verkoop auto

JurgenCindy
Topic Starter

verkoop auto

#1 , 04 mar 2010 20:21

Hallo,

Ik heb momenteel een wagen te koop staan.
Vanavond is er iemand langsgeweest die de door mij gevraagde prijs wou betalen. Er is een overeenkomst opgesteld en er is 100Euro voorschot betaald.
Nu heb ik net telefoon gehad van een ander persoon die me voor deze wagen 500Euro meer wil geven.
Kan ik de overeenkomst met de andere verkoper ontbinden als ik deze zijn voorschot terugbetaal?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 mar 2010 22:22

Hallo,

Ik heb momenteel een wagen te koop staan.
Vanavond is er iemand langsgeweest die de door mij gevraagde prijs wou betalen. Er is een overeenkomst opgesteld en er is 100Euro voorschot betaald.
Nu heb ik net telefoon gehad van een ander persoon die me voor deze wagen 500Euro meer wil geven.
Kan ik de overeenkomst met de andere verkoper ontbinden als ik deze zijn voorschot terugbetaal?

Alvast bedankt
Neen. Pacta sunt servanda: U hebt met die eerste persoon een overeenkomst afgesloten en die moet worden nagekomen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JurgenCindy
Topic Starter

#3 , 05 mar 2010 12:56

Ik vond net het volgende in het burgerlijk weboek.

Artikel 1590
Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij, van de verkoopbelofte af te zien:
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden,
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Dus kan ik wel van de verkoop afzien denk ik.

Reclame

bartvdv

#4 , 05 mar 2010 13:01

Ja uiteraard, maar dan moet jij een schadevergoeding betalen...

JurgenCindy
Topic Starter

#5 , 09 mar 2010 11:11

Ja dat van die schadevergoeding snap ik, maar als ik het voorschot van 100Euro moet verdubbelen en ik krijg 500Euro meer doe ik nog altijd 300Euro winst.
Ga er toch eens over nadenken.

Terug naar “Andere”