Mylar, werd u geïnformeerd over uw herroepingsrecht, bijvoorbeeld door middel van bevestigingsmail of middels papier bij de levering ervan? Heeft de webwinkel u ook het ‘modelformulier voor herroeping’ gegeven?Zie ook randnr. 37 van voormelde richtlijn, waarvan de tekst als volgt luidt:
Aangezien de consument bij verkoop op afstand de goederen niet kan zien voordat hij de overeenkomst sluit, dient hij een herroepingsrecht te hebben. Om diezelfde reden moet de consument de goederen die hij gekocht heeft kunnen testen en inspecteren, voor zover dit noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen na te gaan. Bij buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten dient de consument over een herroepingsrecht te beschikken wegens het verrassingselement en/of psychologische druk. Herroeping van de overeenkomst dient een einde te maken aan de verplichting van de contractpartijen om de overeenkomst uit te voeren.
Zie eveneens randnr. 47:
Sommige consumenten maken gebruik van hun herroepingsrecht nadat zij de goederen meer dan noodzakelijk gebruikt hebben om de aard, de kenmerken en de werking ervan vast te stellen. In dat geval dient de consument zijn herroepingsrecht niet te verliezen, maar aansprakelijk te zijn voor het waardeverlies van de goederen. Het uitgangspunt dient te zijn dat de consument, om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen te controleren, deze slechts op dezelfde manier mag hanteren en inspecteren als hij dat in een winkel zou mogen doen. De consument mag dus bijvoorbeeld wel proberen of een kledingstuk past, maar hij mag het niet langere tijd dragen. De consument dient de goederen tijdens de herroepingstermijn dus met gepaste zorg te hanteren en te inspecteren. De verplichtingen van de consument bij herroeping mogen de consument niet ontmoedigen zijn herroepingsrecht uit te oefenen.
Dit is inderdaad waarop ik mij baseer, maar het is waarschijnlijk moeilijk aantoonbaar dat het gemonteerd zijn maar 5 min was.
Dergelijke goederen zijn in principe, zoals reeds vermeld door Didymus, uitgesloten van het herroepingsrecht, zie artikel VI.53, 5° WER.Even een vb. in de kantlijn: er bestaan siliconen bitjes om nachtelijk tandenknarsen te voorkomen. En wel in een 4tal verschillende maten. Als je er zo eentje bestelt via een website, en je merkt dat bij het insteken dat de maat niet past, stuur je het ook niet terug op grond van het herroepingsrecht....
Op de website staat dit correct aangegeven, denk niet dat dit op de leveringsdocumenten stond. Maar volgens mij was dit wel correct allemaal.Mylar, werd u geïnformeerd over uw herroepingsrecht, bijvoorbeeld door middel van bevestigingsmail of middels papier bij de levering ervan? Heeft de webwinkel u ook het ‘modelformulier voor herroeping’ gegeven?Zie ook randnr. 37 van voormelde richtlijn, waarvan de tekst als volgt luidt:
Aangezien de consument bij verkoop op afstand de goederen niet kan zien voordat hij de overeenkomst sluit, dient hij een herroepingsrecht te hebben. Om diezelfde reden moet de consument de goederen die hij gekocht heeft kunnen testen en inspecteren, voor zover dit noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen na te gaan. Bij buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten dient de consument over een herroepingsrecht te beschikken wegens het verrassingselement en/of psychologische druk. Herroeping van de overeenkomst dient een einde te maken aan de verplichting van de contractpartijen om de overeenkomst uit te voeren.
Zie eveneens randnr. 47:
Sommige consumenten maken gebruik van hun herroepingsrecht nadat zij de goederen meer dan noodzakelijk gebruikt hebben om de aard, de kenmerken en de werking ervan vast te stellen. In dat geval dient de consument zijn herroepingsrecht niet te verliezen, maar aansprakelijk te zijn voor het waardeverlies van de goederen. Het uitgangspunt dient te zijn dat de consument, om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen te controleren, deze slechts op dezelfde manier mag hanteren en inspecteren als hij dat in een winkel zou mogen doen. De consument mag dus bijvoorbeeld wel proberen of een kledingstuk past, maar hij mag het niet langere tijd dragen. De consument dient de goederen tijdens de herroepingstermijn dus met gepaste zorg te hanteren en te inspecteren. De verplichtingen van de consument bij herroeping mogen de consument niet ontmoedigen zijn herroepingsrecht uit te oefenen.
Dit is inderdaad waarop ik mij baseer, maar het is waarschijnlijk moeilijk aantoonbaar dat het gemonteerd zijn maar 5 min was.
Op de website volstaat niet. De precontractuele informatieplicht, bepaald onder artikel VI. 45 WER, moet op een duurzame gegevensdrager worden meegegeven, uiterlijk bij de levering. Onder duurzame gegevens drager wordt bedoeld: bijv. papier, bevestigingsmail, e-mail, usb-stick, CD-rom, DVD, …Op de website staat dit correct aangegeven, denk niet dat dit op de leveringsdocumenten stond. Maar volgens mij was dit wel correct allemaal.Mylar, werd u geïnformeerd over uw herroepingsrecht, bijvoorbeeld door middel van bevestigingsmail of middels papier bij de levering ervan? Heeft de webwinkel u ook het ‘modelformulier voor herroeping’ gegeven?
Dan zal hij meer dan €100 aan tijd en energie kwijt zijn, vrees ik (om over gerechts / advocaatskosten nog maar te zwijgen), met een hoogst onzekere kans op succes...Als TS de procedure toch zou doordrijven....
Een procedure via de Europese procedure voor kleine consumentengeschillen kost plusminus 200 euro en vereist geen advocaat.Dan zal hij meer dan €100 aan tijd en energie kwijt zijn, vrees ik (om over gerechts / advocaatskosten nog maar te zwijgen), met een hoogst onzekere kans op succes...Als TS de procedure toch zou doordrijven....
Het maakt niet uit of de waardevermindering nu het gevolg is van gebruikssporen, dan wel van eventuele beschadigingen.Kans op terugkrijgen bedrag is NUL.
Product is beschadigd.
Resterende handelswaarde = quasi NUL.
Procedure met quasi nul als inzet en onzekere kans om gelijk te halen is juridische harakiri.