Fout bij ziekenfonds

StephanieYvonne
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Fout bij ziekenfonds

#1 , 06 mar 2019 20:30

Dag iedereen,

Ik heb 2 weken geleden mijn tandarts briefjes samen met die van mij broer naar het ziekenfonds verzonden voor mijn terugbetaling te krijgen. Op ieders tandartsbriefje (factuur) plakte een sticker met van wie deze was. Van mij of mijn broer dus. Retour adres, ook beide namen geschreven. Heel duidelijk dus dat er aan 2 personen moet terugbetaald worden.
Vandaag zie ik dat ik 303€ heb ontvangen op mijn rekening van het ziekenfonds. Dit was wel veel meer dan dat ik had verwacht dus heb ik even gebeld, gewoon om zeker te zijn dat dit correct was. Ik meldde bij de vrouw aan de telefoon (nogmaals) dat in de enveloppe facturen van mij en mijn broer zaten en dat ik wou weten of het bedrag dat ik gekregen was, ook echt alleen voor mijn facturen was.
Ze vertelde mij dat het over die van mij ging en dat mijn terugbetaling van mijn maximumfactuur er ook in zit.
Ik was dus opgelucht want 303€ extra kwam me wel goed van pas. Ik ben namelijk aan het sparen voor een huisje.
Mijn broer zei me net dat hij nog niks gekregen heeft. Wat raar is want ik heb het wel gekregen en zoals ik al zei veel meer dan verwacht. Ik begon zelf op te zoeken en kwam op het online loket uit waar ik het dus blijkbaar zelf kon bekijken.
Zie ik toch wel niet de naam van mijn broers tandarts staan, bij mijn teruggaves. Met de bedragen erbij.
Voor mij is dit een fout van het ziekenfonds. Want er stond duidelijk op alle facturen van wie het was. Ik heb alles gedaan zoals ik anders ook doe en dit is de eerste keer dat het fout gaat.
Omdat het een fout van mijn ziekenfonds is, kunnen ze mij dit bedrag laten terugbetalen? Want dit staat nu al op mijn spaarrekening.
Met vriendelijke groeten,
Stéphanie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 06 mar 2019 21:05

Ja dus. Vergissen is menselijk. Aks u bedragen ten onrechte ontving dient u deze terug te betalen op eerste verzoek.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

StephanieYvonne
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mar 2019 21:46

Ja dus. Vergissen is menselijk. Aks u bedragen ten onrechte ontving dient u deze terug te betalen op eerste verzoek.
https://www.n-va.be/nieuws/de-ziekenfon ... mde-plicht

Hier uit versta ik dat ze dit dus niet mogen doen.

Daarmee mijn vraag.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 08 mar 2019 21:54

In deze case is het niet teveel betaald maar op een verkeerde naam.
Documenten zaten samen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 mar 2019 10:43

Een folder van een politieke partij is nog geen wet. GELUKKIG MAAR

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2019 10:51

Hoe is dit toch mogelijk, er maakt iemand een fout ?? en men denkt al aan het profiteren en aan het geld te houden ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mar 2019 14:07

Kunt u online zien welke terugbetalingen zijn gebeurd en onder welke terugbetalingsnrs. Dan kunt u toch vaststellen wat de terugbetaling voor uzelf en wat voor uw broer was. Dan kunt u het teveel betaalde aan u betalen aan uw broer. Meest logische. Anders gaat ge uw broer benadelen.

Kijk even op de volgende sites voor de nomenclatuur en terugbetalingen voor tandartsprestaties :
https://www.oz.be/gezondheid
https://www.vnz.be/voordelen-terugbetalingen

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 10 mar 2019 08:25

Zelf terugbetalen aan de broer?

Toch maar opletten. Ik lees dat er sprake is van maximumfactuur, dus die bedragen kunnen ook bij de verkeerde persoon bijgeteld zijn, zodat broerlief pas later helemaal niet in de maximumfactuur valt, of voor een kleiner bedrag..

Terug naar “Andere”