op papier staan met haar. En er staat in het origineel contract tussen mij en haar vader ook niets over overlijden, etc.

4) 50000 euro blijft een groot bedrag voor me, ik heb dit enkel en alleen aan hem geleend omdat ik hem 100% vertrouwde en omdat hij mezelf vaak financieel had geholpen aan het begin van mijn carrière, maar we zijn beiden fout geweest door dit niet te laten registreren bij een notaris. En ik ben dus bijna zeker dat ze het niet meer wil betalen. De laatste keer dat ik van haar heb gehoord is nu bijna 4 maand geleden. Ik hoopte toch iets te vernemen, maar niets meer. Ze legt ook onmiddellijk op me af als ik met een ander nummer bel...

Heb ik een zaak of kan ik hier beter geen geld/tijd aan verdoen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2019 16:49

Ze heeft de erfenis aanvaard dus ook het passief van die erfenis. Schrijf haar een aangetekende zending die haar op haar plichten wijst.

Daar het over dergelijk bedrag gaat zal het bij geen reactie dagvaarden voor de rechtbank van eerste aanleg worden.
Daarvoor neemt u best, zoals u zelf zegt, een advocaat onder de arm.

Oxumo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2019 16:53

Dat begrijp ik, maar deze lening staat nergens geregistreerd, is dat erg?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2019 17:26

Dat begrijp ik, maar deze lening staat nergens geregistreerd, is dat erg?
Geen probleem. Wat belangrijk is, is dat u een geldig door uw vriend ondertekend document hebt.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 25 mar 2019 19:15

Leningen kunnen onderhands en moeten niet geregistreerd worden. Best ook wel het bankafschrift erbij nemen (waar je de €50.000 hebt overgeschreven op zijn rekening).

Aangetekende zending sturen naar de dochter, misschien best met hulp van advocaat om wat meer "paniek te zaaien" -- aangezien ze de nalatenschap aanvaard heeft gaat deze lening over naar haar. Meteen dagvaarden bij geen antwoord en niet laten aanslepen. Een deel van de advocaatkosten komen uiteindelijk ook terecht bij haar wanneer je uiteindelijk gelijk krijgt van de rechtbank.

Als de overeenkomst deftig is opgemaakt krijg je dat geld (binnen dit en een aantal jaar) terug. Het lijkt me duidelijk dat de dochter de middelen heeft om te betalen.

Terug naar “Andere”