problemen met aannemer

Michke
Topic Starter
Berichten: 1

problemen met aannemer

#1 , 17 mar 2010 15:04

hallo,

Ben nieuw hier dus zoek nog even mijn weg.

Wij hebben een aannemer voor de renovatie van onze keuken. De overeenkomst was 50 % betalen bij akkoord en 50% bij oplevering. Deze overeenkomst werd ondertekend.

1.5 maand verder. Er zijn mankementen van zijn werk. Vloer ligt niet waterpas, voegen komen los, neemt beslissingen op eigen houtje, gyproc werken zijn niet afgewerkt, ...
Nu wil hij dat we +/- 3500 euro betalen alvorens hij verder wil komen werken.
Hij "werkt" dagen van 9 tot max 16 uur en is in die 1.5 maand welgeteld 13 dagen komen opdagen. Zelfs als ik speciaal verlof neem... komt hij gewoon niet opdagen.
Hij zou ons op papier zetten wat hij nog nodig had om af te werken en ik zou verlof nemen. Dat doet hij dus niet. In plaats daarvan stuurt hij een mail dat hij geld wil.

Kan hij eenzijdig deze overeenkomst wijzigen?
Kunnen wij zeggen: hou alles maar en kom nooit meer opdagen? En dus ook niets meer betalen?
Kunnen wij eisen dat hij de materialen bij ons komt leveren - dat wij cash betalen voor wat hij effectief mee heeft? (hij zou nog een bestelling lopende hebben welke pas half april aankomt) Eerst storten en dan komen leveren vertrouwen we niet.

Alvast bedankt voor de info
Mich

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chrisd
Berichten: 179

#2 , 18 mar 2010 11:51

Wij hebben vorig jaar zelf (o.m.) onze keuken laten renoveren op nacalculatie; hadden echter, althans over de kwaliteit van het werk, geen echte klachten.
neemt beslissingen op eigen houtje
Ook bij ons.
Achteraf heb ik begrepen, dat ook bij keukens heel vaak alles, dus inklusief leidingen wordt opgemeten en uitgetekend: bouwvakkers zijn m.i. gewoon niet gewend/hebben geen zin/voelen zich te goed om zelf na te denken en te overleggen met vreemden/leken zoals partikuliere opdrachtgevers.
Dat had de 'onze' o natuurlijk gewoon met ons kunnen bespreken.
Dat is dan de vriendelijke uitleg; eigenlijk denk ik, dat het gewoon gaat om hufter-gedrag om redenen, die iedereen daarvoor zelf kan bedenken.

O liet ons geloven, dat hij vanaf een bepaalde datum fulltime aan de slag zou gaan; echter, andere klussen, die hem blijkbaar tussendoor werden aangeboden bleken ongevraagd vóór te gaan; dat is achteraf gezien natuurlijk wel te snappen: dan ging het immers om werk voor 'vriendjes', die meteen geholpen willen worden en anders naar een ander zouden gaan en misschien wel blijven.
Kunnen wij zeggen: hou alles maar en kom nooit meer opdagen?
Waarom zou je dat zeggen?: o had geen sleutel en moest dus bellen voor een nieuwe afspraak om te komen werken; wij hebben o een tijdje afgehouden, om aan te geven, dat we niet tevreden waren, nu gebleken was dat er, hoewel althans wij dat nodig vonden voor een goed verloop van het werk, geen normaal gesprek met hem te voeren was, en hem een aanleiding gegeven om nadere afspraken met ons proberen te maken, wat natuurlijk niet gebeurde.
En dus ook niets meer betalen?
Je hebt toch afgesproken te betalen na oplevering en je hoeft toch geen genoegen te nemen met narigheid?
Tijdens ons eerste gesprek met o vertelde deze, dat zijn vorige klant hem niet betaald had; die zal dat mogelijk ook zo hebben bekeken.

Bedenk: jullie hebben afgesproken voor een keuken en niet voor uren, materiaal en zeker niet voor narigheid; althans in ons geval was er geen sprake van een overmachts-situatie voor o, maar hij gebruikte onze opdracht gewoon als stopwerk.
Hij zou nog een bestelling lopende hebben welke pas half april aankomt
Die kun en behoor je m.i. mogelijk gewoon over te nemen en als ‘bestaand’ meenemen in de opdracht aan een ander.

Ik zou zelf, achteraf gezien, zekerheidshalve iemand alsnog, een tekening, zoals hierboven aangegeven, laten maken.

Een aannemer, die in zijn eentje zonder volledige tekeningen van alles tegelijkertijd doet, heeft natuurlijk ook gewoon veel te veel aan zijn hoofd; dat kan natuurlijk niet goed gaan.

Twee jaar geleden hebben wij onze badkamer zonder tekening helemaal laten vergroten en vernieuwen; dat is toen in fulltime vlekkeloos verlopen; die deed echter alleen badkamers en we verwachtten met de keuken hetzelfde; niet dus.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 19 mar 2010 13:46

Maan uw aannemer aangetekend aan de erin vermelde gebreken te verhelpen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn.

Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg daag hem dan voor de rechtbank van koophandel met vordering de overeenkomst te ontbinden ten nadele van de aannemer en met schadevergoeding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Berichten: 39718
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2010 19:02

En heeft de aannemer een registratienummer als keukenplaatser??
via kruispuntbank ondernemingen - ondernemingsnummer of naam ingeven
onderaan blz staatsblad - erkenning aannemer

Terug naar “Andere”