Discussie ivm vervoerskosten

Danny87
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Discussie ivm vervoerskosten

#1 , 30 dec 2022 15:48

Als activiteit doen wij aan meubel renovatie (houten meubels).

2 maanden geleden vraagt een particulier via mail om 1 kast te behandelen, inclusief dat wij deze ophalen en achteraf terug brengen. Aangezien het om één kast ging rekenen wij standaard €75 als vervoerskosten. Ik stuur via mail een prijsofferte met de €75 vervoerskosten inclusief.

Klant geeft via mail akkoord, maar vraagt daarbij om nog 3 extra kasten in één keer mee te doen. In plaats van de eerste offerte aan te passen stuur ik een extra offerte voor de 3 andere kasten, inclusief nog eens €75 vervoerskosten. Bij ons is het namelijk €75 voor één kast, vanaf 2 of meerdere kasten vragen wij €150 vervoerskosten.
Nu aan de ene kant had ik hier misschien meer uitleg over moeten geven aan de klant. Maar aangezien er in het verleden geen problemen hieromtrent zijn geweest heb ik hier ook niet bij stil gestaan. Gebeurt wel vaker dat er mensen zeggen "Ah ja, dit en dat ook nog"...

Nu, klant gaat akkoord met de twee offertes voor zijn 4 kasten te behandelen. Wij spreken een datum af om alles op te halen en deze in ons atelier zo te kunnen behandelen.
Ondertussen stonden zijn kasten enkele dagen bij ons waarna ik terug een mail van hem ontvang waar hij vraagt naar een "tijdelijke" factuur van de werken, en waarbij hij vroeg om de "dubbel aangerekende vervoerskosten" te corrigeren.
Hierbij stuur ik hem een aangepaste offerte, met €150 vervoerskosten en in de mail zelf de uitleg gegeven waarom (extra kasten).

Ik krijg een mail terug waarin de klant schrijft dat hij totaal niet akkoord gaat dat ik, zonder op voorhand mee te delen, dubbele vervoerskosten aanreken.
Hij vraagt daarbij ook om de werken aan zijn kasten onmiddellijk stop te zetten, de tot nu toe gedane werken te betalen en de helft van de vervoerskosten te betalen (€75 gedeeld door 2) en hij alles zelf terug zal komen ophalen.
Hierbij vermeld de klant nog dat wij "geluk" hebben dat hij geen klacht zal neerleggen bij de handelsrechtbank voor "frauduleuze praktijken", indien wij met zijn voorstel akkoord gaan.

Nu sta ik er al een paar dagen totaal perplex van. Zoals ik zei, ik had misschien beter op voorhand duiding aan de klant moeten geven.
Maar uiteindelijk is hij akkoord gegaan en vraagt pas tijdens de werken een aangepaste offerte, hij ging blijkbaar uit van dubbel aangerekende kosten. Er kwamen extra meubels bij, dus €75 extra...
Ontevreden klant, maar ik weet niet goed of hij hier wel in zijn recht is. Voelt bij mij net hetzelfde als op voorhand een prijs overeen komen en na de werken gaan vragen of het goedkoper kan!
Of ben ik hier nu helemaal in de fout gegaan? Naar mijn gevoel eigenlijk niet en twijfel of ik zomaar akkoord zou gaan met zijn eisen.

Iemand raad?
Alvast bedankt en prettige feestdagen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 30 dec 2022 17:19

Misschien een goed moment om uw wat bizarre politiek ivm vervoerskosten aan te passen ?

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 30 dec 2022 17:51

Meer gewicht is meer benzineverbruik, dus zo bizar vind ik dit niet?

Vervelende discussie, maar als klant met beide offertes akkoord is gegaan, staat u vrij sterk.

Reclame

Danny87
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 dec 2022 18:52

Misschien een goed moment om uw wat bizarre politiek ivm vervoerskosten aan te passen ?
Ik zou natuurlijk altijd €150 kunnen vragen, zelfs als het voor een nachtkastje zou zijn. Ik zie niet meteen in wat er zo bizar aan is.
Of moet ik eerst de kasten gaan wegen en zo exact uitrekenen wat mijn meerverbruik gaat zijn? :P

Danny87
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 dec 2022 18:56

Meer gewicht is meer benzineverbruik, dus zo bizar vind ik dit niet?

Vervelende discussie, maar als klant met beide offertes akkoord is gegaan, staat u vrij sterk.
Vooral dat hij vroeg voor een aangepaste "tijdelijke factuur" terwijl zijn meubels al enkele dagen bij ons stonden en er dan moeilijk word gedaan schiet bij mij een beetje in het verkeerde keelgat.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 dec 2022 19:11

Ik begrijp dat u niet de bedoeling had om op te lichten, maar ik zou identiek dezelfde reactie hebben als de klant.

Wat ik in mijn bijberoep in dit geval doe (andere sector, maar ook vaste verplaatsingskost en verschillende formules), is altijd een volledig nieuwe offerte opmaken. Nieuw volgnummer en daarin alles van de eerste offerte + de extra’s opnemen. Dan was het duidelijk dat de nieuwe vervoerskosten 150 euro waren.

Letterlijk heeft u gelijk (2 offertes goedgekeurd), maar ik acht de klant niet helemaal kansloos voor een vrederechter.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 30 dec 2022 22:38

Misschien een goed moment om uw wat bizarre politiek ivm vervoerskosten aan te passen ?
Ik zie niet meteen in wat er zo bizar aan is.
U rijdt eender hoe
Kost niet bijster veel meer -en zeker niet het dubbele- omdat u 2 ipv 1 kastjes meeneemt, maar u rekent wél dubbel.
Het is bovendien ook niet de lading die doortelt, want 100 kastjes kosten evenveel als 2 ...

Als je nu een "verhuiskost" per item zou rekenen -om een kast buiten te sleuren , op te laden en nadien terug te zetten- is het voor iedereen duidelijk wat wat is

Verplaatsingsonkosten forfaitair: X €
Verhuiskost per item: Y €

Danny87
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jan 2023 12:39

Ik heb de klant maar zijn gelijk gegeven om verdere discussie of eventueel verdere stappen te vermijden.
Ondertussen ga ik ook bekijken of ik de kosten anders ga aanrekenen.
Iedereen bedankt voor de hulp alleszins.

Terug naar “Andere”