Betalen rekening autoherstelling

spanie42
Topic Starter

Betalen rekening autoherstelling

#1 , 22 apr 2010 08:38

In de garage hangt sinds kort aan de receptie volgend bericht:
"vanaf heden bij afhalen auto's altijd contante betaling verplicht - bij niet betaling kunnen wij u helaas niet laten vertrekken met het herstelde voertuig"
Alhoewel niet erg klantvriendelijk heb ik toch voor deze maatregel wel enigszins begrip (ik kan me zo voorstellen dat gezien de crisis er heel wat onbetaalde facturen zijn).
Maar vroeg me toch wel af: mag dit ? Heeft een garagist wettelijk het recht een voertuig in te houden tot de gehele betaling van de herstelkosten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

j.demoor

#3 , 23 apr 2010 10:18

‘Wanneer het contract waardoor een partij zich verbindt om aan de goederen te werken die hem door zijn mede-contractant worden overhandigd,geen beding bevat dat degene die de goederen afleverde ze zich kan doen teruggeven zonder aan te bieden om hem de gepaste prijs te betalen,heeft de ondernemer het recht om de goederen in te houden(=retentie) totdat dit aanbod wordt gedaan (art.1134 B.W.)’(Cass. 7 november 1935,Pas. 1936,I,38)

Zie zo nodig ook : HENRY,P.,L'obligation de restitution du garagiste(noot onder Luik 4 juni 1993),J.L.M.B. 1995,267-269;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2010 18:36

Idd zonder meer. Het heeft dan ook geen zin om vb de politie erbij te halen want die MOGEN in een burgerlijke zaak niet optreden. De wetgeving is duidelijk.

Terug naar “Andere”