Betaald maar niet optijd op rekening

berenod

Re: Betaald maar niet optijd op rekening

#16 , 03 mei 2016 17:54

Interessante info:
http://www.radio2.be/de-inspecteur/timi ... schrijving

Ik denk dat het ook/vooral belangrijk is te weten wat er exact in het huisreglement staat ivm laattijdige betalingen.
En dat is de theorie!

Praktijk is blijkbaar anders.

Mijn werkgever heeft zondag jongstleden in de loop van de namiddag de overschrijvingen voor de lonen elektronisch ingegeven.
Om 09:00 maandagmorgen was zijn rekening gedebiteerd.
We zijn nu dinsdag, een dag later, en om 17:45 staat mijn loon nog steeds niet op mijn rekening.

Dit is van KBC naar Belfius, dus beiden grootbanken!
Regelmatig doe ik een overschrijving op een Nederlandse bankrekening, de dag nadien staat dit er ginder op, behalve onder weekend of feestdag.
Wanneer ik van mijn Belfius voor 12:00 naar een Nederlands rekening (ING) overschrijf, dan staat het geld ginds er dezelfde dag nog op.

Wanneer ik van mijn Belfius naar een Belgische ING rekening overschrijf (voor 12:00) dan staat het er de dag nadien pas op. Schrijf ik na 12:00 over, dan is het pas 2 dagen later dat het geld op de ING rekening verschijnt.
Laatst gewijzigd door berenod op 03 mei 2016 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod

#17 , 03 mei 2016 17:58

Dit is trouwens iets typisch Belgisch (weeral).
In bijna alle andere landen gaat het een pak sneller, hieronder het voorbeeld van ING Nederland:
Betaling naar een Betaalrekening bij een andere bank
Onderstaande tijdstippen gelden voor betalingen via Mijn ING (internetbankieren), Saldolijn of Mobiel Bankieren App naar een Betaalrekening bij een andere bank dan ING.

Tijdstip van uw betaalopdracht:
Werkdagen voor 14.00 uur, Dezelfde dag.
Werkdagen na 14.00 uur en in het weekend, Eerstvolgende werkdag.
Bron: https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... index.html

basejumper

#18 , 03 mei 2016 19:01

Wat de interbankenbetalingen betreft : twee keer per dag is er "verrekening" tussen de Belgische banken. Om 11 u en rond 16 u. Alle betalingen tussen 16 u Dag -1 en 11 u Dag worden om 11 u overgeboekt en staan dus op dezelde dag op de rekening. Alle betalingen tussen 11 u en 16 u ingebracht op een dag worden om 16 u doorgestort en staan normaal dus rond 16u30 zelfde dag op de tegenpartij haar rekening.
Op weekenddagen en feestdagen gebeurt er geen verrekening. En bij een lang weekend kan dat dus 3 dagen duren. Maar in een lang weekend werkt de tegenpartij doorgaans ook niet en worden zelden betalingen verwacht. Let wel : het gaat hier om effectieve ingebrachte betalingen. Als je nog een papieren overschrijving afgeeft in de bank, dan wordt die doorgestuurd naar de centrale dienst waar die worden ingelezen door optische computers. Als je donderdag om 15 u een overschrijving afgeeft, zal die vrijdag met de binnenpost naar de centrale entiteit vertrekken en maandag verwerkt worden. Dus zal de tegenpartij pas dinsdag zijn geld hebben.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Andere”