afrekening eandis onrechtmatige afname

dimitri11
Topic Starter

afrekening eandis onrechtmatige afname

#1 , 12 feb 2010 13:57

Beste,

twee jaar geleden ben ik verhuisd naar een appartement. Hierbij heb ik door allerlei omstandigheden en een heel druk professioneel leven vergeten een contract af te sluiten bij een energieleverancier. NA TWEE JAAR betrekking van het appartement krijg ik een uitnodiging om meterstanden door te geven en zo snel mogelijk een contract af te sluiten bij een energieleverancier. Na dit gedaan te hebben ontvang ik na enkele weken de afrekening en tot mijn verbazing moet ik vaststellen dat ik 9200 euro verschuldigd ben aan Eandis. Ik betrek een middelgroot appartement +-60m2.
Na contact te hebben opgezocht met de diensten van eandis word ik niet veel wijzer en geeft men toe dat het bedrag aan de hoge kant ligt maar niet abnormaal is(?). Ze geven me het advies om het huurcontract te bekijken om te zien of ik deze schuld op de eigenaar kan verhalen. Op mijn vraag waarom er een prijsverdubbeling toegepast wordt in 2008-2009 tov het jaar voordien wordt me doodleuk gezegd dat zij de prijzen niet bepalen en dat het immers om onrechtmatig gebruik gaat.
Op de vraag waarom ze niet vroeger ingegrepen hebben en niet overgegaan zijn tot afsluiting (want het gaat tenslotte om twee jaar) krijg ik geen afdoend antwoord.
Ik besef dat de schuld gedeeltelijk bij mij ligt, al heb ik gehandeld ter goeder trouw. Toch wil ik meer inzicht krijgen in de totstandkoming van het totaalbedrag want dit lijkt me een exorbitant bedrag.
Bovendien heb ik een ingebrekestelling ontvangen en moet ik binnen de tien dagen een oplossing zien uit te werken over hoe ik deze schuld zal moeten delven.

Ik heb een aantal vragen:

1-hoe kan ik meer tijd winnen om de negatieve gevolgen van de ingebrekestelling te ontlopen en welke stappen moet ik hiervoor ondernemen.

2-kunt u mij vertellen hoe eandis haar tarieven berekent in zulke omstandigheden, kan ze zomaar een bedrag opleggen of moet ze de marktprijs volgen. Ik neem aan dat dit wettelijk geregeld is.

3-Indien men uitgaat van de marktprijs waar kan ik terecht om de marktprijzen (elektriciteit en aardgas) van voorgaande jaren te weten te komen om een goede vergelijking te kunnen maken.

4-Is tarief onrechtmatig gebruik wel van toepassing? Ik heb ter goeder trouw gehandeld, ik bedaalde maandelijkse kosten aan de huisbazin-later bleek dit dat het niet om elektriciteitskosten ging. Bovendien heeft eandis pas na twee jaar actie ondernomen.

5-Zijn distributiekosten en andere toelagen ook onderhevig aan verhogingen omwille van onrechtmatige afname?

6-Welke verdere stappen raadt u aan?

P.S.Om u een idee te geven zal ik hier de eenheidsprijzen voor aardgas en elektriciteit meegeven die me aangerekend worden.

voor de periode 2007/2008: aardgas=4,69716cent/kw-h, elektr.:12,59898cent/kw-h
voor de periode 2008/2009: aardgas=8,98751 (=X2) ,elektr.: 15,49866cent/kw-h

Nu heb ik een leveringscontract bij electrabel (groen+) waarbij de prijzen voor aardgas en elektriciteit respectievelijk 3,162c/kw-h en 9,16c/kw-h bedragen. Als ik deze tarieven toepas op het verbruik, kom ik maar liefst op de helft van wat me aangerekend wordt door eandis (verschil is 2444 euro) enkel voor de energie. Ik heb hier de distributiekosten en andere toelagen buiten gelaten omdat ik deze nog niet kan vergelijken.

Indien u verdere vragen heeft en ondersteunende informatie wilt kunt u me rechtstreeks bereiken : dimogreco88@hotmail.com

Alvast bedankt!

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding