Contractbreuk Passage Fitness

peterj
Topic Starter
Berichten: 6

Contractbreuk Passage Fitness

#1 , 07 jun 2010 15:33

Hoi,

Ik zit met het volgende probleem met de passage fitness:

Ik heb een jaar geleden een contract (via domiciliering) afgesloten met de passage voor 43 euro/maand.
3 maand geleden was dit bedrag, zonde mij te verwittigen (telefonisch, brief, mail, mondeling) verhoogd tot 63 euro. Ik zag dit pas na 3 maand: de reden ik had mijn nieuwe sudentenkaart niet getoond... Na het tonen van deze kaart was het bedrag de volgende maand terug 43 euro.
Mijn verloren geld van die 3 maanden (60 euro) heb ik nooit terug gekregen... dit was echter niet mogelijk.
Deze maand was het bedrag terug opeens verhoogd naar 63 euro, weeral, zonder mij te verwittigen. De reden deze keer: ik ben 24 geworden en dan valt het niet meer onder het studententarief.
Hun uitleg: het staat allemaal in de kleine lettertjes van het contract. Oké daar hebben ze gelijk in het staat in het contact. Maar ik heb het volgende ontdekt: mijn contract is getekend als gold member en tussen haakjes staat geschreven student (Gold student bestaat dus niet, enkel gold, wat ik dus ben). Naast gold member heb je ook een Fit for life student member. In de kleine lettertjes staat enkel bij Fit for live student die regel van de studentenkaart en die leeftijd van 24. Bij gold member staat enkel geschreven: "getekende bedrag voor onbepaalde duur en minimale looptijd van 3 maanden."
Ik heb hun dit laten weten, maar ze willen mij niet helpen en het bedrag blijft 63 euro. Volgens mij is dit toch een soort van contractbreuk niet? Wat zijn mijn consumentenrechten hier en wat kan ik ondernemen?
Kunnen jullie mij zeggen op welke wetten ik hier een inbreuk is gemaakt? Ook heb al een klacht gestuurd naar FOD economie (consumentenrechten).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 jun 2010 16:56

Graag een kopie/link van de algemene voorwaarden :-)

peterj
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 08 jun 2010 08:18

Hier een kopie de voorwaarden:
http://img685.imageshack.us/img685/738/voorwaarden.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie vooral puntje 5.1.2 (wat ik niet ben)
en ook puntje 5.2 wat ik dus wel ben

Mijn contract staat dus getekend bij Gold, maar tussen haakjes staat student. (wat niks wilt zeggen want in de voorwaarden staat enkel de beschrijving van een gold, en niet van een gold student...)

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 jun 2010 11:16

Dus je bent altijd Gold geweest als student?
M.a.w. ze hebben u dus een gunst gedaan en u een studententarief gegeven ipv dat je het volledige tarief moet betalen?

peterj
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 08 jun 2010 11:52

Idd ik heb het studententarief gekregen (omdat ik ook student ben), maar bij het invullen van het contract hebben ze mij ipv FFL student een Gold member gegeven (hun domme fout). Dus gelden volgens mij de FFL student regels niet, maar die van de gold members. Toch behandelen ze mij als een FFL student member, en dat is volgens mij de contractbreuk hier...

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 jun 2010 09:51

Dan kan ik inderdaad uw standpunt begrijpen en dan kunnen zij zich inderdaad niet eenzijdig beroepen op het feit dat u nu 24 bent. Die voorwaarde is niet voorzien :)

peterj
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 09 jun 2010 10:16

Idd!
Dat probeer ik hen in geuren en kleuren uit te leggen, maar ze lachen er gewoon mee en antwoorden: dat is onze policy wij kunnen je dat geld niet terug geven en je zal ook aan een duurder tarief moeten blijven... en ik blijf hun uitleggen dat wat ze doen met mij niet mag omdat het niet in het contract staat. Een contract heef toch een waarde niet? Heb ik dan echt geen rechten en moet ik hier machteloos ja blijven knikken?
Op welke wetten maken ze hier inbreuk? Wat kan ik doen?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 09 jun 2010 12:22

Je kan naar de vrederechter gaan :)
Voor de rest, 't is een beetje zoals vechten tegen goliath hé lol

De basis is het algemene verbintenissenrecht. Art 1134 de verbintenis strekt de partijen tot wet. Maar als zij het anders interpreteren zal je wel naar de vrederechter moeten.

peterj
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 09 jun 2010 12:32

En hoeveel tijd zal mij dat kosten met de vrederechter dan? Kan dat rap gaan of gaat er zo'n paar jaar over.. :)
Ook heb ik al een klacht gestuurd naar consumentenbescherming fod economie, weet niet juist wat die kunnen doen,
maar denk dat die wel kunnen helpen.
Stel dat het vrederechter wordt en ik krijg mijn gelijk, wat kan ik dan verwachten? mijn geld terug en verder aan het tarief zoals in het contract en verder niks. Of krijg passage zelf dan ook nog een boete.
Ook nog een andere vraag: kost mij dat geld als ik het wil doen via vrederechter?

peterj
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 13 jun 2010 09:35

Still alive...?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#11 , 13 jun 2010 10:31

Oei sorry lol
Ik was u een beetje vergeten ;-)

Normaal gaat een vrederechter redelijk snel (enkele maanden), maar alles hangt van de partijen af.
Als ze veroordeeld worden door de vrederechter dan krijg je een uitvoerbare titel maar als ze niet vrijwillig betalen zal je een gerechtsdeurwaarder moeten inschakelen.
Als je zelf gaat 'pleiten' bij de vrederechter dan kost u dat alleen maar een dagvaarding. Maar ik vermoed dat je je dan wel mag verdiepen in het verbintenissenrecht + WHPC doordat de tegenpartij zich niet zal laten doen.


Strikt gezien mogen ze enkel het bedrag dat werd overeengekomen indexeren en niet eenzijdig verhogen.

Terug naar “Andere”