In juni 2007 sloot ik een fitnessabonnement af voor één jaar. Na een jaar heb ik het abonnement gewoon laten verderlopen, en bleef ik fitnessen (aan hetzelfde maandelijkse bedrag dat via domiciliëring werd afgehouden). Bij het begin van deze zomervakantie besloot ik het abonnement te stoppen, aangezien ik twee maanden op reis ging en sowieso toch nauwelijks nog fitnesste. Ik heb het abonnement echter niet opgezegd in het fitnesscentrum, ik heb gewoon mijn domiciliëring bij de bank stopgezet. Toen ik terugkwam van vakantie had ik een aantal aanmaningen in de bus. Ik moet nu voor juli, augustus (en ondertussen zelfs september én oktober --> 1 maand verplichte opzeg) mijn lidgeld betalen, anders wordt het dossier overgemaakt aan een incassobureau.
Een contract is een contract, en in de kleine lettertjes op de achterkant stond duidelijk dat het contract telkens stilzwijgend verlengd zou worden. In principe heb ik dus geen poot om op te staan, MAAR: Na wat googlen las ik over een nieuwe wet m.b.t. de stilzwijgende verlenging van dienstencontracten. Deze dateert van 25 april 2007 en daarin staat o.a. dat op de voorzijde van de eerste bladzijde van het contract (en vetgedrukt) moet voorkomen dat het gaat om een stilzwijgende verlenging. Dat is in mijn geval niet zo. Het staat op de achterzijde, moeilijk te vinden tussen een hoop andere tekst en in zeer kleine lettertjes.
Mijn vraag is nu: Kan ik er mee wegkomen het verschuldigde bedrag niet te betalen? In het fitnesscentrum waren ze alleszins niet onder de indruk van mijn argumenten. Ze beweren daar dat er niets mis is met het contract en dat ze nog steeds dezelfde contracten gebruiken als hetgeen ik 2 jaar geleden getekend heb. Het gaat wel om de lokale afdeling van een grote keten, het lijkt me sowieso beter om mij tot de hoofdzetel te richten.
Wie heeft tips?
Groetjes