herstelling uitgevoerd met hoge kosten - zonder voorafgaand contact

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

herstelling uitgevoerd met hoge kosten - zonder voorafgaand contact

#1 , 07 aug 2020 13:02

Beste

Ik bracht eergisteren een oude bosmaaier binnen ter nazicht/herstelling aangezien ze niet meer goed werkte.
Zelf heb ik weinig technische kennis.
De verkoper somde op wat fout zou kunnen zijn, en beloofde me eerst op te bellen als er grotere kosten aan zouden zijn (zoals vervangen carburator).
Ik had ook gezegd niet bereid te zijn hoge kosten te betalen (een nieuwe bosmaaier kost ca. €750) voor herstelling van deze oude machine.

Gisterenavond kreeg ik een telefoon dat de bosmaaier hersteld is. De herstelkosten bedragen ca. €250 ... ze hebben er een nieuwe carburator in gestopt en nog wat andere zaken.

Ik viel van mijn stoel, omdat men mij beloofd had me eerst op te bellen.

Wat nu ? Kan ik dit weigeren ? En indien zo, kan ik mijn bosmaaier terug meekrijgen ?

Groeten
X

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 aug 2020 18:11

Je zou het ook anders kunnen zien: je hebt nu ca 500 € bespaard.

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2020 10:57

U wil uw herstelde maaier meekrijgen, maar niet de kosten betalen? Is dat uw vraag?

Reclame

Katrien83
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 aug 2020 12:32

Verkoper heeft hier niet correct gehandeld, maar gaat moeilijk te bewijzen zijn. Volgens mij kan je in principe weigeren te betalen en mag verkoper dan de herstelling ongedaan maken alvorens het toestel terug te geven. Maar dat is het principe... Dat juridisch afdwingen kost je meer dan je ermee kan winnen.
Ik zou hem er alleszins op aanspreken en kijken of hij een toegeving wil doen op de prijs.

lukasi
Berichten: 1147

#5 , 08 aug 2020 13:32

wat zijn ' hoge kosten ' ?
250€ is voor de ene peanuts voor de andere een fortuin.
TS en of hersteller hadden m.i. moeten afspreken tot welk bedrag er vrij mocht hersteld worden en vanaf welk bedrag er een goedkeuring moest zijn.
Dus stellen dat je nu moet onderhandelen over de prijs, vind ik niet juist. Beide hebben niet duidelijk onderling afgesproken.

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

#6 , 08 aug 2020 23:27

De verkoper had gezegd te bellen met wat de kosten waren, zeker als de carburator vervangen moest worden, omdat de kosten dan zouden oplopen. Ik heb gezegd dat dit goed is, aangezien ik geen 200 euro wou betalen aan herstellingskosten van een machine van 25 jaar oud.
Aangezien ik geen flauw idee had wat er fout kon zijn, beloofde hij te bellen om te zeggen wat de kosten zouden zijn. Dat heeft hij niet gedaan maar meteen alles vervangen, ook de carburator, terwijl het hij over de brug kwam om me eerst te bellen als de carburator vervangen moest worden.

Ik ben niet en was nooit bereid zoveel meer te tellen voor herstel van een oude machine.

Ik ben langsgeweest gisteren om mee te delen dat ik dit niet correct vind. De verkoper was er niet maar zou me later op de dag terug bellen. Dat heeft hij ook niet gedaan.

Ik wil dus weten wat mijn opties zijn. Als ik niet betaal, vind ik het echter ook niet correct dat mijn bosmaaier daar blijft. Dat is principieel. Voor mijn part haalt hij alle vervangen onderdelen er maar weer uit, en breng ik de rest naar het containerpark.

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 10 aug 2020 09:55

Eén ding is zo goed als zeker : gesteld dat die firma terugbelt met de mededeling dat herstelling ongeveer 250 € zal kosten, maar dat u het toestel kan terughalen, met de beperkte kost van b.v. 75 € voor behandeling en werkuren, demontage + evt. montage... , dan stond u hier toch met de vraag of dat niet gratis moest gebeuren ?

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

#8 , 10 aug 2020 11:03

75 € voor behandeling en werkuren, demontage + evt. montage... , dan stond u hier toch met de vraag of dat niet gratis moest gebeuren ?
Waarom ? Bij mijn garagist hangt dat klaar en duidelijk aan de muur - dat een onderzoek/controle naar een probleem, zonder de herstelling daar te laten doen - €50 kost. Als dat een duidelijke afspraak is, als dat gezegd werd of uithangt, lijkt me dat niet meer dan normaal dat een kost wordt aangerekend.

Hier hing dat niet uit. Dat werd ook niet gezegd. Noch aan de telefoon. Noch in de winkel. Ik heb duidelijk gevraagd wat alles zou kosten en duidelijk gezegd dat ik het niet de moeite vond om grote kosten te maken aan dit toestel. De verkoper heeft zelf gezegd dat hij mij eerst zou bellen als de kosten hoog oplopen, zoals bijvoorbeeld een carburator die vervangen moet worden. En dan wordt de carburator en een reeks andere zaken vervangen, zonder de klant op te bellen. In mijn ogen is dat tegen de afspraken in én niet correct.
Ik ben inmiddels tot daar gereden om meer uitleg te vragen, alleen was de verkoper er niet. Men beloofde mij dat hij me zou terugbellen. Wat tot op heden niet gebeurde.

lukasi
Berichten: 1147

#9 , 10 aug 2020 11:27

Ik geloof inderdaad dat je dit mondeling hebt afgesproken met de verkoper. Ik wil ook geloven dat de verkoper je zou bellen. MAAR er is één probleem in heel deze zaak, kun je bewijzen dat je deze afspraken hebt gemaakt? Heb je dit gesprek toevallig opgenomen, Is er een mail met een weergave van het mondeling gesprek doorgestuurd? Is er überhaubt op de herstelbon hiervan iets genoteerd?
Ik vrees ervoor.
Dus hoe ga je aantonen dat dit effectief is gezegd ?
Omdat jij dit beweert?
Denk niet dat je daar mee verder zult geraken.

Terug naar “Andere”