Incassobureau PayPal

bouwkunde
Topic Starter
Berichten: 4

Incassobureau PayPal

#1 , 11 jan 2022 11:37

Hallo,

In augustus 2021 heb ik mijn PayPal rekening afgesloten omdat ik het gebruik ervan eigenlijk niet zo veilig vond. Mijn jongste dochter gebruikte die hoofdzakelijk om aankopen te doen in het buitenland van speciale parfums van haar idool of andere hebbedingetjes. Er was ook een "dispuut" opgestart door een koper (want mijn dochter heeft ook 1x iets verkocht) vanuit Amerika die zijn geld terug wou, omdat hij het produkt niet ontvangen zou hebben. Maar dit dispuut werd een dag later door deze koper dan uiteindelijk zelf geannuleerd, omdat alles toch in orde bleek.
Na dit voorval besliste ik om de rekening af te sluiten bij PayPal om nog meer problemen te vermijden en ik het eigenlijk niet meer veilig vond.
Al mijn persoonlijke gegevens heb ik daar ook eerst gewist (enkel naam en mailadres kon ik toen niet wissen). Tevens waren er ook geen "kwesties/disputen" meer lopende en/of schulden, vorderingen, etc ....

Maar nu (6 maand na afsluiten rekening) krijg ik plots een email van een incassobureau (Infoscore) die in opdracht van PayPal een bedrag eist van 700 euro met een betaallink en enkel een verwijzing naar een dossiernummer dat mij totaal onbekend is ..... Ze hebben ook enkel mijn achternaam en mailadres. Verder geen info.

Ik stuur onmiddellijk een email naar PayPal om meer duidelijkheid maar krijg geen gehoor ...

Ik stuur dan ook een email naar het betrokken incassobureau dat ik de vordering betwist en meer informatie (details, fakturen, overeenkomsten, etc ...) wens waarover dit gaat .....
(o.a. verwijs ik ik ook naar Art. 6 §1 van de "Wet betreffende minnelijke invordering van de schulden van de consument" dd. 20 december 2002 die verplicht een "incassobureau" om o.a. voldoende details te verschaffen over de identiteit van de schuldeiser zelf, de oorzaak van de schuld en de samenstelling van het gevorderde bedrag)

Ik krijg enkel als reaktie opnieuw een email van het incassobureau met opnieuw een betaallink en de volgende opmerking :
Op de website van PayPal kunt u nalezen dat wij in opdracht PayPal de incasso-opdrachten uitvoeren: https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/u ... rties-list .
Voor inhoudelijke vragen of een kopie van de vordering dient u zelf contact op te nemen met de leverancier. Daar PayPal enkel een betaalmethode is.


Ik weet totaal niet waar dit over gaat, welke leverancier ze bedoelen en vraag mij nu af wat ik nu moet doen .....

Ik heb tevens ook geen aanmaningen (via schrijven) of iets dergelijks ontvangen van PayPal zelf of 1 of andere leverancier. Ik vermoed dat ze zelfs mijn adres niet hebben.

Ik maak mij wel ongerust dat dit incassobureau (Het is toch wel een erkend bureau bij de FOD Economie) een deurwaarder zal inschakelen, of de kosten nog gaan oplopen ... maar ik moet toch niets betalen als ik niet weet waarover dit gaat ....!

Stuur ik klacht naar een of andere ombudsdienst of consumentenzaken of ....... ?

Advies is meer dan welkom !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3020
Locatie: st-niklaas

#2 , 12 jan 2022 22:47

incassobureau aangetekend aanschrijven

de moment dat u iets betwist is het aan hun om de nodige bewijzen voor te leggen

deurwaarder zal niks kunnen doen zonder een vonnis, ze kunnen wel optreden als een soort van veredeld incassobureau maar daar stopt het dan ook als u bij deze de kosten betwist.

als incassobureau al niet kan zeggen over wat het gaat, wat gaan ze dan claimen voor de rechtbank?

bouwkunde
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 14 jan 2022 09:48

Dat denk ik ook.
Als ik de recensies lees op het internet over dit incassobureau dan zegt dit al genoeg. Standaard mailtjes sturen en de conusmenten blijven lastigvallen.

Als ze nu nog mail sturen, stuur ik mail terug dat ik de vordering betwist en alle nodige informatie wil ontvangen. Net zoals voorgaande keer. En dan stopt het voor mij.
Als er dan effectief een deurwaarder voor de deur staat .. tja ... dan heb ik toch wel een degelijke uitleg waarom ik niet zomaar heb betaald ....

Alleen als ik ze aangetekend aanschrijf beschikken ze wel over al mijn gegevens. Nu hebben ze enkel een achternaam (ze spreken mij aan met meneer/mevrouw), een mailadres (dit is een "alias" adres). Dus zelfs geen adres of woonplaats.

Reclame

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 jan 2022 12:37




Als ze nu nog mail sturen, stuur ik mail terug dat ik de vordering betwist en alle nodige informatie wil ontvangen.

Zoals hier al is gezegd: AANGETEKEND aanschrijven en geen verdomde mail.

Blaatpraat
Berichten: 3782

#5 , 14 jan 2022 14:41

Alleen als ik ze aangetekend aanschrijf beschikken ze wel over al mijn gegevens. Nu hebben ze enkel een achternaam (ze spreken mij aan met meneer/mevrouw), een mailadres (dit is een "alias" adres). Dus zelfs geen adres of woonplaats.
Nee hoor, die gegevens hebben ze niet als jij ze niet aanlevert.
Bpost mag jouw adresgegevens niet delen met de ontvanger bij aangetekende zendingen.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 jan 2022 11:54

Interessante zaak.

Lijkt mij inderdaad een flagrante schending van de wet op de minnelijke invordering, voor zover die aankoop natuurlijk als consument gebeurd is. Hou ons zeker op de hoogte van het verdere verloop.

Nu zijn reviews van incassobedrijven niet echt een goede indicator over hun praktijken, daar zou ik niet echt waarde aan hechten. Belangrijker zijn (zoals steeds) de stukken: hoe zijn de e-mails opgesteld, welke bewoording gebruiken ze etc.

Voel u vrij om via een persoonlijk bericht eens contact op te nemen, deze materie interesseert me.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.


Terug naar “Andere”