Verhuisfirma's en dagdagelijks bedrog en fraude.

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

Verhuisfirma's en dagdagelijks bedrog en fraude.

#1 , 08 jul 2010 22:34

Ik weet niet of iemand recent nog gebruik gemaakt heeft van een verhuisfirma. Een aantal adverteren een vaste prijs voor een aantal uren gekoppeld aan een aantal verhuizers en met of zonder ladderlift. Tot daar toe kan men een schatting maken. Nu komen de echter de addertjes al of niet in kleine lettertjes in de advertentie. Die prijzen zijn meestal vanaf vertrek van de verhuiswagen op de firma tot de verhuiswagen na de verhuis terug op de firma is.

Vroeger dan 07:00h 's morgens vertrekt vrijwel geen enkele verhuiswagen vanaf het depot. Dus dat vaste aantal uren dat je krijgt voor een bepaalde prijs hangt niet alleen van wat je verhuist af maar ook van het feit of die vrachtwagen al dan niet in een file vastzit. Dit zowel bij het vertrek als nadat de verhuis gedaan is.

Waar zit hem nu het bedrog in ? Ten eerste is er geen kat die weet hoelang die verhuiswagen onderweg is. En ten tweede (je mag gemiddeld rekenen dat er 1 typische verhuis 's morgens en 1 's namiddags kan gebeuren) is er geen enkele verhuiswagen die na een verhuis 's morgens gedaan te hebben even op de middag even terug naar het depot rijdt ! Maar je betaald er wel voor. En degene die 's namiddags een verhuis heeft, betaald ook voor een heen en terug. Op een dag incasseren die firma's dus 2x heen en 2x terug, en dit terwijl er slechts 1x heen en 1x terug gereden word. De verplaatsing van de vrachtwagen van het ene huis waar juist het afladen gedaan is naar het andere huis waar het opladen moet beginnen laat ik hier even buiten beschouwing.

Mij is zo 3/4 uur teveel aangerekend en de volgende klant zal ook 3/4 teveel aangerekend worden. Als je nu weet wat zo'n 1,5 uur kost aan de consument met 4 verhuizers en een grote verhuisvrachtwagen met ladderlift.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#2 , 18 jul 2010 05:49

Mmm .. Waarschijnlijk nog niemand die een verhuisfirma nodig gehad heeft om te verhuizen ...
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 jul 2010 08:38

Mmm .. Waarschijnlijk nog niemand die een verhuisfirma nodig gehad heeft om te verhuizen ...
al zo'n 4 keer verhuisd. Mijn verhuisfirma noemt "familie en vrienden" ;)

Reclame

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#4 , 22 jul 2010 10:33

Mmm .. Waarschijnlijk nog niemand die een verhuisfirma nodig gehad heeft om te verhuizen ...
al zo'n 4 keer verhuisd. Mijn verhuisfirma noemt "familie en vrienden" ;)
noemt ???? Een van de ergste taalfouten die je maar kunt bedenken. Die familie en vrienden opzadelen met je verhuis heeft natuurlijk nadelen en verplicht je tot wederdienst enerzijds en anderzijds kan je moeillijk op familie en vrienden beroep doen voor grote stukken. Klaag ze maar eens aan als ze iets stuk maken..
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jul 2010 10:36

Klaag ze maar eens aan als ze iets stuk maken..
Zelfs op dit juridisch forum denkt gelukkig nog niet iedereen in deze termen.

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#6 , 26 jul 2010 02:09

OK, vermits er hier dus toch blijkbaar niemand ooit een verhuisfirma nodig gehad heeft, laat me dan antwoorden op deze laatste post. Dus bij een verhuis door je familie en wanneer die iets stuk maken klaag je die natuurlijk niet aan, maar verlang je compensatie. Denk je nu echt dat dat zo maar van een leien dakje gaat ? Wat wel erger is, is dat je hierdoor een goede relatie met kenissen en vrienden kan om zeep helpen, tenzij je natuurlijk een barmhartige Samaritaan bent en in het geheel geen compensatie wenst, Zelfde met geld lenen aan kennissen en/of familie: de oorzaak van veel miserie.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

FrankV
Berichten: 277

#7 , 26 jul 2010 04:05

Ze noemen mij FrankV omdat ik FrankV heet. :D

Eerst het contract dat ze je voorstellen, lezen en dan de clausules die je niet aanstaan, in onderling overleg wijzigen ?
Offerte laten maken?

Eén van de beste tips ooit, mij verstrekt door een advocaat:
"Er bestaan geen standaardcontracten." ( met een donderende stem )
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

lucgescheiden
Berichten: 2810

#8 , 26 jul 2010 18:42

Waar zit hem nu het bedrog in ? Ten eerste is er geen kat die weet hoelang die verhuiswagen onderweg is. En ten tweede (je mag gemiddeld rekenen dat er 1 typische verhuis 's morgens en 1 's namiddags kan gebeuren) is er geen enkele verhuiswagen die na een verhuis 's morgens gedaan te hebben even op de middag even terug naar het depot rijdt ! Maar je betaald er wel voor. En degene die 's namiddags een verhuis heeft, betaald ook voor een heen en terug. Op een dag incasseren die firma's dus 2x heen en 2x terug, en dit terwijl er slechts 1x heen en 1x terug gereden word. De verplaatsing van de vrachtwagen van het ene huis waar juist het afladen gedaan is naar het andere huis waar het opladen moet beginnen laat ik hier even buiten beschouwing.
Stel u even in de plaats van de verhuisfirma, klant J komt een contract tekenen voor een halve dag.
Daar moet je arbeiders voor reserveren en uiteraard dient de verplaatsing betaald te worden.
Op dat moment heb je geen weet of er al dan niet een verhuiscontract zal volgen voor de andere halve dag....

Vergelijk het met een verzekeringspolis, je betaalt een premie voor een mogelijk ongeluk.
Indien je geen ongeluk treft in de bepaalde periode, dan zou jij ook hier bedrog in zien zitten?

Je tekende een contract waardoor je akkoord gaat met de voorwaarden; indien het om bedrog zou gaan ben je dus eigenlijk medeplichting?
Handige documenten voor Personenrecht

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#9 , 28 jul 2010 04:06

Eerst het contract dat ze je voorstellen, lezen en dan de clausules die je niet aanstaan, in onderling overleg wijzigen ?
Offerte laten maken?
Is moeillijk in die branche en die hebben toch hun vaste tarieven.
Maar om op Luc te antwoorden: die branche heeft overvol werk in de lente en zomer. En trouwens als je volgens contract betaald voor een allez-retour, moet de tegenpartij ook die retour doen. Anders hoeven ze maar enkel de heen rit aan te rekenen zoals taxi's. Zal het eens moeten signaleren aan TA. Word vervolgd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 jul 2010 09:21

Dus bij een verhuis door je familie en wanneer die iets stuk maken klaag je die natuurlijk niet aan, maar verlang je compensatie. Denk je nu echt dat dat zo maar van een leien dakje gaat ?
Daar ben ik het nog steeds niet mee eens. Maar om op je originele vraag te antwoorden: De verhuisfirma's die bij ons al meerdere verhuizen hebben gedaan, lieten hun uren tellen vanaf dat ze aanbelden totdat ze terug vertrokken. Misschien gewoon een kwestie van niet de eerste firma te nemen die je tegen komt?

lucgescheiden
Berichten: 2810

#11 , 28 jul 2010 17:26

Niets weerhoud u om enkel een camion te huren,
in dat geval zal u het traject depot-verhuisplaats mss viermaal betalen + het dubbele van je de tijd kwijt zijn.
Hangt, mijn inzien, dus gewoon af van welk contract uzelf overeenkwam.
Handige documenten voor Personenrecht

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#12 , 29 jul 2010 10:40

Dus bij een verhuis door je familie en wanneer die iets stuk maken klaag je die natuurlijk niet aan, maar verlang je compensatie. Denk je nu echt dat dat zo maar van een leien dakje gaat ?
Daar ben ik het nog steeds niet mee eens. Maar om op je originele vraag te antwoorden: De verhuisfirma's die bij ons al meerdere verhuizen hebben gedaan, lieten hun uren tellen vanaf dat ze aanbelden totdat ze terug vertrokken. Misschien gewoon een kwestie van niet de eerste firma te nemen die je tegen komt?
Zo hoort het ook, maar bij gebrek aan prospectietijd is men soms genoodzaakt snel een keuze te maken. Je neemt dan een fa. die reeds een grote bekendheid heeft en je vermoed dan ook een stevige reputatie en geen geknoei. Niets bleek echter minder waar. Stel je voor: onmiddellijk na de verhuis moest je natuurlijk het volledig bedrag ophoesten ter plaatse. Dus wel degelijk letterlijk en figuurlijk "op zak hebben". Dit staat wel degelijk in hun voorwaarden, maar ik vind dit een teken van wantrouwen. Het is net als bij een onmiddellijke inning door de politie bij een PV. Let wel het bedrag waarover hier gesproken word is wel vele honderden Euro's groot, waar je dan mee op zak moet rondlopen sedert de dag ervoor. En nu komt het beste... het ontvanstbewijs: een onooglijk stukje papier uit een kleine blocnote, zonder hoofding van de firma en zonder handtekening van de verantwoordelijke. Ikzelf ?? moest dat stukje papier ondertekenen. Toen ik dat besefte ben ik de vrachtwagen nog achterna moeten rijden om te vragen dat die verantwoordelijke dat ontvanstbewijs (voor wat het dan ook was) ook even wou meeonderteken. Ik heb deze praktijken ondertussen even aan TA gesignaleerd, die ook beweren dat het niet kan om voor een heen-terug te betalen terwijl er enkel een heen gepresteerd word.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 05 aug 2010 08:11

al zo'n 4 keer verhuisd. Mijn verhuisfirma noemt "familie en vrienden"
noemt ???? Een van de ergste taalfouten die je maar kunt bedenken.
fout: had ik gezet: "mijn verhuisfirma noemt familie en vrienden", dan had je gelijk. Ik gaf nu echter een naam aan mijn verhuisfirma, dus mag ik het "noemen" en moet ik niet kiezen voor "heten" ;).

(om dit te testen, vervang je best "heet" door "de naam is" en "noem" door "ik geef die de naam").
OK, vermits er hier dus toch blijkbaar niemand ooit een verhuisfirma nodig gehad heeft, laat me dan antwoorden op deze laatste post. Dus bij een verhuis door je familie en wanneer die iets stuk maken klaag je die natuurlijk niet aan, maar verlang je compensatie.
nee. Als er iets fout gaat tijdens een verhuis en daardoor zaken kapot zijn, dan is dit jammer. Ik kies de vrienden en familie op basis van hun reputatie. Zijn het losbollen, dan neem ik ze niet want heb ik een grote kans dat er iets breekt. Zijn het betrouwbare mensen, dan weet ik dat ze niet meer kapot zouden maken dan ik zelf of mijn vriendin doe. En ik eis ook geen geld van m'n vriendin als ze iets kapot maakt...

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 aug 2010 09:08

al zo'n 4 keer verhuisd. Mijn verhuisfirma noemt "familie en vrienden"
noemt ???? Een van de ergste taalfouten die je maar kunt bedenken.
fout: had ik gezet: "mijn verhuisfirma noemt familie en vrienden", dan had je gelijk. Ik gaf nu echter een naam aan mijn verhuisfirma, dus mag ik het "noemen" en moet ik niet kiezen voor "heten" ;).

(om dit te testen, vervang je best "heet" door "de naam is" en "noem" door "ik geef die de naam").
Ook even de taalpuritein uithangen:

Noemen = een naam geven.
Heten = een naam hebben.

Dus als jij je verhuisfirma een naam geeft dan HEET de firma "familie en vrienden".
Als de verhuisfirma zichzelf een naam geeft dan NOEMT de firma ZICH (ja, ook dit woordje moet er staan) "familie en vrienden".

Sorry voor dit nutteloze intermezzo, maar ik kon het even niet laten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 05 aug 2010 13:18

fout: had ik gezet: "mijn verhuisfirma noemt familie en vrienden", dan had je gelijk. Ik gaf nu echter een naam aan mijn verhuisfirma, dus mag ik het "noemen" en moet ik niet kiezen voor "heten" ;).

(om dit te testen, vervang je best "heet" door "de naam is" en "noem" door "ik geef die de naam").
Ook even de taalpuritein uithangen:

Noemen = een naam geven.
Heten = een naam hebben.

Dus als jij je verhuisfirma een naam geeft dan HEET de firma "familie en vrienden".
Als de verhuisfirma zichzelf een naam geeft dan NOEMT de firma ZICH (ja, ook dit woordje moet er staan) "familie en vrienden".

Sorry voor dit nutteloze intermezzo, maar ik kon het even niet laten.
correct! me even laten gaan in het waanbeeld dat ik geschreven had "... noem ik...", dan kon het wel :).

(maar vandaag en hier ben ik geen journalist :p)

Terug naar “Andere”