Schade vervangwagen

jeannette230
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Schade vervangwagen

#1 , 05 mar 2019 17:07

Onlangs vervangwagen gehad bij pech
Moest papier tekenen goedkeuring
Een paar weken later krijg ik een schrijven met foto dat ik krassen veroorzaakt zou hebben op bumper
Ik weet heel zeker dat deze niet van mij afkomstig zijn.
De auto heb ik in het donker ontvangen na 3 uren wachten in een ijskoude auto.
Ik zou er nooit aan gedacht hebben om de auto eerst nog van boven tot onder te moeten nazien op al aanwezige schade, en al zeker niet in het pikkedonker als je blij bent dat er eindelijk iemand komt.
Heb ook nog nooit eerder een vervangauto nodig gehad.
Dit vind ik een oneerlijke situatie. Waarom word je hier dan niet voor gewaarschuwd?
Omdat het voor mij een principekwestie is, wil ik niet voor de schade van een ander betalen
Ook is het zo dat ik de auto op een zaterdag bij afgesproken garage heb teruggebracht en deze pas de dinsdag door de van is opgehaald
Ben ik dan overal verantwoordelijk voor?.
J van Damme

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BeVe
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2019 19:05

Iets gelijkaardigs meegemaakt een aantal jaren geleden. Vervangauto 's avonds in het donker gekregen. Geen gezamenlijke controle van al dan niet bestaande mankementen. Een week later de auto en sleutels terug overhandigd aan de firma. Weer geen controle van de auto. Enkele dagen later brief met ingesloten een factuur (herstel krassen op het koetswerk) zonder foto's echter. Ik heb schriftelijk mijn opmerkingen ivm deze manier van handelen kenbaar gemaakt. Geen reactie meer van de betreffende firma.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 05 mar 2019 23:26

Vraag aan de firma schriftelijk het bewijs dat die schade veroorzaakt is tijdens de periode dat u de wagen beheerde.
Bij gebrek aan een controle voorafgaand of achteraf, waar u bij was en getekend heeft, kunnen zij dit niet bewijzen.

Reclame

jeannette230
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mar 2019 22:37

Kan ik om bewijs vragen terwijl ik wel bij aanvang gebruik leenauto het formulier getekend heb zonder controle van de auto?
Was me niet eens bewust dat het formulier diende om op evt schade te controleren
Groet Jeanet

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 06 mar 2019 22:40

Heeft u zowel voorafgaand als bij inleveren een document getekend, waarbij voorafgaand er geen melding van schade was en achteraf wel?

jeannette230
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mar 2019 15:09

Ik heb een formulier getekend, terwijl ik in de vrachtwagen zat van de sleper
Ondertussen haalde hij de vervangwagen van de trailer af
Er werd niet gezegd dat ikk de auto kon controleren, het was ook pikkedonker en als leek dacht ik niet aan zoiets
Nadien heb ik niks getekend, want ik heb op een zaterdag de auto bij de garage afgeleverd en deze is pas dinsdag opgehaald
Gr Jeanet

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 07 mar 2019 21:04

Laatste vraag hoop ik: hoe was het geregeld dat u de wagen zaterdag kon inleveren bij de garage?
Was dit op voorhand (bij voorkeur schriftelijk) afgesproken als aflevermoment met de verhuurmaatschappij? Of was voor hun dinsdag de datum, en had jij in overleg met de garage afgesproken dat jij deze daar de zaterdag al kon afzetten?

jeannette230
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 mar 2019 09:59

Ik heb aan de persoon die met de sleepwagen en auto kwam, gevraagd wat ik met de auto moest doen
Deze zei dat ik hem gewoon in de garage kon zetten wanneer mijn auto klaar zou zijn

Evt kan ik nog het tel.nr opzoeken van deze persoon, zodat ik hem zelf eens kan bellen, of is dit niet verstandig?
Gr Jeanet

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 08 mar 2019 18:04

Dan lijkt het mij dat ze deze kosten niet kunnen aanrekenen.
Zij moeten bewijzen dat de schade gemaakt is terwijl jij de wagen in beheer had.
Hoe kunnen zij bewijzen dat die schade niet gebeurd is na de overhandiging, het beheer is daarna overgegaan op de garage.

Terug naar “Andere”