Heeft men recht op een goede telefoonverbinding, of kan men dat weigeren?

mbbs1024
Berichten: 498

Re: Heeft men recht op een goede telefoonverbinding, of kan men dat weigeren?

#16 , 07 jul 2016 21:56

Het feit dat je voip kwaliteitsproblemen hebt als je via je pc het internet gebruikt of download, duid erop dat de qos van je fritzbox niet goed ingesteld is,of dat de fritzbox niet het nodige in huis heeft om een deftige qos te garanderen.
Verder kan het probleem ook optreden als er meerdere wifi systemen op hetzelfde kanaal werken (geen idee hoe dichtbij de buren wonen en hoeveel er zijn), of kan je wifi signaal gestoord worden door huishoudapparaten zoals bvb een microgolfoven of iets dergeliks.
Heb je ook voip problemen als je belt met een pc die via een lan kabel op de router aangesloten is ?

Wat met een kabeloperator ? ik woon zelf ver van een publieke centrale, en daarom is dsl voor mij onmogelijk, waardoor ik verplicht ben om internet via de kabel te nemen.

Als je het met qos niet opgelost krijgt, kan je ook een vaste analoge lijn nemen, en daar een draadloos dect toestel op aansluiten, dan zijn de problemen van slechte geluidskwaliteit ook opgelost.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
skabalie
Topic Starter
Berichten: 184

#17 , 18 jul 2016 22:11

Bedankt, voor alle tips, maar kan ik desnoods (ondanks mijn statuut) via een gerechtelijke weg, een werkende telefoonlijn verkrijgen, eisen?
Stel je voor, dat ik brandweer, ambulance etc nodig heb, dan kan dit een probleem opleveren. Wat bij brand? Wat als blijkt, dat ik niet in staat was, de brandweer te bellen, wie is hier schuldige, ondanks, dat ik een brandverzekering heb?
Of wat, als ik door slechte verbinding geen hulpdiensten kan bereiken, qua zieke of zo?
Kan men dit maken?

mava105
Berichten: 22867
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 19 jul 2016 08:36

Een telefoonlijn is nog steeds geen wettelijke basisbehoefte. Je kan, als particulier, steeds een vaste lijn laten aanleggen (via luchtlijn) als je ook de kosten betaald.

Reclame

skabalie
Topic Starter
Berichten: 184

#19 , 19 jul 2016 21:28

Het zal dan zo verder moeten vrees ik. Maar dit bij de modale mens uitleggen anno 2016, is zeer vervelend, en ik krijg vol onbegrip.

giserke
Berichten: 2434

#20 , 26 jul 2016 15:35

Als ik me niet vergis heb je geen 'recht' op een telefoonverbinding je MOET je er een hebben.
Weliswaar een vaste lijn, al of niet aangesloten en op eigen kosten...

Blaatpraat
Berichten: 3890

#21 , 26 jul 2016 16:13

Als ik me niet vergis heb je geen 'recht' op een telefoonverbinding je MOET je er een hebben.
Weliswaar een vaste lijn, al of niet aangesloten en op eigen kosten...
Wat als jouw telecomprovider dit niet levert (vb. Orange tegenwoordig)?
Waarom dan zoveel mensen die juist hun vaste lijn buiten gooien en enkel nog GSM gebruiken?

Dit klopt volgens mij dus niet. Aan jou om mij van het tegendeel te overtuigen.

mava105
Berichten: 22867
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 26 jul 2016 16:36

Als ik me niet vergis heb je geen 'recht' op een telefoonverbinding je MOET je er een hebben.
...
Een telefoonlijn is nog steeds geen wettelijke verplichting. Wil je er een, moet je ervoor betalen. Goedkoop of duurder al naar gelang van waar je woont. Wie zal de kosten betalen als je ergens ver afgelegen gaat wonen en er bvb 5 km luchtlijn met de nodige palen nodig is om de vaste lijn tot bij u te brengen? De klant zelf of de belastingbetaler?

giserke
Berichten: 2434

#23 , 26 jul 2016 17:41

Als ik me niet vergis heb je geen 'recht' op een telefoonverbinding je MOET je er een hebben.
Weliswaar een vaste lijn, al of niet aangesloten en op eigen kosten...
Wat als jouw telecomprovider dit niet levert (vb. Orange tegenwoordig)?
Waarom dan zoveel mensen die juist hun vaste lijn buiten gooien en enkel nog GSM gebruiken?

Dit klopt volgens mij dus niet. Aan jou om mij van het tegendeel te overtuigen.
Ik heb het over een vaste lijn. Het is niet omdat je geen vaste telefoon meer hebt dat de leidingen weg zijn.

giserke
Berichten: 2434

#24 , 26 jul 2016 23:38

Ik zie nu ook dat de wetgeving versoepeld is door de komst van de GSM voor particuliere eengezinswoningen zonder lift.
Maar bij bepaalde woonvormen is het wel nog verplicht: appartementen, bedrijven, gebouwen waar veel volk in komt....

mava105
Berichten: 22867
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#25 , 27 jul 2016 08:27

Ik zie nu ook dat de wetgeving versoepeld is door de komst van de GSM voor particuliere eengezinswoningen zonder lift.
....
Welke wetgeving???? Graag verwijzing naar deze wet. En wat komt die lift in een eengezinswoning hier plots doen?

mava105
Berichten: 22867
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#26 , 27 jul 2016 08:28

Ik zie nu ook dat de wetgeving versoepeld is door de komst van de GSM voor particuliere eengezinswoningen zonder lift.
....
Welke wetgeving???? Graag verwijzing naar deze wet. En wat komt die lift in een eengezinswoning hier plots doen?
Verwar jij niet met de wetgeving i.v.m. telefoons in liften? Daar is een telefoon nl wel wettelijk verplicht.

giserke
Berichten: 2434

#27 , 28 jul 2016 13:54

Ik zie nu ook dat de wetgeving versoepeld is door de komst van de GSM voor particuliere eengezinswoningen zonder lift.
....
Welke wetgeving???? Graag verwijzing naar deze wet. En wat komt die lift in een eengezinswoning hier plots doen?
Denk je dat liften niet voorkomen in eengezinswoningen? Vb voor aangepaste woningen voor mindervaliden, of ouderlingen.
Ik zeg gewoon als er een lift is, dan moet er een telefoon aanwezig zijn.
Laatst gewijzigd door giserke op 28 jul 2016 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

giserke
Berichten: 2434

#28 , 28 jul 2016 13:55

Ik zie nu ook dat de wetgeving versoepeld is door de komst van de GSM voor particuliere eengezinswoningen zonder lift.
....
Welke wetgeving???? Graag verwijzing naar deze wet. En wat komt die lift in een eengezinswoning hier plots doen?
Verwar jij niet met de wetgeving i.v.m. telefoons in liften? Daar is een telefoon nl wel wettelijk verplicht.
Dat schrijf ik toch?

mava105
Berichten: 22867
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#29 , 28 jul 2016 20:09

[
Ik zeg gewoon als er een lift is, dan moet er een telefoon aanwezig zijn.
Beter de vraag leren lezen. TS had het over een slechte GSM verbinding, en niet over liften. En liften in eengezinswoningen dus waar maar 1(één) gezin woont, moeten kennelijk niet voldoen aan de wettelijke verplichting van een telefoon. Mijn zuster (rolstoelgebruiker) had er nl zo één staan, en deze werd jaarlijks gekeurd. Nooit een opmerking gehad over de telefoon

Terug naar “Andere”