Aankoop wagen als wettelijk samenwonenden

Lotta
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aankoop wagen als wettelijk samenwonenden

#1 , 12 mar 2019 20:56

Hallo allemaal,

mijn partner en ik zijn wettelijk samenwonend. Gezien onze huidige wagen de geest aan het geven is, zijn we momenteel aan het kijken om een nieuwe aan te schaffen. Gezien mijn partner recent zelfstandig werd, leek het ons fiscaal interessant om een lichte vracht te nemen op zijn zaak.
Gezien we momenteel wel wat relatieproblemen hebben, wil ik me er van verzekeren dat we dit op een financieel "veilige" manier doen om problemen bij een eventuele breuk te vermijden.
Het plan is nu om een nieuwe wagen aan te kopen bij een dealer, op naam van de zaak voor het belastingsvoordeel.
We zouden daarvoor een lening aangaan, waarvoor we samen tekenen en waarvoor de betalingen zullen gedaan worden via onze gezamenlijke rekening.
De factuur voor de wagen zal echter wel op naam van mijn partner z'n bedrijf staan.

Is dit een correcte manier? Of zal bij een eventuele breuk de wagen zogezegd alleen aan hem behoren gezien hij die eigenlijk aangekocht heeft, ook al hebben we daarvoor samen een lening genomen. Kan iemand verduidelijken hoe de wet dit ziet?

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2019 21:13

is deze zaak een vennootschap ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 12 mar 2019 21:15

Aangezien de wagen wordt gekocht door het bedrijf van uw partner waarmee u niet bent gehuwd hebt u geen enkele zeggenschap over die auto.
Het lijkt me ook vreemd dat het bedrijf die lening niet aflost. Dat kan als kosten worden ingebracht.
Bij een breuk zal u moeite hebben om iets van uw geld terug te zien.
Laatst gewijzigd door asperger op 12 mar 2019 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Lotta
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mar 2019 21:18

is deze zaak een vennootschap ?
Nee, het gaat over een eenmanszaak.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mar 2019 21:19

Dus u gaat een lening aangaan die volledig ten voordele is van een firma.
Quid bij faling gaat u mee mogen betalen voor iets wat niet van u is.
Als samenwonenden heeft men geen gemeenschappelijk vermogen en u gaat een lening aangaan voor het vermogen van de andere partner....
JurecaBE moderator

Lotta
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mar 2019 21:21

Aangezien de wagen wordt gekocht door het bedrijf van uw partner waarmee u niet bent gehuwd hebt u geen enkele zeggenschap over die auto.
Het lijkt me ook vreemd dat het bedrijf die lening niet aflost. Dat kan als kosten worden ingebracht.
Bij een breuk zal u moete hebben om iets van uw geld terug te zien.
Hmm bedankt voor deze feedback, ik had er nog niet over nagedacht dat deze persoonlijke lening niet zou kunnen afgetrokken worden.
Blijkbaar (ik kon zelf niet aanwezig zijn in de bank) ligt de rentevoet voor een "persoonlijke" lening een stuk lager dan wanneer hij zou lenen op naam van z'n bedrijf. Bovendien kan hij de kost van de wagen niet zelf dragen en zouden we deze wagen ook voor persoonlijk gebruik inzetten (dit zou onze enige wagen zijn), vandaar dus dat we samen de lening aan zouden gaan.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 12 mar 2019 21:24

Wettig samenwonen kan redelijk eenvoudig worden beëindigd.
Ook bij een faling blijft de auto samen met het persoonlijk vermogen van de partner voor de curator - maar u mag wel de lening volledig verder betalen aan de bank.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 13 mar 2019 22:01

Toch ook wel opmerken dat als men het voertuig professioneel in kosten wil inbrengen ( en btw recupereren) dit dient gefinancierd te worden via professioneel krediet. Indien een voertuig gefinancierd wordt door een particuliere lening op afbetaling - en dus valt onder de wet op consumentenkredieten - mag er geen BTW nummer van de koper op de factuur staan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”