Schulden - Verhuis naar Buitenland

Ben83
Topic Starter
Berichten: 22

Re: Schulden - Verhuis naar Buitenland

#46 , 15 sep 2010 18:45

Ik ga mijn koffers pakken... want het is bijna tijd om te vertrekken. Aan iedereen nog het beste toegewenst!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8852

#47 , 15 sep 2010 19:06

en vergeet de rekening niet te betalen :-)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#48 , 15 sep 2010 19:38

Aangezien ik reeds vreesde voor dergelijke discussies heb ik getwijfeld om mijn eigen laatste ervaring aan te halen. Laat er a.u.b. geen twijfel over bestaan: het Belgische systeem werkt. Internationaal is bewezen dat de gezondheidszorg in België hoger ligt dan deze in bv de VS en dit voor gemiddeld 50% van de kosten in de VS.
Wat ik wel wenste te hekelen is de schandalig trage ambtelijke molen die medische ingrepen of medicatie goedkeurt. De procedure bij mezelf uitgevoerd bestaat reeds enige jaren en heeft zijn nut aangetoond. Het feit dat een dergelijke kafkaiaanse mallemolen effectief tot resultaat zal hebben dat er dit jaar enige blinden bij zijn in België dat vindt ik hemeltergend; het feit dat deze nalatigheid de gehele gemeenschap een veelvoud kost dan wanneer volledig terugbetaalbaar operatief was ingegrepen vind ik eigenlijk peanuts ( zal mijn € 0.0017 wel in de pot storten)in vergelijking die paar mensen die sinds hun diagnose weten dat ze langzaam maar zeker definitief hun zicht zullen verliezen omdat het hen aan de financiële middelen ontbreekt om deze ingreep te laten uitvoeren. Het feit dat ze hierdoor in een, letterlijk en figuurlijk, nog uitzichtlozere situatie terecht komen, dat is wat wraakroepend is.
daar kan ik me 100% achter scharen.
niet zomaar, maar je kan daar wel voorgoed blijven. Je bent dus niet noodzakelijk altijd een expat. Zélfs in landen zoals de USA en Canada kan je daar voorgoed blijven (én dit vanaf het begin de intentie hebben en ook zo laten blijken, dus niet als toerist/tijdelijke verblijver)
Waar jij het over hebt is residentie, juist? Ik kan je verzekeren dat dit niet overal zo eenvoudig is als je zou denken. Ik ken de regels van Amerika niet maar in mijn geval moet ik minstens 3 op elkaar volgende jaren werken om residentie te kunnen aanvragen (en dan nog zijn er tal van rare en complexe regels) En ben daar zeker niet als tourist. Mijn visa wordt jaarlijks herzien, waarvoor ik aan bepaalde voorwaarden moet voldoen en de belangrijkste daarvan is geld hebben op een bankrekening in dat land.

Maar oke... wat is een Expat?.. http://nl.wikipedia.org/wiki/Expatriate of je daar nu 2 maanden werkt of 2 jaar of zelfs 10 jaar, het is en blijft een vorm van tijdelijk verblijf hoor. Of je gaat resoluut voor de residentie aanvraag, maar zoals ik al zei niet overal zo eenvoudig hoor. Op dat vlak is België dan weer zeer eenvoudig.

En ja, die eenpersoonskamer is een luxe... maar de dokter die langs komt op die kamer is toch geen luxe, of wel?
de dokter is geen luxe, maar je kiest het tarief van de dokter aan de hand van je keuze voor de kamer. Die dingen hangen dus samen aan elkaar.

En je snapt niet dat die 2 een essentieel verschil zijn: als expat blijf je een band met België hebben, ook juridisch. En voor je verzekering heb je zeker dan die verplichting om nog verzekerbaar te zijn in België.

Als je alle banden met België verbreekt, ga je een héél stuk meer betalen voor zo'n verzekering zoals jij hier opsomt.

Reclame

Ben83
Topic Starter
Berichten: 22

#49 , 15 sep 2010 20:12

JPV! Wat voor onzin kraam je toch uit... Tuurlijk ben en blijf ik een Belg. Over dat juridisch vlak, ja logisch aangezien ik een Belg ben... en over die verzekering, ik heb ze al! En heb in het verleden ook al dergelijke verzekeringen gehad daar ik nooit continue in België heb gewoond, dus wat zit je toch te raaskallen?

Maar oke, jij mag de grote jongen wezen hoor, je krijgt gelijk, nu tevreden? Al de jaren voordien toen ik in het buitenland was en gebruik heb moeten maken van medische verzekering (nee, niet Belgisch) heb ik maar geluk gehad zeker...dat de verzekeraar de rekening netjes betaalde voor mij... misschien omdat ik een mooie lach heb hé :lol:

En je geeft weer geen logisch antwoordt op het waarom moet het duurder zijn aangaande Dokter... tuurlijk weet ik en velen anderen ook wel dat die twee dingen aan elkaar hangen.
Maar waarom?!

Ik zal het even heel grafisch voorstellen, dan snap je de vraag misschien beter... als je naar het toilet gaat, en je moet je achterwerk af vegen dan kan je kiezen tussen een goedkoop velletje papier wat minder zacht aanvoelt of een fluweel zacht velletje... dus de prijs hiervoor is verschillend... maar het werk dat je doet blijft hetzelfde hoor, je moet met je hand dat papiertje nemen en door je achterwerk wrijven. Snap je hem? :lol:

En nu is't goed geweest voor mij .....Ik vertrek!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#50 , 15 sep 2010 21:15

JPV! Wat voor onzin kraam je toch uit... Tuurlijk ben en blijf ik een Belg. Over dat juridisch vlak, ja logisch aangezien ik een Belg ben... en over die verzekering, ik heb ze al! En heb in het verleden ook al dergelijke verzekeringen gehad daar ik nooit continue in België heb gewoond, dus wat zit je toch te raaskallen?
je antwoordt niet op m'n vraag... toon me de verzekering (daarmee geef je echt je privacy niet vrij), ik ben er zeker van dat in die voorwaarden staat dat je recht moet hebben op het Belgische stelsel van tussenkomst bij gezondheidszorg. En men zal je ook verplichten om naar huis te keren na de periode van expat indien je gebruik wil maken van je verzekering. Voor 130 euro per maand kan je echt niet recht hebben op onbeperkte (in tijd) 100% terugbetaling in bvb Frankrijk (waar je met je quasi-wereldwijde coverage meent recht op te hebben)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#51 , 15 sep 2010 21:27

Ik denk dat vragensteller naar China of Cuba trekt om daar van godkope gezondheidszorgen te gaan genieten....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”