Stopzettingscontract fitness verloren, geldigheid?

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Stopzettingscontract fitness verloren, geldigheid?

#16 , 03 mar 2015 21:13

is de brief van het incassobureau overigens niet in overtreding met de incassowet? De zetten 'studio legale ADVOCATEN'
volgens hun website zijn het dan ook advocaten :).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pieterjan1984
Topic Starter

#17 , 03 mar 2015 21:32

toeme :mrgreen:

Pieterjan1984
Topic Starter

#18 , 23 apr 2015 13:29

Even een kleine update, we hebben een antwoord binnengekregen van Jim's, met een kleine wending, ik was namelijk (eerlijkg gezegd) totaal vergeten dat het contract overgenomen werd van fyzix, omdat ze indertijd stopten op die vestiging...geen idee wat hiervan de impact (kan) zijn op de hele zaak maar maakt het enkel meer ingewikkeld, we hebben dus helemaal geen contract met Jim's. Zijn er experts mbt deze overname? Ik begin het allemaal erg fishy te vinden.

Eerst en vooral mijn excuses voor het vertraagde antwoord.
Uw contract behoorde toe tot Fyzix, die wij automatisch hebben overgenomen met de overname naar Jims.
Indien U dit niet gewenst had, had u per direct uw abonnement kunnen stopzetten.

Wij hebben van U dus geen contract, aangezien dit om een overname gaat. Het feit dat u meerdere jaren lid bent geweest, wijst erop dat u akkoord was met de overname.
Deze werkwijze is ook wettelijk, dit mag U gerust navragen.

U dient uw openstaande schuld te vereffenen, indien dit niet gebeurt bij Studio Legale zullen zij uw dossier overmaken naar een gerechtsdeurwaarder.
De berekning van de forfaitaire kosten alsook de verwijlintrest zijn terug te vinden in onze algemene voorwaarden.

Ik zet ook alvast Studio Legale in kopij, zodat zij van deze communicatie ook op de hoogte zijn.
Alvast bijgevoegd kan u uw aanmaning van Studio Legale terugvinden.

Met sportieve groeten,
Sportivement,

Reclame

Pieterjan1984
Topic Starter

#19 , 23 apr 2015 13:47

Dit is trouwens mijn antwoord, ik heb geprobeerd om het droog en sec te houden, maar ik heb het moeilijk om bij deze hoop sh*t neutraal te blijven (ik zou een slechte advocaat zijn...)

Geachte,

Alvast bedankt om alle bewijsstukken ivm de overname van dit contract naar mij door te sturen zodat ik dit aan mijn raadsman kan voorleggen en hij kan bevestigen of dit effectief wettelijk gebeurd is.

Aangezien ik geen juridische expert ben wil ik graag al deze stukken voorleggen aan mijn raadsman zodat ik een neutrale en betrouwbare visie krijg op deze feiten, en ook voldoende tijd krijgen om dit allemaal te onderzoeken zonder dat Jim's hiervan profiteert door nog wat extra kosten aan te rekenen langs alle kanten en er een klein leger aan advocaten op te zetten. Ik heb jammer genoeg geen leger advocaten achter mij staan.

Ik beschik enkel over gezond verstand en een gevoel van rechtvaardigheid, als ik mijn buurman zijn gras 6 maanden niet afrijd nadat hij het opgezegd heeft, zal ik hem ook geen factuur sturen hiervoor en een lange en dure administratieve veldslag leveren.

Je mag gerust weten dat dit indruist tegen het rechtvaardigheidsgevoel en de christelijke opvoeding die ik heb mogen krijgen als kind, elke vezel in mijn lichaam schreeuwt om een rechtvaardig einde van deze administratieve veldslag, met als enig doel het maximaliseren van de winst van een bedrijf dat zich graag profileert als 'verschillend' van andere fitnessen door een eerlijke politiek wat betreft stopzettingen...

Los hiervan wens ik dit toch van mijn kant op een eerlijke manier op te lossen, en zal ik proberen mijn gezond verstand en rechtvaardigheidsgevoel aan de kant te schuiven voor de cultuur van geldgewin en 'winstmaximalisatie' die Jim's fitness blijkbaar graag voert.

Met sportieve groeten, niet enkel op fysiek vlak, maar ook figuurlijk.

Met rechtvaardige, eerlijke groeten dus,

Lanox
Juridisch actief: Nee

#20 , 23 apr 2015 14:52

Toch wel straf hoor, enerzijds toegeven dat er geen contract is maar anderzijds wel hun algemene voorwaarden door uw strot proberen te rammen.

LeenW

#21 , 23 apr 2015 15:41

Ja, ik vind dat ook wel raar. Men zou kunnen zeggen dat er een overeenkomst is door betaling, maar deze wordt dan toch beëindigd op het moment dat de betalingen stoppen?

Pieterjan1984
Topic Starter

#22 , 23 apr 2015 16:28

Ik vind persoonlijk ook dat het langs alle kanten stinkt. ze hebben al geantwoord, met een nietszeggend antwoord:

Zoals gevraagd voeg ik u alle staatstukken toe in bijlage.
Zowel de aanmaning van Studio Legale, als het bewijs van uw openstaande schuld in onze software.

Graag wil ik er u ook op wijzen dat u zowel in April 2013 als in Augustus 2013 een aanmaning van Jims mocht ontvangen.

Mocht u mij een schriftelijk bewijs kunnen bezorgen dat uw stopzetting aangevraagd werd in de club, aarzel dan niet om mij deze door te mailen. Bij stopzetting in de club ontvangt u een stopzettingsdocument die U & een collega in Jims Gent Rooigemlaan zou ondertekend hebben of uw bewijs van aangetekende zending naar onze hoofdzetel Do Invest NV, Nederzwijnaarde 2 9052 Zwijnaarde.

Graag wens ik nogmaals te verduidelijken dat een annulatie van een domiciliëring geen annulatie is van een abonnement, dit comform met onze algemene voorwaarden.

Indien u over geen van beide beschikt, zal verdere communicatie verlopen via Studio Legale.

Prettige dag nog verder,

Met sportieve groeten,

Pieterjan1984
Topic Starter

#23 , 23 apr 2015 16:28

mijn antwoord:

Beste,

Bedankt voor deze documenten. Ik had graag echter alle documenten ontvangen ivm de overname van het contract van Fysix door Jims zodat ik deze kan laten nakijken door onze raadsman. Ik zie enkel enkele screenshots uit uw IT systeem.

We zijn in 2012 verhuisd uit Wondelgem, dat is overigens ook een van de redenen waarom we het contract toen hebben laten stopzetten...we hebben deze brieven dan ook nooit ontvangen.

Bedankt om mij nogmaals op de administratie te duiden, het is duidelijk dat jullie hier zeer graag op terugkomen, maar zoals ik reeds tot in den treure toe herhaald heb, we hebben het contract bij u stopgezet, het klopt ook met de tikkingen, en dat we verhuisd zijn is uiteraard ook een van de redenen. We zijn niet meer in jullie fitness geweest na november. ik heb de domiciliëring stopgezet na telefonisch contact met jullie aangezien jullie de administratie niet rond kregen, ik zet toch niet zomaar een domiciliëring stop! Ik vind het ook redelijk irritant dat jullie toen niet aan de telefoon vermeld hebben dat ik enkel een document moest komen ondertekenen, ipv brieven te sturen naar een adres waar ik niet meer woon.

Ik hoop dat jullie dit toch in der minne kunnen regelen ipv hier een juridisch steekspel van te maken, zeker gezien het bedrag is de enige uitkomst van deze discussie een verzekerde tewerkstelling voor ons beider advocaten. De indirecte bewijzen (tikkingen + verhuis), los van jullie administratieve fixatie, stapelen zich ook op.

mvg,

PS ivm de nodige documenten heb ik het over het getekende contract van Fysix, en de goedkeuring op jullie algemene voorwaarden (en jullie contractuele termijn) en de overname van het contract. En alle andere nodige documenten, ik vermoed dat jullie dit beter weten gezien jullie juridische ervaringen...

Jullie hebben geen getekend contract maar proberen wel jullie algemene voorwaarden op te dringen. Ik wil laten nakijken of dit niet valt onder een overeenkomst door betaling, die dan ook stopgezet wordt van zodra de betaling stopgezet wordt. Ik heb geen juridische achtergrond dus moet hiervoor ook juridische kosten maken die deel zullen uitmaken van het geding.

Een kosten baten analyse lijkt mij nog steeds op zijn plaats, zeker aangezien jullie dergelijke zaken toch enkel vanuit een financieel perspectief bekijken.

mvg,

WP002

#24 , 23 apr 2015 16:53

Iets in mij zegt dat het niet verstandig is om aan de tegenpartij reeds op voorhand uw strategie uit de doeken te doen.

Pieterjan1984
Topic Starter

#25 , 23 apr 2015 17:15

Dat klopt, maar we spreken hier over een klein bedrag (<300 eur). Mijn hoop is richting een minnelijke schikking te gaan. Het is duidelijk geen eenvoudige zaak zoals ze gewoon zijn, getekend contract en geen getekend opzegdocument. Met die overname van het contract etc. ligt het toch complexer, ik probeer ze dat een beetje duidelijk te maken. Ook wil ik aantonen dat ik geen zin heb om mij zomaar erbij neer te leggen en van plan ben om hier ook een advocaat op te zetten, die kosten die daarbij komen kijken lopen direct op dus ik hoop dat ze genoeg gezond verstand hebben om het te laten varen...

Ik heb ook geen enkele juridische ervaring, mijn strategie is eigenlijk om genoeg informatie op te bouwen om het dossier bij de ombudsdienst binnen te steken, zodat ze voldoende hebben om over te discussiëren. Liefst laat ik het zover niet komen, eerste strategie (maar dat was inderdaad duidelijk in mijn mails) is komen tot een minnelijke schikking (en deze zou dan zijn 0 euro). Tweede is doorsturen naar een ombudsman.

sloeberken

#26 , 23 apr 2015 19:22

Antwoorden doe je kort en krachtig en vooral zakelijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Patrick M.

#27 , 24 apr 2015 10:40

Pieterjan 1984, je haalt terecht aan dat de consument ook beschermd moet worden en je hebt gelijk. Maar als ik op dit forum al die verhalen leest over bescherming van de consument en voorkomen voor de rechtbank dan krijg ik toch schrik.Uit al die verhalen leer ik dat de consument meer aan het korste eind trekt dan gelijk te krijgen. Je kent toch de spreuk, gelijk hebben is één, gelijk krijgen is twee. Ik hoop dat je gelijk krijgt.
Maar als je naar het televisie programme'De rechtbank' gekeken hebt, daar waren verschillende zaken bij van fitnesscentra's en mensen die niet meer betaalden en altijd kreeg de fitnesszaak gelijk.

VDG2

#28 , 24 apr 2015 11:58

Ik vrees dat u toch aan het kortste eind zal trekken. U heeft een fitnessabo die u zou stopgezet hebben. U kan echter geen bewijs voorleggen van de stopzetting van het contract.

Het enkele feit dat u stopt met betalen en geen gebruik meer maakt van de diensten wil niet zeggen dat het contract stopt. Vergelijk: Als u een huurcontract heeft en stopt met betalen en verhuist loopt dat contract ook nog door. Dat is dus geen valabel argument. Als u geen tastbaar bewijs heeft van de stopzetting van het contract schat ik uw kansen laag in.

Dat ze aanmaningen sturen naar een adres waar u niet meer woont kan u ook enkel inroepen indien u kan aantonen dat u uw nieuw adres heeft doorgegeven.

Feit dat de zaak werd overgenomen doet ook geen afbreuk aan het contract. U heeft een contract dat werd afgesloten onder bepaalde voorwaarden en dat werd overgenomen door de nieuwe entiteit. Zoals ze zelf stellen had u op dat ogenblik de mogelijkheid uw contract stop te zetten. In principe wordt u hiervan in kennis gesteld met de eventueel gewijzigde voorwaarden en de opzegmogelijkheden. (Maar gezien ze uw correct adres niet hadden is dat waarschijnlijk aan uw oude adres verzonden.)

Ik vrees dat u toch met andere argumenten zal moeten afkomen.
Kortom, u zal dienen te bewijzen dat u het contract (en niet enkel de betaling) hebt stopgezet. En in tweede orde dat u uw adreswijziging heeft doorgegeven (zo niet kan u de niet ontvangen correspondentie ook niet in vraag stellen gezien u niet kan aantonen dat zij dit fout hebben verzonden nadat u de wijziging had doorgegeven).

Alle andere argumenten doen niet terzake. Wees er maar zeker van dat de kans klein is dat ze zich laten intimideren door uw mails.

sloeberken

#29 , 24 apr 2015 12:07

Maar de fitness kan zelf geen contract voorleggen. Het is ook enorm opletten met die fitness zaken, best altijd opzeggen met een AS zodat je bewijs hebt.
Ben je door de fitness al in gebreke gesteld geweest met een AS, zo niet mag de incasso of andere geen kosten aanrekenen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Pieterjan1984
Topic Starter

#30 , 24 apr 2015 19:56

Bedankt voor alle feedback.

Antwoorden doe je inderdaad best kort en zakelijk, ik probeer alleen de personen van die administratie te laten inzien dat ze met een mens bezig zijn en geen nummer, daarom maak ik het soms (bewust) persoonlijk en emotioneel. Ik hoop dat toch iemand van die mensen daar een greintje medeleven en gezond verstand heeft ipv enkel dollartekens in de ogen. Langs de andere kant moet ik ook opletten dat ik het niet persoonlijk maak en een kl$$tzak achter mij krijgt die hier een vendetta van maakt...

Zoals sloeberken en ook anderen aanhaalden, ze hebben geen getekend contract maar verwijzen wel graag naar algemene voorwaarden. Ze spelen graag met mij een administratief spel door op die opzegging te hameren, ik zou ze toch graag ook laten 'zweten' om hun gelijk te bewijzen. Ik heb trouwens nog altijd geen antwoord gehad hierop.

Ik ben nog niet in gebreke gesteld met een AS, maar je kent dat ook, ze rekenen interesten verder aan, etc...

Wat is volgens jullie de beste strategie? Het dossier zo snel mogelijk overhandigen aan de ombudsdienst, nog voor er een ingebrekestelling (met de nodige kosten) aankomt?

Terug naar “Andere”