Tabakmerk op auto

koekhoi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tabakmerk op auto

#1 , 01 jun 2024 14:40

Hallo allemaal,

Deze zomer doe ik met een paar vrienden mee aan een roadtrip met onze oldtimer. Nu is het thema van deze roadtrip bekende merken.
Nu zouden wij onze auto willen bestikkeren in de kleuren van een sigarettenmerk omdat dit vroeger met deze auto ook werd gedaan tijdens het rally rijden.
Nu zou ik willen weten of dit legaal is wegens de wet rond het reclame maken voor de tabakindustrie.
Mag dit of is dit zeker verboden? Als dit niet mag zou dit dan wel mogen als ik 1 letter verander van de merknaam? En geld dit ook voor de rest van Europa?

lukasi
Berichten: 1211

#2 , 01 jun 2024 15:37

Mijn gedacht ?
Zonder enige wettelijke basis of kennis hierin.
Je loopt op het scherp van de snee
Kleuren tot daar toe... gaan ze niet over struikelen
Logo? Dat is al iets anders dan ga je rekening moeten houden met de europese wetgeving maar ook nog eens de specifieke wetgeving indat land dat je kruist.
Letterke veranderen ? TSja dan zit je weer te roeren in het potje van plagiaat en vervalsing en krijg je misschien niet de tabakswetgeving op je dak maar ook nog eens die van kopyright.

Inazuma
Berichten: 9943
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 02 jun 2024 11:45

De tabakswet, geconsolideerd:

https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/w ... 405/justel


Even rondkijken op foto's van historische rally auto's: daar staat nergens nog tabaksreclame op ...

Reclame

hdp7
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2024 21:15

Hier in de buurt zie ik geregeld een auto staan in de kleuren van het vroegere bastos. Zelfs het logo, lettertype en naam zijn grotendeels hetzelfde. Enkel staat er een klein streepje door de O zodat er infeite BASTQS staat. (wat m.i. geen tabaksmerk is)

Lettertje veranderen kan men op twee manieren interpreteren : ofwel plagiaat (omdat men er van uitgaat dat het een zelfde merk is met een kleine verandering)
ofwel een nieuwe creatie.

Meestal voor nieuwe creaties moeten er 7 verschillen zijn meen ik me te herinneren.

Maar ... nu het goede nieuws : mocht het plagiaat zijn dat is degene die klacht zou moeten neerleggen het vroegere bastos (in bovenstaand) voorbeeld. Die gaan dat naar alle waarschijnlijkheid niet doen.

Klacht wegens overschrijding van de tabakswetgeving kan het niet zijn omdat het in het voorbeeld geen tabaksmerk is. (ttz bastqs staat niet geregistreerd bij het benelux merkenbureau onder de sectie tabaksproducten, noch is er een firma die bastqs noemt en een nacebel code tabaksproducten heeft)

Waar ik naartoe wil is dat de wetgever die nazicht op tabakswetgeving doet geen plagiaat kan inroepen (dat is de mogelijkheid van de originele firma). De toeziende macht kan enkel nakijken als de tabakswetgeving nageleefd is. De woorden BASTQS en (hieronder) BELGΛ zijn geen tabaksmerken.

Voor Belga zou je het streepje uit de A kunnen weglaten en argumenteren dat het een omgekeerde V is. (een griekse Lambda dus)

Terug naar “Andere”